ГЕНДЕРНА РІВНІСТЬ В УКРАЇНІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ГЕНДЕРНА РІВНІСТЬ В УКРАЇНІ

14.05.2014 20:25

[Section 2. Constitutional law. Constitutional judicial law. International law]

Author: Денисенко Ірина Миколаївна, студентка Полтавського юридичного інституту Національного юридичного університету ім. Ярослава Мудрого


Становлення конституційного ладу на демократичних засадах безпосередньо пов’язано із забезпеченням прав і свобод жінок, з розвитком їх соціально-політичної активності, з впливом на політико-правові процеси. Конституція України гарантувала принцип рівноправності прав і свобод жінок і чоловіків, але не в повній мірі забезпечила його виконання реальними механізмами і засобами реалізації.

Конституція України (ст. 21) закріпила рівність усіх людей у своїй гідності та правах, а у ст. 24 проголошується, що не може бути привілеїв чи обмежень за будь-якими ознаками, зокрема й за ознакою статі. Згідно з ч. 3 ст. 24 Основного Закону рівність прав чоловіка і жінки забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній і культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони праці і здоров’я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям.

Положення даної конституційної норми відповідають високим вимогам міжнародно-правових стандартів із прав людини і, насамперед, Конвенції про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок від 18 грудня 1979 р. Відповідно до ст. 2 Конвенції однією з найважливіших вимог є включення принципу рівноправності статей в національні конституції держав-учасниць. Україна приєдналася до Конвенції 3 вересня 1981 р.

Важливого значення для деталізації положень Конституції, регулювання процесуальних і процедурних механізмів реалізації принципу гендерної рівності набуває Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків». Метою його прийняття є досягнення паритетного становища жінок і чоловіків у всіх сферах життєдіяльності суспільства шляхом правового забезпечення рівних прав і можливостей жінок й чоловіків, ліквідації дискримінації за ознакою статі і застосування спеціальних тимчасових заходів, спрямованих на усунення дисбалансу між можливостями жінок і чоловіків реалізовувати рівні права, надані їм Конституцією й законами України [1].

Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням, прийнятим 21 листопада 2012 р., схвалив Концепцію державної програми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2016 р., в якій наголошено, що фактична нерівність жінок і чоловіків спричиняє загострення політичних, соціально-економічних, культурних та інших проблем у суспільстві. Мета концепції - впровадження гендерних підходів в усі сфери життєдіяльності суспільства. Зокрема, документ спрямований на здійснення комплексних заходів на національному та регіональному рівнях щодо покращення ситуації у сфері праці, проведення системної роботи щодо забезпечення гендерної рівності, подолання гендерних стереотипів, проведення просвітницьких кампаній із залученням засобів масової інформації, закладів культури та освіти до виховання культури гендерної рівності [2].

Разом із тим постає питання про гарантованість цієї рівності, враховуючи фізіологічні та інші аспекти реальної нерівності жінок і чоловіків. В Україні одним із моментів внутрішньої ситуації з жіноцтвом, як констатують міжнародні експерти, є низький статус жінок в громадських та політичних організаціях та фактична відсутність їх у владі. На жаль, жінки недостатньо репрезентовані на рівні державних механізмів нашої країни, в урядових структурах, державних адміністраціях і навіть на рівні місцевого самоврядування. Близько 55% населення України складають жінки, більшість виборців 54% становлять також жінки, але їх представництво у Верховній Раді України не нараховується й 8% жінок, а жінки-міністри становлять значну меншість. Підписуючи Декларацію Цілей Розвитку Тисячоліття на Саміті ООН у 2000 році, Україна взяла на себе зобов’язання перед міжнародною спільнотою забезпечити гендерне співвідношення на рівні не менше 30% жінок у органах влади до 2015 року. Рівень політичної участі жінок у світі зріс за останні роки, Україна ж продовжує пасти задніх.

Рівноправна участь жінок у політиці і в роботі уряду має важливе значення для розбудови й підтримки демократії. Гідне представництво жінок на рівні прийняття вагомих політичних рішень впливає на коло питань, що розглядаються. Жінки більшу увагу приділяють вирішенню соціальних проблем. А отже, зростання кількості жінок у владі, особливо на рівні формування державної політики, призведе до того, що держава приділятиме більше уваги саме цим проблемам. Жінки покращать соціальну політику держави. Між тим, законодавче визнання прав жінок це лише перший, хоча й обов’язковий, крок при досягненні рівноправності статей. Повинні бути вдосконалені політико-правові й соціальні аспекти механізму забезпечення реальної рівності жінки й чоловіка.

     

Джерела:

1. Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2866-15

2. Концепція державної програми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2016 р. : розпорядження Кабміну України : від 21 листопада 2012 р. - Режим доступу. - http://www.kmu.gov.ua/control/publish/article?art_id=245814637

_______________________________

Науковий керівник – Полховська Інна Костянтинівна – к.ю.н., доцент кафедри теорії права і конституційного права.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота