ЗАСТОСУВАННЯ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ ПРОТИДІЇ З КОРУПЦІЄЮ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ЗАСТОСУВАННЯ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ ПРОТИДІЇ З КОРУПЦІЄЮ

23.11.2016 09:08

[Section 4. Criminal law. Criminal judicial law. Criminalistics. Criminology. Criminal executive law. Court organisation. Law enforcement agencies, public prosecutor’s and public defender’s offices]

Author: Балюк Вероніка Ярославівна, студентка 5-го курсу Інституту прокуратури та слідства Національного університету «Одеська юридична академія»



У сучасній Україні корупція являється однією з головних загроз національній безпеці, демократичному розвитку держави. Саме тому протидія корупції в Україні сьогодні являється одним із пріоритетних напрямків діяльності держави та однією  з найгостріших проблем з якою бореться українське суспільство. За даними досліджень Індексу сприйняття корупції, що проводилися Transperency International у 2012 і 2013 роках держава займала 144 місце із 176 країн, в яких проводилося дослідження. Окрім того, за даними щорічних досліджень американської неурядової організаціїHeritage Foundation та газети Wall Street Journal Україна посіла одне з найнижчих місць у світі у рейтингу економічних свобод-162-ге серед 179-ти країн світу. Хоч на даний момент прийнятий Закон України «Про засади державної антикорупційної політики в Україні(Антикорупційна стратегія) на 2014-2017 роки», створені спеціальні органи по боротьбі з корупцією, проте вважаємо, що всі ці дії не є достатньо ефективними засобами боротьби з нею.


Вважаємо позитивним для України досвід Данії в аспекті діяльності неурядових організацій, які протидіють корупції. Данське агенство міжнародного розвитку сприяє «політиці абсолютної нетерпимості до корупції».Усі договори Danida включають антикорупційне Положення, що відноситься до всіх умов контракту, тобто компанії повинні  підписувати декларацію про незастосування хабарництва. Також позитивним є те, що Danida організувала Антикорупційну гарячу лінію, на якій приймаються заяви про будь-які корупційні діяння. Іншим прикладом є Торгівельна Рада Данії (TDC), яка забезпечує данські компанії, які працюють на зовнішніх ринках, усією необхідною інформацією та антикорупційними інструментами. На даний момент для України  такий рівень функціонування недержавних інституцій залишається недосяжним, але зважаючи на їх позитивну результативність для боротьби з корупцією в Данії потрібно працювати над створенням таких організацій та в Законі України «Про засади державної антикорупційної політики на 2014-2017 роки» в положенні, що стосується подолання корупції у приватному секторі вказати про сприяння утворення неурядових організацій, завданням яких має бути контролююча та консультативна діяльність у сфері співпраці вітчизняного приватного бізнесу з державою та зарубіжними державами[1, с. 176-177 ].


Один з найяскравіших прикладів - Грузія, яка у пострадянський період займала одне з  перших місць у світі за рівнем корупції в органах влади, однак з 2004 року «метод шокової терапії» повністю змінив ситуацію. Одними з найбільш ефективних засобів вищезазначеного методу - є створення «служби провокаторів», співробітники якої  пропонують співробітникам поліції хабаря і внаслідок цього за грати потрапило велика кількість поліцейських, яких зловили на провокації. Ще одним прикладом є спрощення процедури арешту чиновників, підозрюваних у хабарництві. Ця процедура передбачає конфіскацію всієї власності, законність придбання якої чиновник не зміг довести. Тому зважаючи на ефективність таких методів боротьби з корупцією у Грузії доцільно б було застосувати їх в Україні і передбачити дані заходи у ЗУ «Про засади державної антикорупційної політики в Україні на 2014-2017 роки».[ 2, с. 127 ].


Позитивний досвід можна перейняти у таких країн як США, Велика Британія, Шотландія, Швеції, Фінляндії, Іспанії та в інших. В них діє принцип транспарентності, який передбачає забезпечення доступу населення до інформації про діяльність державних органів. В цих та в багатьох інших країнах створюються «електронні уряди»(E-government) і як результат такої концепції виникла і стала бурхливо розвиватися ідея «електронної демократії» (E-democracy) під якою розуміють використання нових інформаційних технологій для участі громадян у процесі прийняття рішень органами влади. Ця концепція прозорості, відкритості діяльності державних органів надає можливість громадянам брати участь у політичному житті країни і бачити результативність своїх дій.[ 3, с. 58-65].


Одним з найкращих прикладів  можна назвати Сінгапур, який входить до п’ятірки найменш корумпованих держав світу. Тут діє Бюро з розслідування випадків корупції, слідчі якого мають надзвичайні повноваження. Вони мають виключне право без рішення суду затримувати і обшукувати осіб, підозрюваних у корупційних діяннях та має право набирати на роботу держслужбовців безпосередньо, і до того ж відбір відбувається ще в школах. Тому такий широкий спектр повноважень цього органу – є хорошим прикладом для надання таких прав спеціалізованим корупційним органам по боротьбі з корупцією в Україні і законодавчо розширити такі повноваження.[ 4, с. 113 ].


Підводячи підсумок, зазначимо, що в країнах, де на високому рівні правовий механізм забезпечення захисту та протидії корупції, прозорі, дозвільні процедури, ефективні спеціалізовані органи з широким колом повноважень, ефективні новітні методи боротьби, відкрита ефективна процедура закупівель,  ми спостерігаємо  низький індекс сприйняття корупції. На відмінну від цих країн, наша держава, незважаючи, на певні законодавчі зміни вкрай не досконало і повільно вирішує проблему ефективної боротьби з корупцією, про що свідчать події останніх років. Саме тому Україна повинна використати у національній системі найуспішніші приклади боротьби з корупцією зарубіжних країн.





Cписок використаних джерел:


1.Литвиненко В.І. Зарубіжний досвід організації та діяльності суб’єктів протидії корупції та можливості його використання в Україні// Публічне право: Науково-практичний юридичний журнал.-2015.-№4.-С.175-181.


2. Головкін О. В., Бурова. В. В. Міжнародний досвід боротьби з корупцією // Бюлетень Міністерства юстиції України. - 2014.-№12. -С.122-133.


3. Балакарєва І. М. Прозорість та відкритість державного управління як базовий міжнародно-правовий стандарт протидії корупції.// Корупція в Україні: Питання протидії.- 2015.- №16.- С. 55-71.


4.Шмаль.Л Сінгапурська модель протидії корупції: досвід для України/ Л.М.Шмаль// Науковий часопис Національної академії прокуратури України. - 2015.- № 2.- С. 110-118.



________________________

Науковий керівник: Селезньов Владислав Анатолійович, кандидат юридичних наук, доцент кафедри, Національний університет "Одеська юридична академія"



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота