ЕСТЕТИЧНА КУЛЬТУРА ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ЕСТЕТИЧНА КУЛЬТУРА ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ

18.03.2023 18:39

[4. Pedagogical sciences]

Author: Васильків Тетяна Володимирівна, викладач ВСП «Педагогічний фаховий коледж»; асистент кафедри початкової та дошкільної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка


Формування естетичної культури педагогів є важливою складовою  професійної компетентності. Естетична культура означає здатність людини розуміти і відчувати красу, виявляти творчу активність та здійснювати дії, спрямовані на створення художнього цілісного образу.

Сучасний педагог повинен бути креативним та інноваційним, знати нові технології та методи навчання, вміти використовувати різноманітні форми та методики навчання. Однак, крім цього, важливою складовою професійної компетентності педагога є його естетична культура, тобто знання та розуміння естетичних цінностей, уміння розрізняти красиве від потворного, формувати естетичний смак здобувачів освіти  та сприяти їх розвитку в цьому напрямку[5].

С.Вітвицька досліджувала естетичне виховання майбутнього педагога  як складник його естетичної культури ; учені В.Волкова й О.Куліда визначили шляхи підвищення естетичної культури майбутніх освітян ; С.Клименченко виокремив психолого-педагогічні аспекти естетичного виховання педагога ; Р.Савченко довів важливість упровадження компетентнісного підходу у процесі формування естетичної культури майбутніх педагогів дошкільної освіти; Л.Суходольською-Кулешовою розроблено систему формування естетичної культури майбутніх педагогів[1,5]. Як полікомпонентну, інтегровану, динамічну, індивідуально-особистісну якість фахівця, яка містить мотиваційно-ціннісний, особистісний, когнітивний, діяльнісний та рефлексивний складники, визначає естетичну компетентність В. Рожнова[4]. Вона підкреслює, що саме такий комплекс уможливлює здійснення педагогом успішного естетичного впливу на вихованців. 

Отже, в сучасній педагогіці розвиток естетичної культури розглядається як важлива складова загального розвитку особистості, що включає інтеграцію мистецтва в освітній процес, розвиток культури сприйняття мистецтва, створення сприятливого середовища .

Основними складниками естетичної культури майбутніх вихователів є: естетична свідомість, естетичні смаки та погляди, естетичне сприйняття, ідеали судження, естетичне почуття та переживання, певний досвід естетичної діяльності, які у своїй сукупності забезпечують розвиток та саморозвиток естетичних здібностей, потреб і мотивів у сприйнятті естетичних цінностей [2].

Головним компонентом естетичної освіти здобувачів освіти є навчальна діяльність, адже саме під час систематичного викладання предметів естетичного спрямування створюються умови для забезпечення теоретичного та творчо-практичного опанування естетичним контентом.

Для формування естетичної культури педагогів необхідно враховувати наступні аспекти:

- Систематичний розвиток художньо-естетичної компетенції, що включає знання про художній і культурний контекст, уміння аналізувати та оцінювати художні твори різних жанрів і стилів.

- Розвиток творчих здібностей педагогів шляхом проведення мистецьких занять, відвідування художніх виставок, майстер класів, кіносеансів, театральних вистав, концертів.

- Формування естетичної культури як складової професійної компетентності  шляхом використання художньої літератури, музики, образотворчого мистецтва у процесі навчання.

- Використання інноваційних технологій в освітньому  процесі, які сприяють розвитку естетичної культури молоді та педагогів.

- Залучення педагогів до професійних спілок, які допомагають формувати естетичну культуру, спілкування зі спеціалістами в галузі мистецтва та культури[3].

Таким чином, формування естетичної культури педагогів є важливою складовою їх професійної компетентності, оскільки вона дозволяє створювати сприятливу атмосферу навчання та розвитку молоді, сприяє формуванню в них естетичних смаків і вихованню повноцінної, креативної особистості.

Одним із способів розвитку естетичної культури педагога є вивчення мистецтва та інших проявів культури, таких як література, музика, театр, кіно тощо. Важливо знати не тільки основні факти та фігури, а й розуміти значення та смисл, які несуть у собі твори мистецтва. Такий підхід дозволяє педагогу створювати різноманітні форми навчання , які будуть цікавими та зрозумілими для здобувачів освіти.

Естетична культура педагогів - це сукупність знань, умінь і навичок, пов'язаних з естетикою і мистецтвом, що дозволяють педагогам розуміти, оцінювати і використовувати естетичні явища у своїй професійній діяльності.

Естетична культура дошкільників є важливою складовою їх розвитку. Вона охоплює розвиток естетичного сприйняття світу, формування естетичних уявлень, підвищення рівня культури спілкування та етикету[4].

Для досягнення цієї мети вихователям необхідно створити сприятливу естетичну обстановку в закладі дошкільної освіти, використовуючи красиві кольори, форми та текстури в меблях, іграшках та інших речах. Також вихователі повинні розвивати естетичні здібності дітей, проводячи з ними різноманітну освітню діяльність  з малювання, ліплення, аплікації, конструювання, музики, танців та театру.

Важливо навчати дітей шанувати природу, тварин і людей, проявляти турботу про природне середовище та берегти природні ресурси. Потрібно вчити дітей поважати та цінувати культуру інших народів та націй.

Естетична культура дошкільників сприяє розвитку творчості та фантазії, що може стати основою для майбутньої творчої діяльності дитини.

Висновки. Проблема пошуку ефективних підходів до формування естетичної компетентності майбутніх педагогів займає значну увагу багатьох науковців. Ця професійна якість забезпечує педагогу здатність орієнтуватися у естетичній площині усіх культурних явищ, дає можливість знаходити презентабельні траєкторії розвитку власного іміджу, успішно вирішувати комунікацію з вихованцями у проблемах формування їх естетичного світогляду. Ефективне формування естетичної компетентності можливе у процесі залучення майбутніх педагогів до мистецької діяльності. Завдяки своїй узагальненості, багатозначності, інформаційності, синтетичності мистецтво володіє величезним потенціалом як для естетичного виховання, так і для повноцінного вдосконалення особистості майбутнього педагога. В основу управління розвитком естетичної культури здобувача освіти покладено систему естетичних та художніх знань і вмінь, які стають визначальною характеристикою його гармонійного загального та професійного розвитку.

Література:

1. Барвіна Н.О. Художньо-естетична потреба як духовна домінанта сучасної вищої освіти. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 2016. Вип. 5. С. 38‒52. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ domtp_2016_5_7

2. Давидова М., Ковтун А., Шевченко Н. Технологія формування естетичної культури майбутніх вихователів. Інноваційна педагогіка. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 28. С. 120–132.

3. Рашидова Н.М. Роль естетичної культури у формуванні особистості. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 2017, Вип. 2 (77). C. 232–238.

4. Рожнова В. М. Сутність та структура естетичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Сер. : Педагогічні науки. 2019. Вип. 2. С. 71-78. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vgnpu_2019_2_10

5. Шевченко  Г.П. Художньо-естетична вихованість як ознака культурної особистості. Духовність особистості : методологія, теорія і практика : зб. наук. праць, 2018. Вип. 6 (87). C. 196‒210.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота