ПОВЕДІНКОВА ПСИХОЛОГІЯ ВПЛИВУ НА ЕКОНОМІЧНІ РІШЕННЯ СПОЖИВАЧІВ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ПОВЕДІНКОВА ПСИХОЛОГІЯ ВПЛИВУ НА ЕКОНОМІЧНІ РІШЕННЯ СПОЖИВАЧІВ

09.10.2023 13:42

[15. Psychological sciences]

Author: Пундєв Володимир Васильович, кандидат психологічних наук, Одеський національний економічний університет



Коли ми говоримо про цільовий ринок та вплив на економічні рішення споживачів, ми починаємо говорити про поведінку клієнтів: їх психологію споживацької діяльності та прийняття рішень. Як узагальнено у [3], три перспективи нової (поведінкової) економіки повинні брати до уваги психологічні та когнітивні фактори, які безпосередньо пов’язані з факторами купівлі споживача, звертаючи увагу на фактори, що впливають на те, як поводяться споживачі у пошуковій активності та вже користуючись товарами чи послугами компанії. У поведінковій економіці існує загальна дискусія з теоретичних позицій: 1) вивчення евристики (на приклад, люди приймають 95% своїх рішень, використовуючи розумові скорочення або практичні правила); 2) фреймового психолінгвістичного аналізу (скриптів, сценаріїв, схем - стереотипів, які формують психічні шляхи-фільтри індивіда в розумінні та реагуванні на ринкові дії); 3) психології маркетингу (це включає питання правильного ціноутворення та раціонального / нераціонального прийняття рішень). Обговорення поведінкової економіки включає всі аспекти споживчої поведінки; вони, згідно до найбільш поширеної класифікації Ж. Ф. Кролара, групуються та мають назву за потребами - SABONE (Securite – безпека, Affection – прихильність, Bienetre – комфорт, Orgueil – гордість, Nouveaute – новизна, Economic – економія) [1]. 

Та, згідно з оглядом літератури, мотивація, сприйняття і ставлення – це головні психологічні процеси, які впливають на рішення людини придбати продукти чи послуги. 1) Внутрішня мотивація споживача впливатиме на її рішення про покупку, оскільки вона є залежною на заохочення, яке вони мають. Наприклад, мотивація оцінювання якості продукту, підбору ціни та зручності використання. 2) Оскільки кожен буде сприймати товар по-різному, роль сприйняття споживача також впливатиме на покупку рішення. Тому рішення про покупку будуть прийматися швидко, якщо є вже сформоване сприятливе сприйняття продуктів. Цей погляд може набувати форми судження про особливості продукту, які можуть зробити споживачів щасливими і життя більш комфортним. 3). Можна стимулювати ставлення споживачів до зацікавленості в покупці продукту; природно, ставлення, яке виникає, має бути позитивним ставленням. Це більш свідома впевненість і думки, які приходять із володінням продукту, усвідомлюючи його переваги та недоліки. Споживачі, таким чином, вибиратимуть продукти на основі технологічного, культурного та економічного контексту.

На підставі проведеного нами дослідження був зроблений висновок про те, що можна будувати різні стратегії впливу на економічні рішення споживачів відповідно до їх поведінкових рис і використовувати це організаціями в маркетингових кампаніях. Зокрема, методика самооцінки ефективності Бандури дозволила встановити зв'язок між соціальними факторами та поведінкою споживача. Така інформація дає можливість визначити цільову аудиторію та розробити ефективну стратегію впливу на неї. Була також застосована методика визначення акцентуації характеру та темпераменту особистості Леонгарда-Шмішека-Хойна (ЛШХ), вона дозволила виявити типові риси характеру, які є важливими при прийнятті варіанту економічного рішення. Наприклад, особи з високим рівнем емоційної стійкості можуть бути більш успішними у прийнятті рішень в умовах невизначеності та стресу, що часто виникає при здійсненні ризикованих економічних операцій [2]. 

Такі аналізи можуть допомогти виявити певні патерни у поведінці споживачів під впливом різних стратегій та зрозуміти, як ці стратегії впливають різні типи особистості. Ця інформація може бути корисною для розробки ефективніших тактик впливу на споживачів у майбутньому. На приклад, для того, щоб виявити залежності та патерни у поведінці споживачів під впливом кожної тактики, можна провести кореляційний аналіз між результатами психологічних методик (ЛШХ, Бандури, чи інші) та визначити, чи існує зв'язок між особливостями особистості та рівнем впливу на рішення споживача. Дослідити, чи існує зв'язок між типом акцентуації характеру, рівнем самооцінки ефективності і тим, які стратегії на споживача найбільш ефективні. Також можна дослідити, які групи споживачів найбільш схильні до впливу конкретних тактик, і які аспекти кожної тактики можуть вплинути на економічні рішення розподілених груп споживачів. Якщо було виявлено, що рівень певної акцентуації особистості сильно впливає на реакцію споживача за стратегією «соціальний доказ», то компанія може використовувати цю інформацію для налаштування своїх маркетингових кампаній, спрямованих на цю аудиторію, включаючи більше соціальних доказів своїх рекламних матеріалів.

Література:

1. Бутко М.П. Економічна психологія. За заг. ред. Бутка М.П. / М.П. Бутко, А.П. Неживенко, Т.В. Пепа. Київ : «Центр учбової літератури», 2016. 232 с.

2. Мозєр Е.О., Пундєв В.В. Як тактики цифрового маркетингу впливають на прийняття споживачем економічних рішень. Сучасні виклики економіки : збірник матеріалів III підсумкової науково-практичної студентської конференції ОНЕУ (м. Одеса, 20 квітня 2023 р.), Одеса, 2023. С. 216-217. http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16077 

3. Gadzali S. Determinants of Consumer Purchases in the Perspective of Business Psychology. Apollo: Journal of Tourism and Business. 2023, Vol. 1(1). P. 23-28. DOI: 10.58905/apollo.v1i1.9. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота