АНАЛІЗ, СУТНІСТЬ ТА ПРАВОВА ХАРАКТЕРИСТИКА ДОГОВОРУ МОРСЬКОГО КРУЇЗУ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

АНАЛІЗ, СУТНІСТЬ ТА ПРАВОВА ХАРАКТЕРИСТИКА ДОГОВОРУ МОРСЬКОГО КРУЇЗУ

18.10.2021 22:14

[Section 3. Civil and family law. Civil judicial law. Commercial law. Housing right. Obligation law. International private law. Labour law and public guarantee law]

Author: Пальченко Алла Анатоліївна, старший викладач кафедри Морського права, Одеського національного морського університету


Договір морського круїзу є різновидом договору морського перевезення пасажира. Морський круїз – це морська подорож пасажира з метою відпочинку, що здійснюється, як правило, по замкнутому колу на одному й тому ж судні.

Морські круїзи поділяються на внутрішні (між портами однієї держави) та міжнародні (між портами різних держав). Основними видами міжнародних морських круїзів є кільцеві (із заходом у 7 – 12 портів), в одному напрямку (наприклад, навколо Європи, навколо Скандинавії), кругосвітні і міжконтинентальні.

Закріплення договору морського круїзу в законодавстві на національному рівні знайшло своє відображення, зокрема, у законодавстві Франції та Мадагаскару. В Італії, Бельгії, Швеції, Швейцарії, ФРН, Фінляндії на відносини, що виникають у зв’язку із здійсненням морських круїзів, поширюються правила цивільних кодексів та законів про захист прав споживачів. У країнах колишнього Радянського Союзу до проблеми законодавчого закріплення договору морського круїзу підходять по-різному. Відносини між організатором морського круїзу і учасником морського круїзу оформляються, як правило, договором морського круїзу або договором на надання туристських послуг.

В Україні протягом 1993-1995 років проводилась розробка та в подальшому прийняття Закону України «Про туризм». Який виділив стратегічну лінію розвитку туристичної сфери. Відповідно до цього закону, туризм- це тимчасовий виїзд особи з місця проживання в оздоровчих, пізнавальних, професійно-ділових або інших цілях.

Правові відносини, які виникають при оформленні морських круїзів, не збігаються із звичайними договірними відносинами з перевезення пасажира і багажу, відрізняючись від них суб’єктним складом і колом обов’язків сторін, включаючи суб’єкти й обсяг. Основними відмінностями є такі: сутність морського перевезення зводиться до переміщення пасажира з одного пункту в інший, сутністю договору морського круїзу є морська подорож і відпочинок.

Морський круїз – спеціально організована колективна морська подорож за певною програмою з наданням його учасникам широкого комплексу послуг (побутового та екскурсійного обслуговування, харчування, культурно-масових розваг, інших послуг, що надаються в залежності від цілей морського круїзу). Така подорож здійснюється зазвичай по замкнутому колу та поїздками з портів во внутрішні райони країн. Такі властивості морського круїзу, як спеціальна організація колективної морської подорожі і заздалегідь обумовлений комплекс послуг, якими користуються учасники морського круїзу, дозволяють відмежувати морський круїз не тільки від перевезення морем індивідуальних пасажирів, але й від організованих груп пасажирів.

Договір морського круїзу є одним із видів туристських договорів відповідно до Міжнародної конвенції щодо контракту на подорожування. За договором морського круїзу туристу (у нашому випадку учаснику морського круїзу) надаються послуги, що підпадають під визначення туристської послуги. Такі послуги задовольняють потребу учасника морського круїзу у подорожі, відпочинку або екскурсії.

У зв’язку із цим законодавство, яке поширює свою дію на туристські договори, має застосовуватися і до договору морського круїзу. Проте договір на надання туристських послуг не враховує всієї специфіки морського круїзу. Тому при реалізації сторонами такого договору своїх прав та при виконанні ними своїх обов’язків виникає багато питань. Такий договір є консенсуальним, двостороннім, оплатним та публічним.

Головною відмінністю морського круїзу від туристської подорожі є значущість перевезення для туриста та учасника морського круїзу. Перевезення учасників морського круїзу є істотною умовою договору морського круїзу. Перевезення в інших подорожах – не морських – для туриста не має істотного значення. Для учасника морського круїзу вибір маршруту морського круїзу є визначальним. У морському круїзі додаткові послуги, як правило, включено до вартості морського круїзу. Учасникам морського круїзу не надаються послуги готелів, тому що учасники морського круїзу постійно проживають на борту судна. У морському круїзі тип номерів (кают) та їх розміщення на круїзному судні обумовлені заздалегідь (наприклад, зазначається тип, клас каюти, палуба, місце розташування на судні), і надання інших номерів (кают), відмінних від зазначених у договорі, може розглядатися як порушення правил надання послуг. Надання додаткових туристських послуг туристу, наприклад, із користування спортивними приміщеннями, узгоджується додатково. Додаткові послуги, як правило, до ціни туристських послуг подорожі не входять.

Організатор морського круїзу несе відповідальність за те, що учаснику морського круїзу не були надані ті чи інші послуги, які були обумовлені у договорі з ним.

У сфері організації морських круїзів можна виділити дві групи договірних відносин: перша – договори, які укладаються учасниками морського круїзу з організаторами морського круїзу, другий – договори між організаторами морського круїзу та перевізником.

Договорами, які укладаються між організаторами морського круїзу та перевізником, зазвичай є тайм-чартери. В 1967 р. Інститутом суднових брокерів у Лондоні була прийнята проформа «Інчарпасс» (Incharpass), яка є різновидом тайм-чартеру, і яка використовується при фрахтуванні пасажирських суден у тайм-чартер.

Предметом договору морського круїзу є комплекс послуг, вплив яких на учасника круїзу здійснюється за обов’язкової присутності останнього у місці її споживання. 

Кожен із суб’єктів договору морського круїзу має майновий інтерес, тобто володіє правом на отримання зустрічного задоволення: учасник круїзу отримує узгоджене обслуговування, організатор круїзу визначену договором грошову суму.

У договорі морського круїзу має бути відображена специфіка цього виду договору і тому при використанні різних форм договору морського круїзу необхідно слідкувати за тим, щоб до тексту договору морського круїзу включалися права та обов’язки учасників морського круїзу, які законодавчо не суперечать установленим правам і обов’язкам.

Будь-який договір морського круїзу має містити: назву та адресу організатора морського круїзу, ім’я і дані учасника морського круїзу, місце і дату початку та закінчення морського круїзу; відомості про морського перевізника і про судно, на якому має перевозитися учасник морського круїзу; інформацію про послуги, які надаються, та їх вартість, про загальну вартість послуг, передбачених договором або спеціальними програмами, права та обов’язки сторін, підстави відповідальності сторін; підстави розірвання та зміни договору морського круїзу; реквізити та підписи сторін.

Проводячи аналіз законодавства у сфері регулювання туристської діяльності та у сфері надання туристських послуг, а також огляд судової та арбітражної практики у справах про захист прав споживачів дозволив виявити, що організатор морського круїзу несе відповідальність за надання учаснику морського круїзу неналежної інформації про послуги; за порушення термінів проведення круїзу; за недоліки у виконаній роботі (послузі); за заподіяння шкоди життю та здоров’ю; за не оформлення на учасника круїзу страхового поліса. 

Необхідно відмітити, що  відповідальність організатора морського круїзу має настати й у разі неподання учаснику морського круїзу, зокрема такої інформації: про оформлення візи (якщо обов’язок оформлення лежить на туристі), про порядок проходження митного та прикордонного контролю, про правила заповнення митної декларації; правила ввезення, вивезення валюти; про обов’язкову вакцинацію, терміни її проведення та оформлення міжнародного сертифікату про вакцинацію (коли це потрібно).

Література:

1. Афінська конвенція про перевезення морем пасажирів та їх багажу 1974 р. та Протоколи 1976 та 1990 рр. до цієї конвенції, Поправки до Афінської конвенції про перевезення морем пасажирів та їх багажу 2002 р. URL:  https:/ zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_094#Text /

2. Кодекс торговельного мореплавства України вiд 23.05.1995 р. // ВВРУ. – 1995. – № 47. – Ст. 349.

3. Кузнецов С.О. Морське право: підруч. / С.О. Кузнецов, Л.І. Пашковська; НУ «ОЮА». – Одеса: Фенікс, 2012. – 236 с.

4. Шемякін О.М. Міжнародне приватне морське право. – О. :ЛАТСТАР, 2000. – 272 с.

5. Пассажирский чартер "INCHARPASS": Учебно-методическое пособие / Сост. Е.В. Додин, C.А. Кузнецов // Библиотека журнала "Торговое мореплавание" (Серия: Рабочие тетради).- 1999. - №14/IV.

6. Правила морской перевозки пассажиров: Учебно-методическое пособие / Сост. Е.В. Додин, С.А. Кузнецов // Библиотека журнала "Торговое мореплавание" (Серия: Рабочие тетради). - 1999. - №15/IV.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота