РОЛЬ МОРАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ У РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

РОЛЬ МОРАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ У РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ

18.10.2023 12:53

[4. Педагогические науки]

Автор: Омельченко Марина Сергіївна, доктор психологічних наук, професор, Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет»; Головко Катерина Миколаївна, здобувач магістерського (другого) рівня вищої освіти, Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет»


Цілями освітнього процесу завжди були навчання та виховання згідно з інтересами та цінностями суспільства й держави, а також створення сприятливих умов для гармонійного і всебічного розвитку особистості дитини.

В умовах повномасштабної війни, яку розгорнула на території України російська федерація, виховання підростаючого покоління має особливе значення, оскільки майбутнє нашої країни у багатьом залежить від того, чи виконує освітній заклад своє призначення, яке полягає у гуманізації, особистісної зорієнтованості та долученні до духовно-моральних цінностей [2].

Відтак зростає значущість формування в учнів, в тому числі спеціальних закладів освіти, інтересу до національної культури, поняття історичних традицій нашої держави та розвитку їх особистісних морально-духовних якостей. Даним питанням присвячено наукові праці вчених Н. Бабич, А. Висоцької, Т. Костенко, М. Супруна та ін..

Загальновідомо, що передати дітям накопичений духовно-моральний досвід – культуру, традиції, цінності – є прямим обов’язком закладу освіти. Не випадково проблема духовної особистості визначається як одна із загальнонаукових проблем у Законі України «Про освіту» і Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті. 

Так у однією із ключових засад державної політики у сфері освіти, відображених у Законі про освіту, постає «…виховання патріотизму, поваги до культурних цінностей Українського народу, його історико-культурного надбання і традицій» [2]. 

Цей принцип повністю відповідає сформульованій у Національній доктрині розвитку освіти меті державної політики щодо розвитку освіти, одним із аспектів якої є «…вихованні покоління  людей, здатних… оберігати  й примножувати  цінності  національної  культури  та  громадянського суспільства» [4].

Також вираженням державної політики у цій галузі стала розробка Міністерством освіти і науки України ціннісних орієнтирів сучасної української школи із рекомендаціями щодо їх виховання у молодого покоління. В даному контексті сучасні орієнтири морального виховання представлено у яскравому, простому та цікавому форматі [5].

Згідно Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України, яка була затверджена Міністерством освіти і науки у 2022 році, «формування нового українця … діє на основі національних та європейських цінностей: повага до національних символів (Герба, Прапора, Гімну України); активна участь у громадсько-політичному житті країни; верховенство права, повага до прав людини; готовності до природоохоронної діяльності; толерантне ставлення до цінностей і переконань представників іншої культури, а також до регіональних та національно-мовних особливостей; готовність захищати суверенітет і територіальну цілісність України» [3].

 Від школи сьогодні очікується не лише розширення кола завдань у навчанні й збільшення кількості компетенцій сучасного школяра. В умовах прискорення темпів розвитку суспільства зростають потреби адаптуватися й виживати в реаліях сьогодення. Тож заклад освіти має готувати своїх учнів до самостійності та моральної відповідальності щодо свого вибору та життєвої позиції.

Оскільки педагогічний процес духовно-морального розвитку та виховання учнів із порушеннями інтелектуального розвитку має дещо іншу спрямованість, ніж звичайне засвоєння знань та умінь, О. Вержиховська наголошує на необхідності створення спеціальних умов і принципів у певній  системі корекційно-виховного впливу, який доповнюється правильним вихованням дитини у сім’ї [1].

Аналітичний огляд результатів наукових пошуків вчених, серед яких Т. Кузнецова, О. Мякушко, Я. Співак, М. Супрун, Д. Шульженко, дозволяють виділити наступні впливи духовно-морального виховання на розвиток дітей із порушеннями інтелектуального розвитку:

- підтримка емоційного благополуччя: у дітей з інтелектуальними порушеннями часто підвищений рівень стресу та тривожності;

- моральна відповідальність: духовне виховання навчає дітей моральним цінностям та принципам, допомагаючи їм розвивати власну систему цінностей та приймати морально обґрунтовані рішення;

- розвиток соціально-комунікативних навичок: моральне виховання та вчення про духовність може сприяти розвитку соціально-комунікативних навичок, таких як співпереживання, толерантність, повага до людського розмаїття та співпраці;

- усвідомлення життєвих пріоритетів: діти розуміють свою роль і місце у світі, а також усвідомлюють життєві пріоритети, що особливо важливо для їхнього психологічного розвитку;

- формування моральних установок та переконань, які можуть бути важливою опорою у житті дітей з інтелектуальними порушеннями, допомагати їм долати життєві труднощі та розвивати внутрішню стійкість.

Таким чином, формування моральної культури особистості ототожнюємо з її моральним розвитком, що відображає ступінь засвоєння людиною морального досвіду суспільства, здатність керуватися у поведінці та відносинах з іншими людьми суспільними цінностями, нормами, принципами. Рівень моральної культури чинить суттєвий вплив на стан емоційної, чуттєвої та особистісної сфер розвитку дитини із порушеннями інтелекту. При цьому важливо пам'ятати, що моральне, як і духовне виховання не обов'язково матиме релігійну спрямованість. Його ключовими складовими є такі аспекти, як роздуми про цінності, етику, мораль і пошуки життєвих пріоритетів. У системі освіти дітей із порушеннями інтелекту формування моральної культури має бути особистісно-орієнтованим та індивідуально спрямованим  процесом, адаптованим до конкретних потреб та можливостей кожної дитини.

Література:

1. Вержиховська О. Моральне виховання дитини з порушеннями інтелекту молодшого шкільного віку в сім’ї. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». № 2. 2019. URL: https://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/163225.

2. Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 року №2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

3. Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України та Заходи щодо її реалізації до 2025 року. {Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 586 від 23.06.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#Text.

4. Національна доктрина розвитку освіти // Освіта. 2002. № 26. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text.

5. Ціннісні орієнтири сучасної української школи. 2019. [Електронне джерело]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Serpneva%20conferentcia/2019/Presentasia-Roman-Stesichin.pdf.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота