ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕГЛЯДУ СУДОВИХ РІШЕНЬ ПРИ ВСТАНОВЛЕННІ МІЖНАРОДНОЮ СУДОВОЮ УСТАНОВОЮ, ЮРИСДИКЦІЯ ЯКОЇ ВИЗНАНА УКРАЇНОЮ, ПОРУШЕННЯ УКРАЇНОЮ МІЖНАРОДНИХ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ ПРИ ВИРІШЕНІ СПРАВИ У ЦИВІЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕГЛЯДУ СУДОВИХ РІШЕНЬ ПРИ ВСТАНОВЛЕННІ МІЖНАРОДНОЮ СУДОВОЮ УСТАНОВОЮ, ЮРИСДИКЦІЯ ЯКОЇ ВИЗНАНА УКРАЇНОЮ, ПОРУШЕННЯ УКРАЇНОЮ МІЖНАРОДНИХ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ ПРИ ВИРІШЕНІ СПРАВИ У ЦИВІЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

25.09.2020 12:15

[Section 3. Civil and family law. Civil judicial law. Commercial law. Housing right. Obligation law. International private law. Labour law and public guarantee law]

Author: Менюк Дарина Олегівна, аспірант відділу проблем цивільного, трудового та підприємницького права, Інститут держави і права імені В.М. Корецького Національної академії наук України


Однією із виключних обставин, за якої судове рішення, яке набрало законної сили, може бути переглянутим, є порушення Україною міжнародного зобов’язання при розгляді певної справи, що встановлене міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною (п. 2 ч. 3 ст. 423 ЦПК України) [1].

Важливість перегляду судових рішень за підстави, передбаченої п. 2 ч. 3 ст. 423 ЦПК України, обумовлюється прагненням України до побудови правової держави на основі міжнародних стандартів, які встановлюються міжнародними документами. Так, ЗУ «Про міжнародні договори України» передбачено, що чинні міжнародні договори підлягають сумлінному їх дотриманню Україною відповідно до норм міжнародного права [2].

Що стосується міжнародних судових установ, юрисдикція яких визнана Україною, то до них слід віднести Європейський суд з прав людини, Міжнародний комерційний арбітражний суд та Міжнародний суд ООН [3]. Встановлення міжнародною судовою установою порушення України міжнародного зобов’язання найбільш розповсюджено стосовно рішень Європейського суду з прав людини (надалі за текстом – «ЄСПЛ»). Визнання юрисдикції ЄСПЛ передбачена Законом України від 17 липня 1997 року «Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних 1950 року, Першого протоколу та Протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції» [4].

Стаття 10 ЗУ «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» до додаткових заходів індивідуального характеру, які можуть бути визначені у рішенні ЄСПЛ, відноситься відновлення попереднього стану заявника через повторний розгляд справи національним судом, включаючи відновлення провадження у справі [5].

Значні повноваження щодо контролю за виконанням додаткових заходів індивідуального характеру покладаються на орган представництва, який протягом десяти днів від дня одержання повідомлення про набуття рішенням статусу остаточного надсилає заявнику повідомлення із роз’ясненням його права звернутись із заявою про перегляд справи; а також повідомляє органи, які є відповідальними за виконання передбачених у рішенні додаткових заходів індивідуального характеру про зміст, порядок і строки виконання цих заходів. Відповідно до Постанови КМУ «Про заходи щодо реалізації Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини"» таким органом є Міністерство юстиції [6].

Так, з огляду на вказане, можна дійти висновку про неабияке значення для України питання щодо забезпечення права особи на справедливий суд відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав і основоположних свобод. Зважаючи на це, перегляд судового рішення на підставі п. 2 ч. 3 ст. 423 ЦПК України, здійснюється за певних особливостей, що встановлені цивільним процесуальним законодавством та засвідчують вагомість процедури перегляду судового рішення, що набрало законної сили, за такої підстави. 

Однією із таких особливостей є те, що на відміну від інших виключних або нововиявлених обставин, заява про перегляд судового рішення на підставі п. 2 ч. 3 ст. 423 ЦПК України, подається учасниками справи до Верховного Суду, а справа переглядається у складі Великої Палати Верховного Суду незалежно від того, у якому складі суду розглядалась справа. Ці положення встановлені ч. 9 ст. 34 ЦПК України, а також  ч. 3 ст. 425 ЦПК України.

Окрім цього, до заяви про перегляд судового рішення за цієї підстави, додається також клопотання особи про витребування копії рішення міжнародної судової установи, юрисдикція якої визнана Україною, в органу, відповідального за координацію виконання рішень міжнародної судової установи, якщо її немає у розпорядженні особи, яка подала заяву (п. 5 ч. 3 ст. 426 ЦПК України).

При цьому, ч. 5 ст. 427 ЦПК України передбачає, що якщо у заяві міститься клопотання особи про витребування копії рішення міжнародної судової установи, юрисдикція якої визнана Україною, суддя (суддя-доповідач) невідкладно після відкриття провадження у справі постановляє також ухвалу про витребування такої копії рішення разом з її автентичним перекладом від органу, відповідального за координацію виконання рішень міжнародної судової установи.

До особливостей перегляду судового рішення за виключної обставини, передбаченої п. 2 ч. 3 ст. 423 ЦПК України, також слід віднести те, що за подання та розгляд справи судовий збір не сплачується. Відповідно до змін, внесених ЗУ «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» [7], судовий збір не сплачується за подання заяви про перегляд і за іншими виключними обставинами. Водночас, п. 1 ч. 2 ст. 3 ЗУ «Про судовий збір» встановлює, що судовий збір не справляється за подання заяви про перегляд судового рішення у разі встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов'язань при вирішенні справи судом [8].

З огляду на повноваження Великої Палати Верховного Суду переглядати судове рішення за підстави, визначеної п. 2 ч. 3 ст. 423 ЦПК України, ще однією особливістю у провадженні із перегляду рішення за такої виключної обставини є те, що за наслідками розгляду заяви про перегляд Верховний Суд приймає постанову.

Таким чином, судове рішення може бути переглянутим у випадку встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов’язань при вирішенні певної справи судом. З огляду на важливість перегляду судового рішення за цієї підстави, було визначено наступні особливості перегляду: повноваження розглядати справу належить Великій Палаті Верховного Суду; особа може подати клопотання про витребування копії рішення міжнародної судової установи, яке суд має розглянути невідкладно після відкриття провадження у справі; судовий збір за подання та розгляд справи за такої виключної обставини не справляється; за наслідками розгляду заяви ухвалюється постанова. 

Література:

1. Цивільний процесуальний кодекс України : Закон України від 18 березня 2004 року № 1618-IV. Відомості Верховної Ради України. 2004. № 40-41. 42. Ст. 492.

2. Про міжнародні договори України : Закон України від 29.06.2004 р. № 1906-IV. Відомості Верховної Ради України. 2004. № 50. Ст. 540.

3. Висновок до проекту ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України (щодо здійснення судочинства міжнародним судом) від 23.02.2014 р. реєстр. № 4212. Вищий адміністративний суд України [Сайт]. URL: http://www.vasu.gov.ua/zakon/visnovki/4212/.

4. Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції : закон України від 17.07.1997 р. № 475/97-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1997. № 40. ст. 263.

5. Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини : Закон України від 23.02. 2006 р. № 3477-IV. Відомості Верховної Ради України. 2006. № 30. Ст. 260.

6. Про заходи щодо реалізації Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" : Постанова Кабінету Міністрів України від 31.05.2006 року №784. 

7. Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ : Закон України від 15.01.2020 року № 460-IX. Відомості Верховної Ради України. 2020. № 29. Ст.194. 

8. Про судовий збір : Закон України від 08.07.2011 року № 3674-VI. Відомості Верховної Ради України. 2012. № 14. Ст.87.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота