ПОЛІТИЧНА ВОЛЯ ЯК ОЗНАКА РЕАЛІЗАЦІЇ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВИХ НОРМ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ПОЛІТИЧНА ВОЛЯ ЯК ОЗНАКА РЕАЛІЗАЦІЇ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВИХ НОРМ

06.03.2017 10:17

[Section 5. Administrative law. Administrative judicial law. Customs and tax law. Municipal law]

Author: Болокан Інна Вікторівна, кандидат юридичних наук, докторант кафедри адміністративного права Запорізького національного університету


У доктрині адміністративного права щодо специфіки реалізації її норм досить рідко виокремлюються ознаки цієї правової категорії. У тих же виданнях, в яких все ж таки здійснюється таке виокремлення, інколи зазначається на таку ознаку, як політичний зміст реалізації норм права.

Вказана ознака має істотні відмінності прояву у «радянський» період розвитку адміністративного права та у сучасній Україні. Якщо у «радянські» часи йшлося про керуючу роль комуністичної партії та реалізацію норм права як одну з форм проведення політики соціалістичної держави [1, с. 164, 174], то нині «політична складова» пов’язана із необхідністю розмежовувати «публічне адміністрування» та «прийняття політичних рішень». Так, Р.С. Мельник, досліджуючи вказану проблематику, вказав, що у межах виконавчої влади поряд зі здійсненням публічного адміністрування реалізуються також і політичні рішення, які є змістом іншого поняття – «політична діяльність» [2, с. 40]. Необхідність розмежування обґрунтовується автором тим, що воно випливає зі змісту низки нормативних актів, зокрема Законів України «Про Кабінет Міністрів України», «Про державну службу», «Про демократичний цивільний контроль над Воєнною організацією і правоохоронними органами держави» тощо; різними є форми реагування на порушення здійснення порядку публічного адміністрування та політичної діяльності, де, в одному випадку, передбачена кримінальна чи адміністративна відповідальність, а, в іншому, – політична (полягає у настанні негативних наслідків для суб’єктів політичної діяльності у разі неналежного виконання ними покладених на них функцій [2, с. 40]). В якості остаточного аргументу здійснюється посилання на резолюцію Європейського парламенту щодо України від 24.05.2012 р., де наголошується на необхідності відмежування вказаних різновидів відповідальності.

Як відомо, все, що пов’язане з євроінтеграцією України, має досить вагоме значення для вітчизняної адміністративної та політичної еліти. Підтверджує це прийняття постанови Верховної Ради України від 11.04.2012 р. № 4631-VI «Про План заходів щодо реалізації положень Висновку № 190(1995) Парламентської асамблеї Ради Європи щодо заявки України на вступ до Ради Європи та Резолюції № 1862 (2012) Парламентської асамблеї Ради Європи «Функціонування демократичних інституцій в Україні». Р.С. Мельник зазначає, що політична діяльність не входить до змісту публічного адміністрування, а, відтак, не регулюється нормами адміністративного права [2, с. 40], а також вказує, що подекуди доволі складно розмежувати публічне управління та політичну діяльність [2, с. 41]. Вбачається, що можливість оскарження у порядку адміністративного судочинства рішень будь-яких посадових осіб, аж до Президента України, дає підстави для розгляду відповідних ситуацій як певної «політичної складової» у складі сфери дії адміністративного права. Мабуть лише дві галузі права – адміністративне та конституційне – так пов’язані з низкою політичних посад, адже останні, одночасно, є й суб’єктами відповідних галузей права.

Підсумуємо щодо ознаки «політичний зміст реалізації норм адміністративного права». Вказана ознака на сучасному етапі: 1) пов’язана зі змістом та мотивами прийняття нормативно-правових актів (адже, останнім часом значно збільшилась кількість законів, які приймаються Верховною Радою України під впливом політичних чинників, а вислів «наявність політичної волі», є доволі модним у риториці як засобів масової інформації, так і посадовців різного рівня), норми яких згодом і мають реалізовуватись; 2) пов’язана з євроінтеграційними прагненнями України, коли держава має виконувати низку вимог з реформування значної кількості сфер внутрішнього функціонування; 3) вона не є специфічною лише для галузі адміністративного права, адже притаманна реалізації норм також інших галузей права (саме тому, мабуть, вона досить рідко відображається в авторських дефініціях «реалізація норм адміністративного права» або у переліку характерних для реалізації норм права загалом та реалізації норм адміністративного права зокрема ознак).




Література:

1. Петров Г. И. Сущность советского административного права / Г. И. Петров. – Ленинград : Издательство Ленинградского университета, 1959. – 184 с.

2. Мельник Р. С. Загальне адміністративне право : навчальний посібник / Р. С. Мельник, В. М. Бевзенко ; за заг. ред. Р. С. Мельника. – К. : Ваіте, 2014. – 376 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота