НЕПРАВОМІРНЕ ВИКОРИСТАННЯ ДІЛОВОЇ РЕПУТАЦІЇ ЯК ФОРМА НЕДОБРОСОВІСНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

НЕПРАВОМІРНЕ ВИКОРИСТАННЯ ДІЛОВОЇ РЕПУТАЦІЇ ЯК ФОРМА НЕДОБРОСОВІСНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ

29.11.2017 22:13

[Section 7. Economic law. Economic judicial law. Financial law. Banking law]

Author: Шапран Олександра Геннадіївна, студентка 4 курсу 1 групи факультету Публічного права і адміністрування, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого


Одним із найважливіших принципів забезпечення свободи підприємницької діяльності в Україні, закріплених Конституцією України, є державний захист конкуренції усіма способами та методами, дозволенними законодавством, а також неправомірного обмеження конкуренції та недобросовісної конкуренції. В умовах розвитку конкурентних відносин в Україні суттєвого значення набуває ділова репутація суб’єктів господарювання як гарант їх стабільності та успішної діяльності.

Ділова репутація, як вид недобросовісної конкуренції є найпоширенішим у всьому світі. Наприклад, у Франції незаконне використання чужої репутації є одним із найпоширеніших протиправних дій і іменується паразитичною діяльністю. У ФРН – це використання чужої репутації і чужої роботи, у Швейцарії – це паразитування на діяльності конкурента.

Так і в Україні, неправомірні дії, пов’язані з посяганням на ділову репутацію конкурента є найпоширенішим видом недобросовісної конкуренції. Головною особливістю є те, що це вважається порушенням одним суб’єктом господарювання права іншого суб’єкта господарювання на ділову репутацію у вигляді її неправомірного використання.

Що стосується поняття «ділова репутація» як правового явищу, притаманного господарюючому суб’єкту, то воно не було визначене на законодавчому рівні. Тільки шляхом внесення змін до ст. 1 Закону України «Про банки і банківську діяльність» у 2011 році було закріплено: ділова репутація – відомості, зібрані Національним банком України, про відповідність діяльності юридичної або фізичної особи, у тому числі керівників юридичної  особи та власників істотної участі у такій юридичній особі, вимогам закону, діловій практиці та професійній етиці, а також відомості про порядність, професійні та управлінські здібності фізичної особи. Однак Закон України «Про захист від недобросовісної  конкуренції» (далі - Закон) не містить визначення поняття ділова репутація. 

Ділова репутація є нематеріальним благом. Її слід розглядати як результат сприйняття діяльності її  власника оточуючими. Безперечно, ділова репутація значною мірою залежить від самого суб’єкта господарювання, оскільки формується на основі його діяльності, його ставленні до прав та інтересів інших суб’єктів господарювання, споживачів, суспільства і держави в цілому.

Ділова репутація має важливе значення для суб’єктів господарювання, оскільки з нею пов’язаний попит на товари. Тому недобросовісні конкуренти обирають ділову репутацію як один із основних об’єктів у ході конкурентної боротьби. Недобросовісна конкуренція у вигляді неправомірного використання ділової репутації створює негативні наслідки для суб’єкта господарської діяльності, на ділову репутацію якого посягають, і для споживачів.

З одного боку, у результаті неправомірного використання ділової репутації суб’єкта господарювання формується та підтримується споживчий  попит на продукцію, яку виробляє недобросовісний конкурент. У результаті цього не лише завдаються збитки добросовісному виробнику, але й заподіюється шкода його діловій репутації.

З іншого боку, неправомірне використання ділової репутації негативно впливає на споживачів, оскільки досить часто вони, орієнтуючись на відомий та перевірений знак для товарів і послуг, фірмове найменування, можуть придбати продукцію низької якості, іноді небезпечну для здоров’я.

Важливо відмітити, що до правових засобів захисту від неправомірних дій, пов’язаних з посяганням на ділову репутацію конкурента, належать: законодавче встановлення загальної заборони на неправомірне використання ділової репутації суб’єктів господарювання як вид неправомірної конкуренції, законодавче закріплення складів правопорушень, визнаних неправомірним використанням ділової репутації суб’єктів господарювання, встановлення заходів юридичної відповідальності за дії, пов’язані з неправомірним використанням ділової репутації. Так, у главі 2 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» передбачені склади правопорушень, пов’язаних з неправомірним використанням ділової репутації конкурента.

Отже, у зв’язку з актуальністю теми щодо неправомірного використання ділової репутації суб’єкта господарювання важливим є вдосконалення правових засад захисту від недобросовісної конкуренції шляхом внесення змін до чинного законодавства  України, окрема Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», з урахуванням зарубіжного досвіду.

Література:

1. Господарський кодекс України – Електронний ресурс - [Режим доступу]- http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/436-15.

2. Науково - практичний коментар – Електронний ресурс - [Режим доступу]- http://legalexpert.in.ua/komkodeks/hku.html.

___________________________

Науковий керівник: Барахтян Наталія Веніамінівна, кандидат юридичних наук, доцент кафедри господарського права, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота