ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ, МЕТОДИ ЙОГО ПОЛІПШЕННЯ У ВОЄННИЙ ЧАС - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ, МЕТОДИ ЙОГО ПОЛІПШЕННЯ У ВОЄННИЙ ЧАС

21.02.2024 17:23

[4. Pedagogical sciences]

Author: Пирогова Ірина Євгеніївна, старший викладач кафедри математичних методів в економіці Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна


21 століття можна сміливо назвати століттям інформаційного суспільства, в якому особливу роль грає якість і кількість інформаційних ресурсів. Зазначу, що цей феномен не стихійний і викликаний розвитком,  факторами кібернетичного прогресу, а є запланованим результатом курсу побудови моделі стійкого у розвитку інформаційного суспільства, прийнято у червні 1992 року на конференції ООН, присвяченій навколишньому середовищу та розвитку [4].

2020 рік ознаменувався вагомою сингулярністю процесу впровадження дистанційного навчання, пов'язаної з пандемією COVID-19. І, незважаючи на загальну технологічну готовність, перехід на дистанційну форму навчання багато в чому був шокуючим елементом об'єктивної реальності. 

Актуальність дослідження переваг та недоліків дистанційного навчання  має особливе значення, оскільки воно знаменує якісний прорив у сферах комунікації, науки, виробничих процесів та розподілу праці у глобальному масштабі.

Стрімкий розвиток інтернету відкрив нові можливості інтеграції особистості у світовий соціум: 

• скоротив час доступу до інформації;

• вирівняв (за інших рівних) можливість доступу до інформаційних ресурсів та можливості їх обміну; 

• дозволив збільшити кількість користувачів інформаційним контентом, і ці темпи щороку стрімко зростають;  

• включив до світового інформаційного обміну понад 5,3 мільярда людей по всій планеті [5].

Очевидно, що основною метою дистанційної освіти стає не просто повідомлення інформації, а прищеплення навички аналізу та критичного мислення в умовах її надлишку.

Для підвищення якості освіти можна провести аналіз його сильних та слабких сторін, що стане основою розробки та впровадження заходів щодо його покращення.

Сильні сторони дистанційного навчання:

1. Незалежність його доступності від геолокації у системі викладач-учень (в межах покриття засобами зв'язку).

2. Економія часу, необхідного для відвідування занять.

3. Економія коштів (проїзд, вкладення до основних фондів навчальних закладів).

4. Гнучкість і актуальність знань, що надаються.

5. Оперативність пошуку необхідної інформації.

6. Системність процесу – викладання, контроль, зберігання навчальних матеріалів на будь-якій одній платформі з хмарним зберіганням.

7. Можливість роботи з різними джерелами інформації, їх зіставлення та доповнення. 

8. Активне напрацювання навичок самоосвіти. 

9. Робота нa підвищення почуття відповідальності. 

10. Зменшення кількості зовнішніх подразників, соціальна дистанція, домашній комфорт у процесі навчання.

11. Безпека освітнього процесу під час воєнний дій та мінімізація ризиків для здоров’я.

12. Розширення кола осіб, здатних отримати необхідну підготовку до ЄДІ, а саме осіб з особливими потребами в розвитку.

Слабкі сторони дистанційного навчання: 

1. Залежність  процесу від технічних факторів надання послуг зв'язку та програмного забезпечення. 

2. “Віртуальність”  демонстрації процесів та проведення дослідів. 

3. Відсутність єдиної платформи навчання. 

4. Трудомісткість контролю роботи учнів під час занять вчителями та викладачами. 

5. Складнощі утримання уваги здобувачів освіти під час занять.

6. Неможливість залучення ігрової діяльності на уроках. 

7. Неможливість оперативної реакції на питання широкої аудиторії та недбалої поведінки під час заняття. 

8. Зниження мотивації учнів. 

9. Підвищення навантаження на викладача під час занять.

10. Збільшення часу під час підготовки до занять.

11. Напруженість і втома очей у всіх учасників дистанційного навчання.

12. Можливість хакерського вторгнення в електронну базу даних.

Гіпотетично: слабкі сторони  дистанційної освіти  можна нівелювати: 

• розвитком техносфери; 

• підвищенням усвідомленості та мотивації учнів; 

• залученням мотивованих викладачів та учнів через відкриті інтегровані конкурси з областей знань; 

• розробкою та впровадженням нових адаптованих методів та підходів до педагогіки.

На стратегічному рівні дистанційну освіту можна розвивати:  

• реформуванням навчальних планів та навчальних програм;   

• впровадження у програми курсів онлайн-активіті на заняттях, які сприятимуть підвищенню залучення до процесу;

• інтеграцією навчального матеріалу з різних джерел та відомостей із реальних сфер застосування (як приклад - мат.статистика в машинному навчанні); 

• впровадження програм з методики роботи з інформацією.

Саме зараз, коли ми живемо у воєнний час, після початку війни країною- терористом, виникло дуже багато складнощів у дистанційному навчанні.  Це

• різниця у часі учнів і викладачів, які перебувають у різних країнах з метою збереження  безпеки  власного життя;

• відсутність електропостачання і місць для проведення і відвідування занять;

• слабкий, нестабільний інтернет або взагалі його відсутність на окупованих територіях та територіях, де йдуть активні бойові дії.

На методологічному рівні для поліпшення якості освіти у воєнний час,  ґрунтуючись на досвіді  декількох років проведення дистанційного навчання, можна виділити такі рекомендації: 

• Проводити контроль лекційного матеріалу  в семестрах, учбових чвертях, під час заліків та іспитів у вигляді тестових завдань, включаючи питання, що надаються, для самоконтролю за розділами. Це  однозначно збереже час  учнів під час відповідей, і викладачів під час перевірки теоретичних знань.

• Проводити контрольні заходи  всіх  видів практичних та лабораторних  занять, контрольних і самостійних робіт у вигляді бліц-контролю,  включаючи розв'язання тих завдань, які є базовими для інших дисциплін.

• Працювати не менш ніж на 2-3 платформах (1-2 резервні)  у разі збою інших.

• Створення  дистанційних курсів по дисциплінам, що викладаються,  з метою  їх доповнення та удосконалення. Саме в дистанційних курсах можна встановити термін виконання будь-якого завдання  та надати декілька спроб для покращення результатів  учнів і студентів.

• Введення системи бонусних балів за відповіді на заняттях будь-якої форми навчання, що буде мотивувати учнів ретельно готуватися до занять.

• Перманентний двосторонній зворотний зв'язок у каналах та чатах.

• Обов'язкове проведення консультацій для тих учнів, хто не зміг бути на занятті з поважних причин.

• Збереження всіх онлайн занять у вигляді відео ( це дозволить тим, хто не може відвідувати заняття з поважних причин не пропускати тем, що вивчаються).

Таким чином, можна зробити висновок, що дистанційне навчання стоїть на передній грані Інтегрованих Комп'ютерних Технологій, соціальної інженерії та засобів комунікації. І використання дистанційного навчання істотно змінює вимогу до організації навчального процесу, техносфери та соціуму в цілому. А всесвітнє використання дистанційної освіти здатне розкрити таланти великої кількості людей по всьому світу, особливо тих, хто через місце проживання  не мав можливості відвідувати престижні навчальні заклади.

Дистанційна освіта має низку незаперечних переваг, і ще одним важливим вектором його розвитку можна назвати підвищення престижу та посилення мотивації до навчання. А завданням викладачів — допомога учням у “зустрічі себе”, пошуку їхніх талантів, схильностей на ранніх етапах формування особистості.                          

Література:

1. Кухаренко В.М., Бондаренко В.В. Екстрене дистанційне навчання в Україні: Монографія / За ред. В.М. Кухаренка, В.В. Бондаренка – Харків:. Вид-во КП «Міська друкарня», 2020.,409 с.

2. Титаренко А.М.; Власенко Л.В.; Мірочнік В.В. ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ. Trends in science and practice of today, 2021., 322-324 с.

3. Данелюк, А. (2020). Переваги та недоліки дистанційного навчання.2с.

4  https://uk.wikipedia.org/wiki/Декларація_Ріо-де-Жанейро_(1992)

5 .https://www.websiterating.com/uk/research/internet-statistics-facts/#chapter-1 

6. https://kerivnyk.info/perevahy-ta-nedoliky-dystantsijnoho-navchannya 

7. https://ru.osvita.ua/vnz/reports/adv/46958 

8. https://futurenow.com.ua/perevagy-i-nedoliky-dystantsijnogo-navchannya

9. Данильчук О.М.; Мельник Д.В. "Переваги та недоліки дистанційного навчання у ЗВО." EDITOR COORDINATOR (2020): 404-409 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота