ПУБЛІЧНО-ПРАВОВИЙ СПІР ЯК ПРЕДМЕТ ЮРИСДИКЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ПУБЛІЧНО-ПРАВОВИЙ СПІР ЯК ПРЕДМЕТ ЮРИСДИКЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ

28.11.2018 15:36

[Section 5. Administrative law. Administrative judicial law. Customs and tax law. Municipal law]

Author: Невідомський Вячеслав Вячеславович, магістр юридичний факультету Тернопільського національного економічного університету


З розвитком інституту адміністративного судочинства в Україні все більшу увагу привертають питання пов’язані із предметом регулювання даного правового інституту. Закордонний досвід свідчить про різні підходи до визначення предмета адміністративного судочинства, насамперед це стосується переліку спорів, які підлягають вирішенню адміністративними судами.

В Україні законодавчо закріплено декілька способів визначення юрисдикції адміністративного суду. Насамперед, це визначення справи адміністративної юрисдикції через поняття публічно-правового спору. 

З розвитком інституту адміністративного судочинства в Україні все більшу увагу привертають питання пов’язані із предметом регулювання даного правового інституту. Закордонний досвід свідчить про різні підходи до визначення предмета адміністративного судочинства, насамперед це стосується переліку спорів, які підлягають вирішенню адміністративними судами.

В Україні законодавчо закріплено декілька способів визначення юрисдикції адміністративного суду. Насамперед, це визначення справи адміністративної юрисдикції через поняття публічно-правового спору. 

Публічно-правовий спір є видом правового спору, для якого характерні такі ознаки: спір виникає з публічно-правових відносин; сторонами спору є суб’єкти публічно-правових відносин, серед яких особливим правовим статусом наділені органи публічної адміністрації; сфера виникнення спору зумовлена реалізацією публічного інтересу; предметом спору є рішення, дії чи бездіяльність суб’єктів публічно-правових відносин, які порушують або можуть порушити права, свободи та інтереси інших суб’єктів  [2; 125]. 

Відповідно до положень КАС України, публічно-правовий спір як предмет адміністративної юрисдикції є адміністративною справою. У науково-практичній літературі зазначають, що справі адміністративної юрисдикції властиві  такі ознаки: 

1) це публічно-правовий спір, тобто спір принаймні між двома учасниками публічно-правових відносин щодо цих відносин;

2) хоча б однією зі сторін цього спору є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, або інший суб’єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства в тому числі на виконання делегованих повноважень;

3) цей спір передано на вирішення адміністративного суду шляхом звернення з адміністративним позовом, за яким суд відкриває провадження [ 3 ]. 

З уваги на зазначене, проаналізувавши п. 1 ч. 1 ст. 3 КАС України, можна зробити однозначний висновок про те, що публічно-правовий спір в адміністративному судочинстві є предметом судового розгляду та позначається терміном «справа адміністративної юрисдикції».

До структури публічно-правового спору входять такі елементи: суб’єкти, предмет і підстави. Елементи публічно-правового спору визначають структуру позову як процесуального засобу захисту особою свого порушеного права.

Під суб’єктами правового спору традиційно маються на увазі особи, між якими виник конфлікт з приводу реалізації їхніх прав та обов’язків у правовідносинах. Особливістю суб’єктів публічно-правового спору є те, що одним з його учасників, як правило, виступає орган публічної влади, його посадова або службова особа.

Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 3 КАС України, суб’єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб’єкт при здійсненні ним владних управлінських функцій на основі законодавства, зокрема на виконання делегованих повноважень [ 3 ].

Предметом публічно-правового спору є рішення, дії чи бездіяльність суб’єктів публічно-правових відносин. Разом з тим, самостійним предметом публічно-правового спору потрібно визнати адміністративний договір, оскільки законодавець окремо виділяє таку категорію публічно-правових спорів.

Важливо з’ясувати також підстави публічно-правового спору. У науковій літературі найчастіше підстави спору визначають як його фактичну сторону, яка позначає обставини спірної ситуації. 

Зокрема, факти, що становлять підстави правового спору, поділяють на кілька категорій. До першої категорії зараховують факти: а) що породжують суб’єктивні права однієї сторони і, відповідно, характеризують її поведінку у спорі; формують обов’язки протилежної сторони і її поведінку. До другої категорії науковець зараховує спірні та безспірні факти. До третьої групи – факти правової характеристики правових відносин суб’єктів спору, тобто факти, що свідчать про правовий характер спору; факти легітимації, які визначають суб’єктів права як сторони правового спору; факти порушення прав, які характеризуються діями суб’єктів [ 4; 18]. 

Будь-яке право, свобода, інтерес особи може бути предметом захисту в адміністративному суді. Вирішальним тут буде те, що такі права, свободи й інтереси порушено в публічно-правових відносинах суб’єктом владних повноважень. 

Найчастіше права, свободи та інтереси осіб можуть бути порушені в публічно-правових відносинах рішеннями, діями, бездіяльністю суб’єктів владних повноважень.

Для того, щоб ще докладніше дослідити правову природу публічно-правових спорів, які належать до юрисдикції адміністративного суду, потрібно здійснити класифікацію таких публічно-правових спорів. 

Класифікаційна характеристика видів публічно-правових спорів, які належать до юрисдикції адміністративного суду, має важливе як і теоретичне, так і прикладне значення. Класифікація адміністративних справ має вагоме значення для організації адміністративного судочинства. На його основі визначається спеціалізація суддів (судових палат) адміністративних судів із розгляду справ, розподіляються справи між суддями, ведеться звітність судів про судовий розгляд справ, здійснюється систематизація й узагальнення судової практики, визначаються навантаження на суддів та складність справ, спеціалізація суддів із надання методичної допомоги суддям судів нижчого рівня.

Найпоширенішими є виокремлення видів публічно-правових спорів відповідно до ч. 2 ст. 17 КАС України. Класифікація публічно-правових спорів, що належать до юрисдикції адміністративного суду, заснована на змісті цього положення КАС України, виглядає так:

1) публічно-правові спори з приводу оскарження фізичними чи юридичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень; 

2) публічно-правові спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби; 

3) публічно-правові спори, які виникають із спорів між суб’єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, зокрема делегованих повноважень; 

4) публічно-правові спори, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів; 

5) публічно-правові спори за зверненням суб’єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України; 

6) публічно-правові спори, пов’язані з виборчим процесом чи процесом референдуму [ 3 ].

Підсумовуючи, можна зробити висновок, що публічно-правовий спір як предмет юрисдикції адміністративного суду є адміністративною справою та має свої особливості: сферою його виникнення є публічно-правові відносини; особливим суб’єктом правового спору є суб’єкт владних повноважень; законодавчо визначено його предмет. Публічно-правовий спір, який є основною правовою категорією, характеризує предмет судового розгляду під час здійснення адміністративного судочинства та визначає межі юрисдикції адміністративного суду.

Використана література:

1. Карпа М. Публічно-правовий спір як спосіб встановлення  та розмежування  компетенцій  органів публічної вади ( теоретичні аспекти ) /М. Карпа  // Державне управління та місцеве самоврядування. -2017. - № 3 (34). –с. 26

2. Квак В. В. Поняття "публічно-правовий спір" та "адміністративно-правовий спір" в законодавчій термінології [Електронний ресурс] / В. В. Квак // Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. - 2011. - Вип. 7. - С. 125-129. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzlubp_2011_7_33

3. Кодекс адміністративного судочинства України: науково-практичний коментар / за ред. С. В. Ківалова, О. І. Харитонової ; С. В. Ківалов, О. І. Харитонова, О. М. Пасенюк, М. Р. Аракелян та ін. – X. : Одіссей, 2005. – 552 с.

4. Хлібороб Н. Є. Публічно-правовий спір як предмет юрисдикційної діяльності адміністративного суду : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук : 12.00.07 – адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право / Наталія Євгенівна Хлібороб ; Національний університет "Львівська політехніка". - Львів, 2012. - 22 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота