ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД НАДАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД НАДАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ

23.10.2023 11:56

[2. Юридические науки]

Автор: Зубицька Ірина Володимирівна, студентка 2 курсу СО «Магістр», Донецький національний університетт імені Василя Стуса


В умовах децентралізації державної влади в Україні виступає побудова сучасної системи надання адміністративних послуг. Функціонування системи надання адміністративних послуг в Україні поки що помітно відрізняється від роботи аналогічних систем у провідних країнах світу, зокрема, країнах ЄС. Зазвичай у зарубіжній практиці публічно-сервісні послуги спрямовані на забезпечення високого рівня соціальних гарантій та стандартів обслуговування населення, а між органами влади та громадянами під час надання публічних послуг існує належний ступінь прозорості. У нашій державі зазначена система суттєвою мірою орієнтована на державний контроль суспільних відносин, а ефективність взаємодії між споживачами та надавачами послуг часто є явно недостатньою. Зазначене зумовлює важливість розуміння сучасних проблем сервісної діяльності органів публічної влади в Україні та шляхів їх розв’язання з урахуванням практики зарубіжних країн. 

Сфера    надання    адміністративних    послуг    населенню  в  зарубіжних  країнах  формувалася  протягом   досить   тривалого   часу.   Найважливішим   чинником,   що   дозволяє   визначати   ефективність надання таких послуг, вважається рівень  їх  якості,  який  оцінюють  безпосередньо  самі споживачі.

Так, у Великобританії механізм надання адміністративних послуг населенню вирішує питання за зверненнями у сфері реєстрації виборців, у житловій сфері, планування податків із земельної власності, ліцензування, ліцензій в автодорожній сфері, щодо загальної та місцевої інформації та питань, запроваджених радою податків і бізнесових ставок. Одним із основних ланцюгів системи державних послуг у межах проведених реформ у Великий Британії стали центри послуг для громадян, мережа яких працює на основі таких принципів, як: рухаються не громадяни, а документи (move the file not the citizen); постійне підвищення якості (the quality movement); в одному місці – одне звернення (one stop shops on local level). Центри послуг для громадян працюють за принципом «єдиного вікна» та слугують підвищенню рівня доступу громадян до державних послуг. Стратегія формування електронного уряду також входить у програму реформування державних послуг (government services), зокрема створення електронних державних послуг у країні. Урядова стратегія передбачає розвиток і використання всіх електронних видів сервісу. Велика Британія стала одним із лідерів серед інших європейських країн у напрямі створення в державі системи «електронного уряду» (E-government) [1, с.46]. 

У  Бельгії  усю  потрібну  документацію  громадяни  мають  можливість  подати  дистанційно  через  комп’ютер.  Для  цього  вони  повинні  мати  персональну  карту,  за  допомогою  якої  можна  певні персональні дані не заносити до визначених форм, а завантажити із загальної бази. Так, громадяни  Бельгії  мають  можливість  дистанційно отримати довідку про місце проживання, довідку про склад сім’ї, карту місцевого жителя, поліцейські  витяги,  паркувальні  талони,  свідоцтво  про  народження,  шлюб,  розлучення  тощо [2, с. 51].

У  Франції діють інноваційні Центри публічних  служб,  у  яких  зосереджені  послуги,  що  належать  до  компетенції  різних  установ,  зокрема,  органів  місцевого  самоврядування  чи приватних організацій, що працюють за державним замовленням, державних агентств, соціальних  органів. Ці Центри містять більшість  затребуваних послуг в одному місці, також інформацію щодо зручного і доступного вибору місця розташування  центрів  послуг  для відвідувачів; формування графіка роботи центрів, який був би зручним для відвідувачів;  створення  комфортних умов  для  громадян,  які  перебувають  в  універсамі  послуг;  забезпечення спеціальних умов для осіб із обмеженими фізичними можливостями; формування систем е-урядування  для  отримання  великої  кількості  послуг   у   онлайн-режимі тощо [3, с. 296].   

В Естонії ефективно функціонують уніфіковані реєстри, поширені е-послуги (школа, земельний реєстр, податки, банк, пацієнт, поліція), діють Державний портал е-послуг, електронні бази даних, е-документообіг, в обігу електронна та мобільна ID-карти. Запроваджено цифровий підпис за допомогою ID-карти і технології «Перехрестя» – використання кількох баз різних установ через один портал [4, с.282]. 

Найповнішу класифікацію спектру публічних послуг розроблено у Німеччині. Саме Німеччина є тією країною, яка однією з перших запровадила модель єдиного вікна для громадян з метою забезпечення одного візиту за адміністративною послугою. Відповідно до цієї моделі кожен центр послуг ухвалює рішення про спектр послуг, які вони надаватимуть. Основне завдання реформ у галузі публічного управління в країні зводилося до створення нової адміністративної моделі гарантованих сервісних послуг, суть якої полягає в тому, щоб доручити надання найдорожчих послуг приватним організаціям, а державні установи повинні забезпечити гарантії належного виконання цих послуг. 

Таким чином, в Німеччині існує два типи універсамів послуг (кол-центри та центри надання адміністративних послуг). Формування системи надання державних послуг у країні здійснюється місцевими органами влади в основному через центри обслуговування, внаслідок чого всі контакти між громадянами і державними органами відбуваються на рівні місцевого органу державної виконавчої влади. Зазвичай це охоплює такі сфери, як реєстрація громадянства, транспортних засобів, більшість послуг соціального захисту, отримання дозволу на будівництво, реєстрація бізнесу тощо. Полегшення доступу громадян до адміністративних послуг і деяких послуг приватного сектора за допомогою їх поєднання було основним задумом у створенні мережі сервісних центрів для громадян. Внаслідок усіх здійснених адміністративних реформ у Німеччині було організовано багатоканальний доступ до різних послуг за принципом «єдиного вікна», зокрема: кол-центри (довідкові центри), що надають інформацію щодо звичайних послуг та здійснюють записи на прийом; центри надання адміністративних послуг (сервісні центри), які надають обмежену кількість щоденних послуг громадянам; інтернет-портали, що надають детальну інформацію щодо пропонованих онлайн-послуг. Особливість здійснених адміністративних реформ у Німеччині базується на сутності культури національної ідентичності, яка вирізняється як «культура державності» [6, с. 280].

Попри різні підходи до законодавства про надання адміністративних послуг у різних країнах, цей механізм є досить розвинутим і громади вирішують понад 80% питань, якщо громадянин звертається за послугою в органи влади.

Отже, для наближення ЦНАП до європейських стандартів необхідно розв’язати низку конкретних проблем їхньої роботи, серед яких – недостатня інтеграція адміністративних послуг, різниця у графіках роботи ЦНАП для різних послуг, відсутність у низці випадків електронного документообігу між ЦНАП та органами влади, недостатні умови для осіб з інвалідністю та відвідувачів з дітьми тощо. З погляду нормативно-правового забезпечення першочергове значення має набрання чинності Закону України «Про Адміністративні послуги» як основоположного законодавчого акту для сервісної діяльності органів публічної влади. Крім того, на території Донецької та Луганської областей, АРК Крим та м. Севастополь, враховуючи збройний конфлікт і тимчасову окупацію частини території регіонів, гостро відчувається проблема обслуговування людей похилого віку, інвалідів та інших маломобільних груп населення. Дієвим засобом забезпечення доступних та якісних послуг для громадян, які проживають поблизу «лінії зіткнення», є збільшення кількості мобільних офісів, що будуть пересуватися населеними пунктами біля контрольних пунктів в’їзду/ виїзду. Щодо організації надання адміністративних послуг доцільним є перехід від моделі «посередник» до моделі «універсаму послуг» («one-stop-shop»), що в зарубіжній практиці виступає найсучаснішою стадією розвитку таких сервісних центрів. 

ЛІТЕРАТУРА:

1. Одінцов О. М., Ільченко Н. В., Ляшов Д. О. Міжнародний досвід надання адміністративних послуг. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2021. № 60. С. 41-51. . URL: https://er.chdtu.edu.ua/bitstream/ChSTU/2157/1/41-51_Одiнцов.pdf (дата звернення: 20.10.2023) 

2. Сидоренко Н.О., Шкурат І.В. Іноземний досвід у сфері надання адміністративних послуг. Публічне урядування. 2021. №2. С. 48-55. URL: http://journals.maup.com.ua/index.php/public-management/article/view/1088/1599 (дата звернення: 20.10.2023)

3. Сита Є.М., Александрюк В.С., Пульча Д.О. Дослідження надання адміністративних послуг у Франції та перспективи впровадження в Україні. Сучасні управлінські та соціально-економічні аспектів розвитку держави, регіонів та суб’єктів. Матеріали ІІІ Міжнар. Наук.-практ. конф. Одеса. 2020. С.295-297. URL: https://economics.net.ua/files/science/admin_men/2020/tezy.pdf#page=295 (дата звернення: 20.10.2023)

4. Ільчанінова Н. І. Перспективи впровадження зарубіжного досвіду формування механізму надання адміністративних послуг в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2018. №10. С.130-134. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/10_2018/28.pdf (дата звернення: 20.10.2023)

5. Чечель  А.О.,  Омельянович  Р.А.  Державне  управління  у  сфері  надання  адміністративних  послуг:  європейський  досвід.  Право  та  державне  управління. 2021. № 1. С. 279–284. URL: http://pdu-journal.kpu.zp.ua/archive/1_2021/43.pdf (дата звернення: 20.10.2023)

_________________

Науковий керівник: Краковська Анжеліка Євненіївна, кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри господарського та адміністративного права, Донецький національний університетт імені Василя Стуса



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота