РЕГІОНАЛЬНІ МЕХАНІЗМИ ПІДТРИМКИ ЕКСПОРТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

РЕГІОНАЛЬНІ МЕХАНІЗМИ ПІДТРИМКИ ЕКСПОРТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ

28.11.2022 20:27

[1. Economic sciences]

Author: Кутідзе Людмила Сергіївна, кандидат економічних наук, доцент, Національний університет «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя; Матохнюк Діана Дмитрівна, студентка магістратури, Національний університет «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя


Збільшення обсягів експорту та зміцнення експортного потенціалу країни є одним з важливих напрямів економічної політики держави. Складовою частиною системи зовнішньоекономічного потенціалу національної економіки та одним з найбільш дієвих важелів підвищення її ефективності та рівня економічної безпеки є експортний потенціал її регіонів. Зважаючи на тенденції звуження попиту на внутрішньому ринку, для підтримання  та розвитку економіки країни та її регіонів необхідна активізація експортної діяльності українських підприємств. 

Важливу роль у соціально-економічному розвитку регіонів відіграє малий і середній бізнес, забезпечуючи зайнятість і податкові находження до бюджету. Розвиток малого бізнесу пом’якшує наслідки безробіття. Однак, останнім часом спостерігалися тенденції зниження частки мікробізнесу, малого та середнього бізнесу в експорті країни.  Так, якщо у 2015 році вона складала 29%, то у 2019 році - 24%. Зниження відбулося через зменшення кількості експортерів-ФОП, мікропідприємств та малих підприємств, падіння обсягів поставки ними товарів за кордон. У 2015 році вони забезпечили надходження 13% експортної виручки, у 2019 році – 9% [3].

 З урахуванням реалій воєнного часу та необхідності відбудови інфраструктури в поствоєнному періоді, на регіональному рівні нагальною стає потреба у розробці механізмів стимулювання участі малого і середнього бізнесу в експортних операціях. 

В працях багатьох науковців розглянуто різноманітні механізми створення сприятливих умов ведення бізнесу та розвитку підприємництва. Наголошується  на необхідності переймати досвід розвитку малого та середнього бізнесу країн Європи і застосовувати засоби підтримки його розвитку. Серед головних напрямків підтримки: навчання підприємництву; полегшення доступу до нових ринків; полегшення доступу до фінансів; забезпечення підтримки конкурентоспроможності та інновацій малого та середнього бізнесу; надання консультативної допомоги та інформації для малих і середніх підприємств [1; 2]. 

Підтримка саме експортної  діяльності малих підприємств має свою специфіку, тому що робота на міжнародному ринку характеризується вищим, у порівнянні з внутрішнім ринком, рівнем ризику через відмінності в культурних, економічних, політичних, правових, технологічних аспектах.

 До інструментів державної політики підтримки малого та середнього експортного підприємництва відносять: лібералізацію ліцензійної політики; регулювання курсу обміну валюти; контролювання цін на ресурси, необхідні для експортного виробництва; регулювання тарифної політики природних монополій; спрощення доступу та адміністративних процедур; протекційні тарифи та квоти; програми стимулювання експорту. 

На регіональному рівні, підтримка експортерів може включати такі інструменти як кредитування та страхування невеликих фірм, надання маркетингової інформації щодо окремих зовнішніх ринків, сприяння участі в міжнародних виставках та ярмарках, професійні консультаці, пошук потенційних партнерів, проведення навчальних семінарів, здійснення тренувальних программ тощо. Залежно від соціально-економічного становища регіону влада може обирати, які інструменти будуть більш доцільні. 

Особливу увагу необхідно приділяти організації експорту. Доцільно створювати спеціалізовані посередницькі експортні структури в різних галузях економіки для співпраці з суб'єктами малого і середнього бізнесу та організовувати їх вихід на міжнародний ринок. Створення таких структур можливо у формі асоціацій галузевого типу, членами яких є самі виробники, або створення експортних організацій у вигляді комерційної фірми, яка може надавати різні експортні послуги суб'єктам малого та середнього бізнесу [2]. 

В умовах швидкого розвитку інформаційних технологій та розвитку он-лайн торгівлі, важливою буде допомога малому бізнесу у створенні сайтів з пропозиціями своїх товарів та послуг, а також створення та підтримка маркетплейсу, де мали б можливість пропонувати свою продукцію регіональні виробники.

Малий і середній бізнес відіграє важливу роль у соціально-економічному розвитку регіону. Але самостійний вихід на зовнішні ринки для малих підприємств може бути проблематичним через високі трансакційні витрати. Тому механізми підтримки будуть ефективними, якщо дозволять підприємствам знизити витрати на пошук інформації та просування своїх товарів до споживачів. Створення об’єднань підприємців, що представляють колективні інтереси бізнесу дозволить ефективніше взаємодіяти з владою для вирішення професійних питань. 

Література

1. Буркинський Б. В. Роль малого бізнесу в реформуванні економіки регіону. Економічні інновації. 2015. Випуск № 59. С. 6-15.

2. Пильнова В. П., Капелюшна Т. В., Пісковець О. В. Організація експорту товарів суб'єктами малого та середнього бізнесу. Агросвіт. 2020. № 24. С. 29–36. DOI: 10.32702/2306-6792.2020.24.29

3. Ситник Н.С. Козак С.І. Роль малого та середнього бізнесу на сучасному етапі розвитку економіки україни Причорноморські економічні студії. 2018. Випуск 26-1. с.83-87

4. Чижиков Г. Сировинного експорту – більше, нових технологій і малого бізнесу – менше. Що Україні треба міняти? Економічна правда: веб-сайт. URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2020/07/21/663163/ (дата звернення: 23.11.2022).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота