РЕАЛІЗАЦІЯ STEM-ПРОЄКТУ «ДОСЛІДЖЕННЯ ФІЗИКО-ХІМІЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ЯКОСТІ ГРУНТІВ м. ЗАПОРІЖЖЯ » ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПРИРОДНИЧО-НАУКОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА УРОКАХ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

РЕАЛІЗАЦІЯ STEM-ПРОЄКТУ «ДОСЛІДЖЕННЯ ФІЗИКО-ХІМІЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ЯКОСТІ ГРУНТІВ м. ЗАПОРІЖЖЯ » ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПРИРОДНИЧО-НАУКОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА УРОКАХ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ

16.10.2023 14:14

[4. Педагогические науки]

Автор: Дубова Олена Віленівна, кандидат біологічних наук, Запорізький національний університет, біологічний факультет



Сьогодні STEM є одним з головних трендів інноваційної освіти, на який покладаються величезні надії. Метою STEM-освіти є формування і розвиток природничо-наукової компетентності як такої інтегральної характеристики особистості учня, що визначає його здатність вирішувати типові завдання та проблеми, що виникають у реальних життєвих ситуаціях або під час діяльності у різних сферах. [2,3]

При виконанні STEM проєктів учні отримують можливість не просто вивчати в теорії,  наприклад, склад та властивості ґрунтів, а одразу зможуть випробувати це на практиці, створюючи справжні наукові проєкти. STEM об’єднує всі природничо-математичні науки в одне ціле. [1] І що найбільш важливо, саме такий підхід дозволяє зацікавити наукою навіть тих учнів, які раніше вважали, що не мають до неї жодного хисту. 

Актуальність і перспективність проєкту «Дослідження фізико-хімічних показників якості ґрунтів м. Запоріжжя», започаткованого учнями та вчителями 10-х класів Запорізького ліцею № 105 обумовлена кількома причинами. По перше, забруднення ґрунтів є серйозною проблемою для багатьох міст на всьому світі, і Запоріжжя не є винятком. Забруднення ґрунтів  може мати негативний вплив на здоров’я людей, рослинність та тваринний світ. Також, забруднення ґрунтів може бути наслідком промислової діяльності, і, отже цей дослідницький проєкт може допомогти з’ясувати  ступінь впливу промисловості на довкілля в  Запоріжжі. По-друге, ґрунти вивчаються в різних предметах природничого циклу: географії, хімії, біології, екології з різних аспектів, а виконання проєкту допоможе учням поєднати всі отримані знання.    

Провідна педагогічна ідея проєкту полягає в тому, щоб допомогти учням зрозуміти важливість ґрунту для життя рослин та людей, а також показати, як можна застосувати знання про хімічні та фізичні властивості ґрунту в реальному житті. 

Цей проєкт може допомогти учням розвинути навички дослідження, аналізу та інтерпретації даних, а також сприятиме розвитку їх  критичного мислення  та здатності роботи в команді. Проєкт може бути використаний як засіб інтеграції навчальних предметів, таких як біологія, географія, хімія та фізика, що дозволить учням отримати комплексне розуміння проблеми та вирішувати її з різних поглядів.    

Мета: провести дослідження фізико-хімічних показників якості міських ґрунтів Запоріжжя, запропонувати заходи для поліпшення стану ґрунтів та запобігання негативному впливу людської діяльності на довкілля. 

Завдання проєкту:

1. Дослідити фізичні показники міських ґрунтів: удільну та об’ємна вагу, порізність ґрунту;

2. Зробити аналіз механічного складу ґрунту з різних ділянок: співвідношення глини, піску та пилу.

3. Проаналізувати агрохімічні показники якості  ґрунту: процент гумусу, органічних речовин, карбонатів, визначити показник pH;

Технологія реалізації інноваційного досвіду роботи авторів.

Шкільний проєкт був реалізований власними силами учнів 10-х класів з методичною допомогою викладачів біологічного факультету Запорізького національного університету. Учні досліджували якість ґрунтів з різних місць міста Запоріжжя та проводили дослідження в лабораторії ліцею та лабораторіях біологічного факультету ЗНУ.  

В результаті роботи учнями ліцею №105 дослідження фізико-хімічні показники якості ґрунтів м. Запоріжжя  на чотирьох ділянках. На основі аналізу фізико-хімічних властивостей якості основних підтипів міських ґрунтів зроблено висновок, що в порівнянні з зональними, практично всі ґрунти м. Запоріжжя значно змінені. Простежується певна послідовність “погіршення” властивостей міських ґрунтів: слабопорушений урбогрунт (паркова ділянка)  культурозем (присадибна ділянка)  сильнопорушений урбоґрунт (будівельний майданчик)  урбанозем (промислова зона). Результати досліджень ліцею № 105 рекомендується застосовувати при вивченні тем «Ґрунт складова біосфери», «Ґрунт як складова неживої природи» (Біологія 9 клас); «Ґрунт як складова екосистем», «Характеристика ґрунтів України» (Екологія 10-11 клас ), « Вплив забруднення ґрунту на навколишнє середовище» при вивчені хімії в 11 класі.

Література

1. Вольянська С.Є. STEM-освіта. Довідник сучасного педагога. Харків, вид. група «Основа». 2016. С.124-125.

2. Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). // Збірник матеріалів «STEM-школа – 2021» / уклад.:Н. І. Гущина, І. П. Василашко, О. О. Патрикєева, О. В. Коршунова, Л. Г. Булавська . К.: Видавничий дім «Освіта», 2021. 155 с. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-koncepciyi-rozvitku-a960r

3. Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2020/2021 навчальному році. // Збірник матеріалів «STEM-школа – 2021» / уклад.: Н. І. Гущина, І. П. Василашко, О. О. Патрикєева, О. В. Коршунова, Л. Г. Булавська . К.: Видавничий дім «Освіта», 2021. 155 с. URL: https://cutt.ly/FjXNivg



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота