ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ БЮДЖЕТНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ У ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ БЮДЖЕТНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ У ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ

24.11.2022 01:31

[1. Economic sciences]

Author: Нечаюк Ірина Борисівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів, банківської справи та страхування, Київський кооперативний інститут бізнесу і права


В умовах воєнного стану надзвичайно важливим є забезпечення ефективного, належного та безперервного виконання місцевих бюджетів. 

Для забезпечення ефективної бюджетної сфери та життєво необхідних потреб життя територіальних громад у період дії воєнного стану Офіс Президента України, Уряд, Верховна Рада України, РНБО та інші. 

Так, від початку повномасштабної війни Уряд України витрачає колосальні ресурси на ведення збройної боротьби з агресором і фінансування соціально-економічних потреб країни. З кінця лютого обсяг бюджетних видатків і бюджетного дефіциту, як і структура його фінансування, відображають підвищення частки держави та її переорієнтацію на першочергове фінансування військових потреб.

Комітет з питань бюджету в межах компетенції оперативно долучається до реалізації відповідних заходів, насамперед в частині підготовки до розгляду і прийняття Верховною Радою України законопроектів щодо змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» та Бюджетного кодексу України, спрямованих на залучення фінансових ресурсів до державного бюджету, поліпшення управління бюджетними коштами та безперебійне функціонування бюджетної системи.

За даними Міністерства фінансів України за оперативною інформацією ДКСУ за січень-серпень 2022 року касові видатки державного бюджету становили 1449,4 млрд грн, у тому числі загального фонду – 1360,1 млрд грн, або 81,7 відсотка від розпису звітного періоду. При цьому, у серпні 2022 року касові видатки державного бюджету були здійснені у обсязі 230,9 млрд грн, у тому числі загального фонду – у сумі 212,1 млрд гривень.

За січень-серпень 2022 року державний бюджет виконано з дефіцитом у сумі 416,9 млрд грн, у тому числі загальний фонд – у сумі 418,1 млрд грн, проти запланованого розписом загального фонду на січень-серпень 2022 року дефіциту у сумі 864,2 млрд гривень. У серпні фактичний дефіцит державного бюджету становив 5,4 млрд грн, у тому числі загального фонду – 6,4 млрд гривень.

Фактичні державні запозичення до загального фонду державного бюджету за січень-серпень 2022 року склали 716,2 млрд грн або 106,5 % від запланованих на цей період [1].

Від розміщення ОВДП на фінансування державного бюджету залучено 442,8 млрд грн, у тому числі в іноземній валюті 47,9 млрд грн (1114,3 млн дол. США та 439,2 млн євро).

При цьому, за рахунок випуску військових ОВДП залучено 412,2 млрд грн, у тому числі шляхом придбання у власність Національним банком України – 285,0 млрд грн [2].

Щодо виконання загального фонду державного бюджету за січень-жовтень 2022 року, то державні запозичення до загального фонду становили 932,4 млрд грн, або 89,7% уточненого плану на звітний період. 

Зокрема, від розміщення ОВДП на фінансування державного бюджету залучено 522,9 млрд грн (приріст за жовтень – 47,3 млрд грн), з них за рахунок випуску військових облігацій – 477,4 млрд грн (включаючи 340 млрд грн – шляхом придбання у власність НБУ). Із зовнішніх джерел залучено 409,4 млрд грн (приріст за жовтень – 135,9 млрд грн), у т.ч. кошти отримано від: Європейського Союзу – 145 млрд грн /4,2 млрд євро/; Міжнародного валютного фонду – 88,2 млрд грн /2 млрд СПЗ/; Міжнародного банку реконструкції та розвитку – 64,3 млрд грн /466,8 млн дол. США та 1,46 млрд євро/; Уряду Канади – 47,1 млрд грн /392,8 млн дол. США і 1035,8 млн канад. дол./; Європейського інвестиційного банку – 21,1 млрд грн /639 млн євро/; Японського агентства розвитку – 17 млрд грн /78 млрд япон. єн/; Французького агентства розвитку – 9,7 млрд грн /300 млн євро/; Німецької кредитної установи для відбудови – 9,5 млрд грн /299,3 млн євро/; Уряду Італії – 7,6 млрд грн /200 млн євро/.

Загального фонду становив 643,4 млрд грн, платежі з погашення державного боргу – 342,8 млрд грн (95,6% уточненого плану на звітний період), видатки на обслуговування державного боргу – 113,2 млрд грн (79,8% уточненого плану на звітний період).

Кошти бюджетів та інших клієнтів Казначейства на 1 листопада 2022 р. становили 125,77 млрд грн (проти 64,6 млрд грн на 01.01.2022), у т. ч.: на єдиному казначейському рахунку – 28,21 млрд грн, на рахунках Казначейства в установах банків – 83,02 млрд грн, на інших рахунках – 14,54 млрд грн[4].

Відповідно, ведення збройної боротьби з ворогом вимагає збільшення державних видатків, що може фінансуватися такими основними способами:

- підвищенням податків;

- скороченням видатків, не пов’язаних з військовими цілями;

- запозиченнями Уряду в інвесторів та кредиторів через отримання кредитів чи продаж їм державних цінних паперів;

- емісією грошей і залученням центрального банку до внутрішньо-боргових операцій Уряду.

Після початку збройної агресії росії проти нашої країни в сфері державних фінансів України з'явилися наступні тенденції:

- суттєве збільшення сумарних видатків державного бюджету (на 41,5% у реальному вимірі) та частки бюджетного фінансування сектору безпеки і оборони;

- номінальне зниження доходів бюджету, внаслідок звуження економічної діяльності та надання податкових пільг українському бізнесу;

- активне залучення державних позик і накопичення державного боргу для протидії зниженню податкових надходжень в умовах нарощування державних видатків;

- інтенсифікація грантово-кредитної підтримки від зовнішніх офіційних кредиторів як форми прояву солідарності з Україною провідних держав світу;

- фактичне закриття зовнішніх приватних джерел фінансування для Уряду на невизначений період часу;

- випуск внутрішніх військових облігацій Урядом та залучення емісійних ресурсів центрального банку для підтримання бажаних обсягів розміщення облігацій при слабкій участі приватних інвесторів.

У період збройної боротьби з агресором ключовими завданнями для всіх гілок влади та прогресивних членів суспільства є забезпечення безперебійного функціонування державних фінансів і виконання державою її ключових функцій.

Важливим спрямування фінансово-економічних ресурсів на отримання перемоги над ворогом, підтримка економічної діяльності та утримання 

макрофінансової стабільності в Україні.

Надання фінансової підтримки (допомоги, компенсацій тощо) цивільному населенню, передусім внутрішньо переміщеним особам, – 34,8 млрд грн, з них для: Мінекономіки на надання допомоги в рамках Програми «є Підтримка» – 23,3 млрд грн, Мінсоцполітики на надання допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання – 10 млрд грн [3].

Функціонування економіки (передусім інфраструктури) та ліквідацію наслідків бойових дій – 22,8 млрд грн, з них для: Мінінфраструктури – 18,2 млрд грн, Мінфіну – 2,3 млрд грн, окремих облдержадміністрацій – 1,45 млрд грн, Укравтодору – 0,49 млрд грн.

Отже, війна Російської Федерації проти України негативно впливає на виконання державного бюджету, разом з тим, Урядом вживаються заходи щодо пошуку додаткових джерел наповнення державного бюджету та проведення першочергових видатків, спрямованих на фінансове забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, соціального захисту і підтримки населення, поступового відновлення економіки

Список використаних джерел:

1. Дорослий погляд на світ:

https://lb.ua/blog/tetiana_bohdan/523270_voienni_finansi_shcho_povinna_robiti.html

2. Міністерство фінансів України:

https://www.mof.gov.ua/uk/news/u_lipni_2022_roku_do_zagalnogo_fondu_derzhavnogo_biudzhetu_nadiishlo_2046_mlrd_griven-3583

3. Верховна Рада України:

https://www.rada.gov.ua/news/razom/227575.html

4. Верховна Рада України:

https://www.rada.gov.ua/news/news_kom/229976.html



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота