ЛЮСТРАЦІЯ ЯК ПІДСТАВА ПРИПИНЕННЯ СЛУЖБИ В ОРГАНАХ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ЛЮСТРАЦІЯ ЯК ПІДСТАВА ПРИПИНЕННЯ СЛУЖБИ В ОРГАНАХ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

01.12.2014 19:11

[Section 5. Administrative law. Administrative judicial law. Customs and tax law. Municipal law]

Author: Криницький Костянтин Ігорович, студент Полтавського юридичного інституту Національного юридичного університету ім. Я. Мудрого


Відповідно до ст. 1 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом. Стаття 2 визначає, що посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.Статті 7 та 20 закріплюють, що на службовців органів місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю, в тому числі щодо питання припинення служби. У 2014 році ст. 36 Кодексу Законів про працю України було доповнено пунктом 7-2, який додав до підстав припинення трудового договору нову – з підстав, передбачених Законом України «Про очищення влади».

В античні часи термін «люстрація» (від лат. lustratio) означавритуальний обряд очищення через жертвопринесення[1]. В Давньому Римі воно виконувалося одним із цензорів після проведення обліку податків у вигляді вбивства тварин. Такі обліки проводилися раз на п’ять років і час між ними став позначатися терміном «люструм». Перший люструм був проведений Сервієм Туллієм у 566 році до н.е., останній – у 74 році н.е Веспасіаном.  

Згадки люстрації на території сучасної України можна знайти у часи Речі Посполитої, де люстрацією називалися періодичні урядові акції держави, що проводились за ухвалою сейму спеціальними комісіями з метою обрахування прибутковості та подальшого оподаткування державних маєтностей [2, с. 43]. До нашого часу зберіглися люстрації Канівського та Черкаського староств 1616, 1622 та 1631-1633 рр.

Після падіння численних європейських комуністичних урядів в 1989-1991 рр. термін «люстрація» став позначати санкціоновану державою політику масового звільнення, пов'язаного зі зловживаннями при попередньому режимі. В першу чергу це стосувалося всіх вихідців з комуністичної партії та спецслужб, тайних поліцій тощо. До 1996 року були реалізовані люстраційні закони Чехословаччині (які потім продовжили свою дію для Чехії та Словаччини), Угорщині, Македонії, Албанії, Болгарії, країнах Балтії (Литви, Латвії та Естонії), Німеччині, Польщі та Румунії. Дія цих законів розповсюджувалася також на посадових осіб органів місцевого самоврядування. 

Перші реальні розмови про люстрацію в незалежній України почали виникати після Помаранчевої революції 2004 року. Тоді, у 2005 році, у Верховній Раді України було зареєстровано 2 законопроекти– №7028 від 01.02.05 р.та №7028-2 від 02.03.05 р., «життя» яких закінчилося врученням подання комітету про відхилення 5 липня 2005 року. Наступні спроби почалися лише через 7 років, коли народними депутатами України Зайцем І.О., Джоджиком Я.І. та Давиденком А.А. було зареєстровано законопроект №11287 від 02.10.2012 р.Останнім за часом був законопроект №4359а від 24.07.2014 р., який Верховна Рада Україниприйняла 16.09.2014 року.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про очищення влади»[3, Ст. 2317], очищеннявлади(люстрація) - цевстановлена Законом аборішенням суду заборона окремимфізичним особам обійматипевні посади (крімвиборнихпосад) в органах державноївлади та органах місцевогосамоврядування. Очищення владиздійснюється з метою недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини, і ґрунтується на принципах: верховенства права та законності; відкритості, прозорості та публічності; презумпції невинуватості; індивідуальної відповідальності; гapaнтування права на захист.

Процедура звільнення передбачає поданням особами, які перебувають на посадах в органах державної влади та місцевого самоврядування, керівнику чи органу власноруч написану заяву, у якій повідомляють про те, що до них застосовуються заборони, або повідомляють про те, що до них не застосовуються відповідні заборони, і про згоду на проходження перевірки, згоду на оприлюднення відомостей щодо них. Заява подається не пізніше ніж на 10 день із дня початку проведення перевірки у відповідному органі, на підприємстві згідно з планом проведення перевірок. Неподання заяви у визначений строк є підставою для звільнення особи із займаної посади не пізніше як на 3 день після спливу строку на подання заяви та застосування до неї заборони. Упродовж 10 днів, починаючи з 16.10.2014 р., керівник органу, до повноважень якого належить звільнення та/або ініціювання звільнення із посади осіб, до яких застосовується заборона, установлена Законом, на основі критеріїв, визначених Законом, на підставі відомостей, наявних в особових справах цих осіб: 1) звільняє указаних осіб із посад або надсилає керівнику органу (органу), до повноважень якого належить звільнення із посади таких осіб, відповідні документи для їх звільнення не пізніше ніж на 10 робочий день із дня отримання таких документів; 2) інформує Міністерство юстиції України про їх звільнення із посад і надає відповідні відомості про застосування до таких осіб заборони для їх оприлюднення на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України та внесення до Єдиного державного реєстру осіб, щодо яких застосовано положення Закону про очищення влади.

Введена люстрація поки що масово не торкнулася посадових осіб органів місцевого самоврядування. Теоретично ділячи її на три частини – незаконні дії в період правління Януковича, КДБ-агентура/керівні посади Компартії і ЦК та майнова люстрація – можна сказати, що наразі йде перевірка саме по першій частині, а саме вже пролюстровано Міністерство юстиції та ухвалено план для Служби Безпеки України до 31.12.2015 року. Відчутні зміни для органів місцевого самоврядування будуть, коли почнеться майнова люстрація та розсекретять архіви СБУ.  

Також, варто зазначити, що головним важелем впливу залишається громадський контроль. Зокрема, планується, що Міністерство юстиції створить дорадчий громадський орган з питань люстрації при міністерстві до якого увійдуть представники засобів масової інформації та представники громадськості. 

Поки що ж був створений електронний ресурс Люстрація 2.0, який являє собою інтерактивну мапу України з посиланнями на сайти кожної області, де можна висловити свою довіру чи недовіру посадовцям, заповнити анкету та проголосувати.На сайті Люстрація.Полтавщина мета сформульована наступним чином: На сайті проекту pl.lustration.co.ua громадяни можуть безпосередньо брати участь у процесі люстрації, а саме – аргументовано висловлювати свою довіру або недовіру діючому чиновнику або кандидату на посаду. За результатами таких голосувань та аргументів громадська ініціатива «Люстрація.Полтавщина» домагатиметься реалізації волі громади на відсторонення або звільнення дискредитованих чиновників, проведення службових перевірок. При цьому будуть використовуватися механізми інформаційного впливу, громадських акцій протесту та інших демократичних заходів[3].

Станом на 27.11.2014 року туди були внесені анкети прокурора області, голови облдержадміністрації та голови обласної ради.




Список використаної літератури:

1. Уильям Смит. Словарь греческих и римских древностей [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://ancientrome.ru/dictio/article.htm?a=177263919

2. Мицик Ю.А. Канівське та Черкаське староства в описі малознаної люстрації 1631-1633 років //Краєзнавство. – 2009. - № 3-4. - с. 43-53.

3. Про очищення влади: закон України від 16.09.2014 №1682-VII. // Офіційний вісник України. – 2014. – №82. – Ст. 2317.

4. Громадська ініціатива Люстрація.Полтавщина[Електронний ресурс] // Режим доступу:http://pl.lustration.co.ua/

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота