СПОСОБИ ВЧИНЕННЯ ТА ШЛЯХИ БОРОТЬБИ ІЗ ЗЛОЧИНАМИ, ЩО ВЧИНЯЮТЬСЯ У СФЕРІ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

СПОСОБИ ВЧИНЕННЯ ТА ШЛЯХИ БОРОТЬБИ ІЗ ЗЛОЧИНАМИ, ЩО ВЧИНЯЮТЬСЯ У СФЕРІ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ

23.11.2016 09:46

[Section 4. Criminal law. Criminal judicial law. Criminalistics. Criminology. Criminal executive law. Court organisation. Law enforcement agencies, public prosecutor’s and public defender’s offices]

Author: Балюк Вероніка Ярославівна, студентка 5-го курсу Інституту прокуратури та слідства Національного університету «Одеська юридична академія»


В Україні завжди була і залишається невирішеною проблема, яка гостро зачіпає кожного громадянина - це злочини у сфері житлово-комунальних послуг. Вони не лише погіршують загальну соціально-економічну ситуацію в країні та імідж місцевих та центральних органів виконавчої влади, а також призводять до занадто низького рівня життя населення, особливо останніми роками, коли ми спостерігаємо, що плата за комунальні послуги сягає  в половину заробітної платні, пенсії українців, водночас ефективність таких послуг дуже низька. Все це наводить на висновок, що в нашій країні на даний момент панує організована злочинність у сфері житлово-комунальних послуг.

Зазначена проблема не є достатньо вивчена, криміналістична характеристика та методика розслідування такої злочинності знаходяться на початковому рівні дослідження. Саме тому метою даної роботи є надання характеристики найпоширенішим способам вчинення злочинів у сфері ЖКГ та шляхи боротьби з ними.

Вищевказаною проблематикою займалися такі вчені як В.К. Гавла, К.О. Титова, В.В. Казакова, Д.І. Крилкова та інші.

Щодо поняття ЖКГ, то це — окрема галузь економіки, яка об’єднує кілька підгалузей: житлове господарство, теплопостачання, водопостачання, водовідведення, газопостачання, електропостачання, ремонт інженерних комунікацій, благоустрій територій, прибирання, вивезення та утилізація сміття.

До основних способів вчинення організованної злочинності у даній сфері можна віднести:

– незаконне використання посередників під час обчислення та сплати комунальних платежів, які справляють відсотки за свої послуги; 

– незаконне застосування підвищених тарифів (наприклад, рішення міськвиконкому про підвищення тарифів скасовано, однак службові особи продовжують нараховувати і справляти плату за підвищеними тарифами).[1].

Особливої уваги потребують такі способи:

– заниження тарифів у звітах на бюджетне відшкодування з метою створення враження про більшу різницю, що підлягає компенсації за рахунок бюджету; – завищення у документах кількості наданих пільг і пільговиків, розміру наданих їм послуг з метою одержання більших сум як відшкодування; 

– завищення у відповідних довідках і розрахунках розміру заборгованості громадян за ЖКП з метою одержання більших сум як відшкодування;

– завищення вартості виконаних робіт з ремонту об’єктів ЖКГ, під час запровадження енергозберігаючих технологій за бюджетні кошти; 

– перерахування коштів, одержаних як житлово-комунальні платежі, не за призначенням, тобто не постачальникам послуг;

– одержання грошей за ЖКП від громадян без складання відповідних розрахункових документів і подальше їх привласнення.

– ухилення від здійснення розрахунків з постачальниками товарів і послуг (наприклад, невідкриття розподільчих рахунків і несплата внаслідок цього коштів НАК «Нафтогаз України» за використаний природний газ).[2].

Вважаємо, що боротьба із злочинами у сфері ЖКГ має бути пріоритетним напрямком держави. Тому пропонуємо такі шляхи подолання проблеми:

 По– перше, створити спеціальну громадську комісію, яка здійснюватиме перевірку лічильників, показників у кожному домі та здійснювати внесення цих відомостей у базу даних. Бо як показує практика, фактичні дані сфальсифіковуються працівниками комунальних послуг для отримання більших коштів за наданні послуги. Членами  громадської комісії слід бути представникам з населення, які обиратимуться кожного року з метою уникнення корупції.

По – друге, ефективним способом контролю організацій й установ, які надають комунальні послуги може стати їх тісна співпраця  із засобами масової інформації. Наприклад створення спеціальної програми, де кожного місяця представники кожної області звітуватимуть про проведенні розрахунки, про кількісні данні  наданих послуг. Це сприятиме прозорішій роботі цих структур та інформування населення.

Також у зв’язку з цим доцільно б було створити  спеціальну гарячу лінію,  на яку б могли звертатися кожен громадянин, який має певні підозри чи претензії до надання комунальних послуг. Для реагування таких повідомлень громадян потрібен теж спеціальний орган, наприклад, слідчі групи з розслідування злочинів у сфері ЖКГ, які б були у структурі Національної поліції. Цим слідчим групам варто було б теж звітувати кожного місяця про виконану ними роботу у засобах масової інформації.

Корисно нам звернутися до досвіду США, які використовують нове покоління засобів– інтелектуальні чи напівпровідникові електронні лічильники.  Їх перевага полягає в тому, що вони захищені від по сторонніх втручань краще, ніж механічні попередники. Це проявляється у тому, що одразу після такого втручання дані передаються по спеціальному радіоканалу, спочатку від лічильника до спеціального радіоканалу( вони розміщені на електричних стовпах, по одному пристрою на кожній вулиці), а звідти - в обслуговуючу компанію. Такі лічильники забезпечили б в нашій країні якісний контроль за зміною показників на лічильниках.

Окрім того, ці нові лічильники дозволяють споживачам отримувати більш детальну інформацію про комунальні витрати, зокрема про дні, години і навіть хвилини. Для цього достатньо зайти в персональний кабінет на сайті комунальної компанії. З таким же успіхом на сайті можна подивитися інформацію за будь-який інший  день, місяць, рік чи навіть за декілька років, зокрема в грошовому еквіваленті.[3].

Особливо слід звернутиувагу на досвід роботи комунальної системи в Польщі.ЖЕКів як таких тут немає взагалі, а функції посередника між мешканцями та постачальниками послуг виконують товариства мешканців типу знайомих нам ОСББ. На рівні держави існує Національна рада кооперативів (Krajowa Rada Spoldzielcza), яка провадить політику розвитку даної сфери на загальнодержавному рівні.

Товариство мешканців може складатися з власників квартир кількох будинків або ж кілька їх десятків. Кожне обирає свого голову, бухгалтера, адміністратора, яким виплачують заробітну плату. Тут є різні виробники або постачальники електроенергії, газу, води. Ці великі компанії продають свій продукт посередникам, які вже продають ці продукти та послуги населенню. Потім товариства мешканців самі вирішують з якими посередниками (а вибір є) укласти угоди щодо постачання будинків світлом, газом, водою. Так само складаються угоди про прибирання, ремонт, вивіз сміття і т.д. Тому, звісно, і якість цих послуг у Польщі відмінна від звичної нам. Бо тут є конкуренція і компанії вишуковують можливості як запропонувати мешканцям кращі послуги за менші гроші щоб привернути увагу клієнта. Вважаємо, що Україні варто перейняти цей досвід у Польщі.




Джерела:

1. Степанюк Р.Л. Криміналістична характеристика злочинів, які вчиняють у сфері житлово-комунального господарства України. /Р.Л.Степанюк. // Криміналістичний вісник.– 2011.–№ 2(16). – С. 23 –28.

2. Губська. А.В. Окремі аспекти оперативно-розшукової характеристики злочинів у сфері ЖКГ. / А. В. Губська // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2012. – № 3. – С. 498–504.

3. Журнал «Трибун»»[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://tribun.com.ua/33577.

__________________________

Науковий керівник: Чумак Сергій Прокопович, кандидат юридичних наук, асистент кафедри криміналістики, Національний університет "Одеська юридична академія"



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота