ЖІНКИ ТА ТВОРЧІСТЬ У ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКОМУ СЕРЕДНЬОВІЧЧІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ЖІНКИ ТА ТВОРЧІСТЬ У ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКОМУ СЕРЕДНЬОВІЧЧІ

20.12.2023 01:25

[5. Historical sciences]

Author: Пономаренко Валерія Вікторівна, студентка факультету історії та права, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди


Відомості про творче життя середньовічних жінок є недостатніми і фрагментарними. Це пов'язано з тим, що жінки в той час часто не мали можливості для освіти і творчості, а їхні твори часто не підписувалися або приписувалися чоловікам. Тому дослідження творчого життя середньовічних жінок має важливе значення для розуміння їхнього становища в суспільстві, їхньої ролі в культурному розвитку Європи. 

Мета даного дослідження – проаналізувати творчу діяльність середньовічних жінок та її вплив на розвиток середньовічної культури.

Існують свідчення, що у Середні віки жінки, переважно знатного походження чи черниці, займалися літературною діяльністю, що є важливим проявом творчості. Перші жінки-письменниці з'являються спочатку в духовній сфері: Мехтильда Магдебурзька в ХІІ ст., Беатриса Назаретська, Хільдегарда Бінгенська в ХІІІ ст. Ці жінки писали на місцевих діалектах, розповсюджуючи віру в Бога та навчаючи інших. Творчість черниць була менш індивідуальною. В жіночих монастирях були створені численні житія святих. Займатися письменництвом для жінок того часу було вже сміливим вчинком. В релігійній літературі вони, перш за все, прагнули виразити свій духовний досвід [1, с. 423-425]. Історія знає понад 20 жінок-трубадурів з Провансу, найбільш відомою з яких є Беатріс, графиня Ді [2, с. 51]. 

До нашого часу дійшли імена художниць, які ілюстрували рукописи. Серед них Кларіція – німецька художниця та черниця ХІІ ст., Енде – іспанська черниця та просвітителька ХІ ст., Гуда або Гута – німецька черниця та просвітителька ХІІ ст., Діемуд або Діемуд (1057-1130) – баварська черниця та просвітителька XII ст., абатиса Хітда та Хільдегарда Бінгенська (1098-1179)[3]. Всі вони були черницями. Черниці при вступі в монастир приймали інше ім'я – їхнього попереднього життя та імені вже не існувало. Роботи художниць-черниць залишалися в більшості анонімними. Вимагати права власності на будь-яку ілюстрацію, яку вони намалювали, було б непристойним і суперечило релігійним обітницям. Винятком із цього правила був випадок, коли жінка-художниця була абатисою чи настоятелькою жіночого монастиря [3].

Проте є приклади, які свідчать, що книги ілюстрували й світські жінки. Здебільшого це була родинна справа, і роботу вони виконували на замовлення. Так, наприклад, в Кельні в ХІІІ ст. працювала Тула, яка професійно виконувала ініціали, в ХІV ст. – художниця Хільда, дружина мініатюриста Йогана. Є згадки про жінок, що ілюстрували книги в Парижі в наприкінці ХІІІ - в ХІV ст. Так, наприклад, Христина Пізанська не тільки писала та переписувала книги, а й чудово їх ілюструвала. Портрети, котрі вона виконала, представлені в багатьох рукописах [1, с. 387-388]. Також у XV ст. в Італії Марієта Баров’єр, донька художника Анджело Баров’єр, була відомою художницею, яка створила особливий дизайн скла з венеціанського Мурано. До сьогодні її пам'ятають як художницю по склу. Однак у техніках гравюри на дереві та у гравюрах загалом жінки були мало залучені. [4].

Жінки, які були ілюмінаторами, мали бути професіоналами своєї справи, оскільки цей вид мистецтва був складним і дорогим у виробництві. Ілюмінований рукопис містив текст, доповнений додаванням прикрас або ілюстрацій, таких як прикрашені ініціали, рамки та мініатюри. Спочатку дописували текст документа, а потім художниці малювали ілюмінацію. Жінки, які були освітлювачами, створювали ілюмінацію, використовуючи воскові таблички як блокнот для малювання. Часто дизайн спочатку наносили на пергамент [3].

Деякі цехові записи звідчать, що у Фландрії та Північній Франції жінки були особливо активними в текстильній промисловості. В Англії жінки відповідали за створення багатих вишивок для церковного чи світського одягу та різноманітних завіс. В королівстві було кілька майстерень вишивання, зокрема в Кентербері та Вінчестері. Англійська вишивка була відома в Середньовічній Європі того часу, і вважається, що жінки були майже повністю відповідальні за її виготовлення [4].

Велике срібне розп'яття ХІІ ст. з Іспанії, прикрашене тонким спіральним візерунком, є прикладом долученості жінок і до ювелірної справи. Відома авторка виробу – Санча Гвідосалві [1, с. 390].

Таким чином, жінки в епоху Середньовіччя все ж займалися мистецькими професіями. Це переважно було письменництво, ілюстрування книг, художня вишивка. Більше можливостей для творчої діяльності мали черниці, однак вони здебільшого концентрувалися на релігійних темах. Часто жінки виконували творчу роботу на замовлення, оскільки це було їх родинним ремеслом.

Література 

1. История женщин на Западе / под ред. Ж. Дюби и М. Перро. В 5 т. Том 2. Молчание средних веков. Спб.: Алетейя, 2014. 540 с.

2. Келлі Дж. Чи існував Ренесанс для жінок? / Д. Келлі// Ґендерний підхід: історія, культура, суспільство. Під редакцією Ліліани Гентош, Оксани Кісь. Львів, ВНТЛ-Класика, 2003. С. 46-61.

3. Medieval Women Artists. URL: https://www.medieval-life-and-times.info/medieval-art/medieval-women-artists.htm (дата звернення: 17.12.2023)

4. Women Artists in the Middle Ages. URL: https://womennart.com/2021/03/17/women-artists-in-the-middle-ages/ (дата звернення: 18.12.2023)

______________________

Науковий керівник: Ісхакова Аліна Володимирівна, кандидат історичних наук, доцент, доцент кафедри всесвітньої історії, Харківський національний  педагогічний університет імені Г.С. Сковороди



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота