МОНОПОЛІЯ АДВОКАТУРИ: ЗА І ПРОТИ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

МОНОПОЛІЯ АДВОКАТУРИ: ЗА І ПРОТИ

27.04.2016 19:27

[Section 4. Criminal law. Criminal judicial law. Criminalistics. Criminology. Criminal executive law. Court organisation. Law enforcement agencies, public prosecutor’s and public defender’s offices]

Author: Галько Зоряна Романівна, студентка юридичного факультету Тернопільського національного економічного університету


Адвокатура є одним з інститутів правової системи, який виконує важливу функцію – захист і представництво прав та інтересів особи.

Адвокатура в Україні переживає буремні часи. У 2012 році, на зміну старому, прийнято новий Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», який, порівняно з попереднім, є більш досконалим, прогресивним та встановлює  адвокатське самоврядування. Проте, довкола цього Закону існують суперечки щодо необхідності внесення ряду змін. Такі зміни вже напрацьовані, але серед адвокатів не існує єдиного розуміння з приводу  ключових питань, зокрема, щодо монополії на представництво адвокатами у суді [1].

Сьогодні виключно адвокат повинен захищати особу тільки у кримінальному провадженні. Така часткова монополія була запроваджена у 2012 році за прийняття нового Кримінального процесуального кодексу. Наразі, громадяни вільні у виборі свого представника в суді у господарському, цивільному та адміністративному процесах: це може бути юрист, юрисконсульт підприємства або навіть сусід – доктор юридичних наук [2].

Адвокатура наполягає на підвищенні професіоналізму представників в судах шляхом встановлення виключного права адвокатів на таке представництво, тобто запровадження так званої адвокатської монополії [3]. Представники владних органів та адвокати однозначно виступають за такі зміни і вбачають в них плюси [3].

25 листопада 2015 року у Верховній Раді України зареєстровано  Проект Закону «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» №3524.

Стаття 1312 законопроекту визначає, що для надання професійної правничої допомоги в Україні діє адвокатура; виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення.

В той же час, законом можуть бути визначені  винятки щодо представництва в суді у трудових спорах, спорах щодо захисту соціальних прав, щодо виборів та референдумів, у малозначних спорах, а також стосовно представництва малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена [4].

Запропоновані нововведення не скасовують права особи самостійно здійснювати захист своїх інтересів, оскільки стаття 59 Конституції України прямо встановлює, що кожен є вільним у виборі захисника своїх прав.

Згідно з проектом адвокатська монополія вводитиметься поступово: з 1 січня 2017 року передбачається виключне право адвокатів на представництво у Верховному та вищих спецсудах, з 1 січня 2018-го – в апеляційних судах, а з 1 січня 2019-го – в судах першої інстанції [5].

Проте, не всі позитивно сприймають такі нововведення. Правозахисні організації виступають проти встановлення монополії адвокатури на рівні Конституції України. Оскільки такий крок матиме негативний вплив на реалізацію права на правову допомогу з різних причин. Зокрема, по-перше, Україна може стати першою країною у світі, яка закріплює протекціонізм на конституційному рівні. А ухвалення запропонованих змін є обмеженням права людини на вибір захисника і неминуче призведе до подорожчання послуг адвокатів, які за відсутності у клієнта іншої альтернативи отримають монопольне становище на ринку; по друге, українська адвокатура ще не досягла високого авторитету у суспільстві. На сьогодні адвокатам ніхто не забороняє своєю працею доводити якість своєї роботи та брати участь у будь-яких судових процесах. Тому всі пропозиції щодо наділення цього інституту монопольними повноваженнями на участь у судових процесах мають визначатись тим, чи слугуватиме це захисту прав людини.; по-третє, монополія адвокатури може мати негативний вплив на стан самої адвокатури та призвести до стагнації розвитку правової системи. Ухвалення запропонованих змін підвищить залежність адвокатів від керівництва адвокатури під загрозою втрати доступу до професії; по-четверте, встановлення монополії адвокатури у сфері юридичної допомоги становить загрозу для доступу до правосуддя широких верств населення. Ухвалення запропонованих змін фактично підпорядковує адвокатурі існуючу систему безоплатної правової допомоги. [3].

Отже, головним аргументом законодавчих змін щодо надання правової допомоги, представництва інтересів сторін у судах має бути доступність таких послуг, їхня якість, неупередженість, сприяння встановленню істини у справах і у такий спосіб сприяння правосуддю [3].




Література:

1. Горощенко Л. Чому важлива монополія адвокатури? – [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://radako.com.ua/news/chomu-vazhliva-monopoliya-advokaturi.

2. Писаренко Д.  Монополія адвокатури, як інструмент ліквідації її незалежності та як порушення прав на захист / Писаренко Д. // VoxUkraine. – 2016. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://voxukraine.org/2016/03/11/monipiliya-advokatury-ua.

3. Монополія адвокатури: варто чи ні її запроваджувати. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://ukrainepravo.com/news/ukraine/monopol-ya-advokaturi-varto-chi-n-zaprovadzhuvati/.

4. Проект Закону «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» №3524. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=57209.

5. Веремко В. Інша сторона захисту / В. Веремко // Закон і Бізнес. – 2015. – №50(1244). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://zib.com.ua/ua/120404evropeyskiy_dosvid_pokazue_advokatsku_monopoliyu_treba_vvodi.html.


_______________________


Науковий керівник: Береза Надія Вікторівна, старший викладач кафедри кримінального права та процесу юридичного факультету Тернопільського національного економічного університету





Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота