ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ З НЕБЛАГОПОЛУЧНОЮ СІМ’ЄЮ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ З НЕБЛАГОПОЛУЧНОЮ СІМ’ЄЮ

24.10.2023 11:24

[4. Педагогические науки]

Автор: Бичук Ірина Олександрівна, кандидат філософських наук, Волинський національний університет імені Лесі Українки


Неблагополучні родини – сім’ї, які через об’єктивні або суб’єктивні причини втратили свої виховні можливості, внаслідок чого в них виникають несприятливі умови для виховання дитини [4, с. 125].

Соціальна робота з неблагополучною сім’єю спрямована на створення умов для подолання нею причин і наслідків свого неблагополуччя. Завдання фахівця в роботі з неблагополучною сім’єю такі:

– виявлення випадків порушення прав людини в сім’ї, причин неблагополуччя, інформування про них органів влади;

– профілактика девіантної поведінки в сім’ї та суспільстві, рецидивів порушень прав членів сім’ї в родині та суспільстві;

– пропагування ідеальної моделі сімейного життя, здорового спо¬собу життя, статеве виховання;

– правова й психолого-педагогічна просвіта батьків із питань сім’ї та шлюбу, прав дитини;

– організація предметного спілкування членів неблагополучної сім’ї між собою, з іншими сім’ями для подолання причин неблагополуччя;

– різноманітна допомога в організації життєдіяльності сім’ї, самореалізації й розвитку її членів.

Соціальну роботу з проблемними сім’ями прийнято визначати за такими напрямами:

– екстрені дії, спрямовані на виживання родини (термінова соціальна допомога, надання притулку, негайне вилучення з родини дітей, що зазнають жорстокого ставлення, перебувають у небезпеці чи залишені без піклування батьків);

– діяльність, спрямована на підтримку стабільності родини;

– заходи, спрямовані на соціальний розвиток родини та її членів [2, с. 53].

Основною технологією соціальної роботи з неблагополучними сім’ями є соціальний супровід. Соціальний супровід є формою соціальної підтримки та передбачає  надання конкретній особі чи сім’ї комплексу соціальних послуг.

Соціальний супровід – цілеспрямована діяльність соціальних працівників із створення необхідних умов для оптимального функціонування сім’ї та гармонійного розвитку дитини.

У межах технології соціального супроводу сім’ї виділяють такі напрями роботи:

1) соціальна опіка;

2) соціальний патронаж;

3) соціальна допомога сім’ї передбачає надання соціальними службами, кризовими центрами, соціальними працівниками соціальних послуг відповідно до Закону України «Про соціальні послуги». 

Критеріями ефективності супроводу неблагополучної сім’ї як системи є: 

1) відновлення виконання сім’єю своїх функцій (репродуктивної, соціалізуючої, економічної, комунікативної, рекреативної, психотерапевтичної; 

2) відновлення внутрішньо сімейних зв’язків та їх стабілізація (емоційна близькість членів сім’ї, їх спільне проживання, спільне ведення господарства, виховання дітей, юридична реєстрація шлюбу); 

3) відновлення зв’язків сім’ї з мікросередовищем (родичами, сусідами, колегами по роботі, вчителями); 

4) відновлення зв’язків сім’ї з макросередовищем [1].

Трубавіна І.М. виділяє конкретні етапи здійснення супроводу неблагополучної сім’ї:

І. Виявлення неблагополучної сім’ї для подолання кризової ситуації. 

ІІ. Знайомство з сім’єю, збір інформації про неї, визначення її проблем, формування позитивної мотивації до участі в роботі з соціальним педагогом.

ІІІ. Подолання опору з боку окремих членів сім’ї соціальної роботи через опосередкований вплив інших членів сім’ї, розв’язання необхідності такої роботи, завершення до позитивних чинників у сімейних стосунках, інформування про наслідки бездіяльності, показ перспектив роботи.

ІV. Отримання згоди сім’ї на соціально - педагогічну роботу, укладання контракту про обов’язки сторін у процесі діяльності.

V. Подолання наслідків неблагополуччя, стабілізація й корекція стосунків, усунення причин із неблагополуччя, розв’язання проблем сім’ї.

VІ. Профілактика рецедивів неблагополуччя, спрямування сім’ї на самовизначення й самостійне розв’язання проблем, перевірка результатів роботи через опосередкований чи безпосередній нагляд.

VІІ. Вихід із сім’ї соціального педагога; закінчення дії контракту; аналіз отриманих результатів; розробка рекомендацій щодо подальшого самостійного життя родини [3, с. 12].

Соціальна робота з сім’єю спрямована на поліпшення матеріальних та побутових умов життя сім’ї, забезпечення повноцінного фізичного, морального й духовного розвитку усіх членів сім’ї. 

Список літератури:

1. Гергелюк А.В. Теоретичні аспекти вивчення супроводу неблагополучних сімей. URL: http://intkonf.org/gergelyuk-av-teoretichni-aspekti-vivchennya-suprovodu-neblagopoluchnih-simey/  (дата звернення: 23.10.2023 р.).

2. Сичова В.В. Соціальна робота з багатодітними сім’ями в м. Харкові. «SOCIOПРОСТІР: міждисциплінарний електронний збірник наукових праць з соціології та соціальної роботи».  2018.  № 7. С.50 – 60.  

3. Трубавіна І.М. Соціальний супровід неблагополучної сім’ї. К. : ДЦССМ, 2003. 208 с. 

4. Шевців З.М. Основи соціально-педагогічної діяльності: навчальний посібник. К. : Центр учбової літератури, 2012.  248 с. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота