АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У ПІДЛІТКІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У ПІДЛІТКІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

23.10.2023 13:02

[15. Психологические науки]

Автор: Сербова Ольга Вікторівна, кандидат психологічних наук, доцентка кафедри психології та педагогіки, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»; Спащенко Катерина Сергіївна, здобувачка освіти 6 курсу, другого (магістерського) рівня, Київський університет імені Бориса Грінченка


Актуальність формування соціально-комунікативних навичок підлітків з особливими освітніми потребами (ООП) в умовах інклюзивного навчання на педагогічному рівні визначена соціальним запитом суспільства – поступовим формуванням особистості, адаптованої до умов соціального життя. Специфічна проблема підлітків з ООП – утруднення задоволення актуальних соціальних потреб. В умовах сьогодення інклюзія дітей підліткового віку з ООП в суспільство є одним із необхідних напрямів наукових досліджень і роботи різноманітних соціальних інститутів та громадських організацій. 

З одного боку, інклюзія дитини підліткового віку в структуру суспільства припускає не тільки і не стільки створення зручних умов, що дозволяють дитині з ООП (а потім і дорослому) існувати, не пристосовуючись до суспільних вимог і не долаючи власного дефекту, скільки підготовку дитини до самостійного вирішення реальних життєвих і соціальних завдань [1; 2; 4]. Тобто, соціалізація вимагає не пристосування зовнішніх умов до особливостей дитини, а зміни її способу існування відповідно до соціальних умов і різних форм культури. З іншого боку, важливе значення для успішної соціалізації дитини підліткового віку з ООП має ставлення до неї суспільства. У цьому контексті представляється важливим розуміння цінності людської особистості незалежно від її соціальної корисності і функціональної значущості. 

Слід враховувати, що суб’єктивно соціальна ситуація розвитку може переживатися підлітком з ООП як фрустрація потреб в спілкуванні, позитивної уваги людей та кликати болісні переживання, які стають джерелом специфічних особистісних особливостей, що ускладнюють процес формування комунікативних навичок та включенності в соціум. Дуже важливим і в соціальному, і в психологічному планах є процес формування уявлень підлітка з ООП про певні соціальні ролі. На жаль, здебільшого ці уявлення є розмитими, спотвореними й амбівалентними [5; 6]. Недостатність повноцінних для підлітка контактів (однолітки, друзі по вулиці, сусіди) призводить до того, що образ ролі вибудовується як когнітивний дисонанс, тобто створюється на основі суперечливої інформації, що одержується підлітком з різних джерел.

Для підлітків з ООП характерним є недостатній рівень усвідомлення власного «Я», труднощі або порушення взаємовідносин з навколишнім світом та між окремими психологічними утвореннями (між мотивами та самооцінкою, цінностями та самооцінкою, між «Я-ідеальним» та «Я-реальним», зокрема у соціальному аспекті). Підлітки з ООП найчастіше переживають цілу низку адаптаційних і функціональних деструкцій. На особливості розвитку нашаровуються впливи соціальних чинників (негативне або умовно-позитивне ставлення однолітків та суспільства, недостатня або недосконала залученість в систему соціальних відносин) [4; 6].

Основною метою і провідним завданням інклюзивної освіти є створення оптимальних умов для досягнення соціальної зрілості кожною особистістю з ООП, розвитку тих здібностей, які потрібні їй і суспільству, досягнення доступного рівня освіченості, використовуючи потенціал компенсаторно-корекційних можливостей, включення її в соціально-вартісну активну діяльність, забезпечення адекватних і гармонійних уявлень про навколишній світ, навичок соціальної поведінки, вміння орієнтуватися в системах соціальних норм і правил, здатність взаємодіяти в соціальному просторі [1; 3].

Таким чином, під поняттям «соціально-комунікативний розвиток» нами розуміється здатність дитини забезпечувати власні потреби і цілі шляхом створення партнерських відносин з іншими особами, згідно з їхніми очікуваннями, потребами і цілями в межах суспільно прийнятної поведінки, а також завдяки ефективній комунікації. 

Соціально-комунікативний розвиток підлітків в інклюзивному просторі в змістовому відношенні має декілька напрямків: розвиток продуктивної діяльності; патріотичне виховання; формування основ безпечної поведінки в побуті, соціумі та природі; трудове виховання. Розвиток соціально-комунікативних умінь передбачає формування таких компетентності, як технологічна, інформаційна та соціально-комунікативна. Соціально-комунікативна компетентність складається з двох аспектів – соціального та комунікативного. Соціальний – це співвідношення власних прагнень з прагненнями оточуючих і продуктивна взаємодія з однолітками, об’єднаними спільним завданням в процесі навчання. Комунікативний аспект – це уміння отримувати необхідну інформацію в процесі діалогу, готовність представляти і відстоювати власні погляди та вміння використовувати слова в процесі комунікації для вирішення певних завдань.

Актуальним на сьогодні залишається пошук шляхів формування комунікативних навичок, розширення соціальних уявлень і розуміння соціальних стосунків підлітків з ООП як на уроках, так і в позакласній діяльності, а також стимулювання внутрішньої активності підлітків до підвищення своєї соціально-комунікативної компетентності в суспільстві. 

Для реалізації завдання створення моделі розвитку соціально-комунікативних навичок підлітків з ООП психологи пропонують велику кількість різноманітних програм і технологій в умовах інклюзивного навчання. Найбільш ефективними вважають ігрові технології, котрі сприяють: спілкуванню на вербальному та невербальному рівні; умінню визначати емоційний стан інших людей, висловлювати свої почуття, ставити відкриті та закриті питання; вмінню виділяти основну ідею висловлювання, підводити підсумок; розвитку слухового сприйняття; вміння розуміти співрозмовника, вникати в суть отриманої інформації; розвитку вміння встановлювати логічні, причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки; аргументувати свою точку зору, викладати свої думки точно та лаконічно[2; 3].

Відтак, завданнями інклюзивного простору для розвитку соціально-комунікативних навичок підлітків з особливими освітніми потребами визначено: створення постійного комунікативного простору через організацію груп взаємодії підлітків; навчання навичкам соціального самовизначення, підвищення їх соціальної активності, розширення кола діяльності, включення дитини до активного шкільного функціонування, опрацювання можливих ролей, функцій і зон відповідальності.

Список літератури

1. Бікус О.О., Волошина В.В. Теоретичні засади формування комунікативної компетенції у підлітковому віці. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки. 2015. Вип. 1(46). С. 17‒23.

2. Дорожко, І. І., Малихіна, О. Є., Туріщева, Л. В. Розвиток комунікативних умінь дітей з ООП в умовах інклюзивного. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, 2022 (4). С. 134-138.

3. Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Інклюзивна освіта: від основ до практики: монографія. Київ: ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с.

4. Сербова О.В. Психологічні чинники економічної соціалізації дітей з обмеженими фізичними можливостями: монографія. Київ: Талком, 2015. 232 с.

5. Сербова О.В. Соціалізація і становлення особистості дитини у несталому і нестабільному середовищі: колективна монографія [Теxt] / Problems and Prospects of Territories’ Socio-Economic Development. Monograph. Opole : Publishing House WSZiA, 2016.  Р.  193-196.

6. Serbova O., Lopatina H., Alieksieieva H., Tsybuliak N. Features of Economic Socialization of Children with Disabilities. Journal of History Culture and Art Research. 2019. Issue 8 (3). P. 162-178. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота