СУБ’ЄКТИ, ЯКІ ЗАБЕЗПЕЧУЮТЬ ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА ДІЯЛЬНІСТЬ ГОСПОДАРСЬКИХ СУДІВ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

СУБ’ЄКТИ, ЯКІ ЗАБЕЗПЕЧУЮТЬ ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА ДІЯЛЬНІСТЬ ГОСПОДАРСЬКИХ СУДІВ

16.02.2018 10:43

[Section 5. Administrative law. Administrative judicial law. Customs and tax law. Municipal law]

Author: Сулім Владислав Володимирович, аспірант, Науково-дослідний інститут публічного права

Господарські суди займають особливе місце у судовій системі України, але важливий вплив на ефективність їх діяльності мають визначені нормативно-правовими актами суб’єкти судової системи, які забезпечують функціонування та діяльність господарських судів.

Аналіз нормативно-правових актів у досліджуваній сфері дають підстави визнати, що провідним суб’єктом  судової системи України є Вища рада правосуддя, яка є колегіальним, незалежним конституційним органом державної влади та суддівського врядування, який діє в Україні на постійній основі для забезпечення незалежності судової влади, її функціонування на засадах відповідальності, підзвітності перед суспільством, формування доброчесного та високопрофесійного корпусу суддів, додержання норм Конституції і законів України, а також професійної етики в діяльності суддів і прокурорів [1]. 

Організаційну, правову, аналітичну, інформаційно-довідкову та матеріально-технічну роботу по забезпеченню діяльності Вищої ради правосуддя здійснює секретаріат, у складі секретаріату діє служба інспекторів ВРП, керівник служба інспекторів, який підпорядковується Голові ВРП.

Державна судова адміністрація України здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади, у своїй діяльності цей державний орган підзвітний Вищій раді правосуддя [2]. Відповідно до норм вказаного Закону, підтримання громадського порядку в суді, припинення проявів неповаги до суду, а також охорону приміщень суду, органів та установ системи правосуддя, виконання функцій щодо державного забезпечення особистої безпеки суддів та членів їхніх сімей, працівників суду, забезпечення безпеки учасників судового процесу здійснює служба судової охорони. 

Діяльність ДСА нерозривно пов’язана із організаційним забезпеченням роботи суду, яке здійснює його апарат, який очолює керівник апарату. У своїй діяльності служба персоналу підпорядковується безпосередньо керівнику апарату суду. У кожному суді діє служба судових розпорядників, які забезпечують додержання особами, які перебувають у суді, встановлених правил, виконання ними розпоряджень головуючого в судовому засіданні.  

Державним органом суддівського врядування є Вища кваліфікаційна комісія суддів України. Визначення статусу, повноважень, складу, порядок формування  ВККС,  регулюється нормами Закону України «Про судоустрій і статус суддів», зокрема, вносить до Вищої ради правосуддя рекомендацію про призначення кандидата на посаду судді; визначає потреби у державному замовленні на професійну підготовку кандидатів на посаду судді у Національній школі суддів України [2].

Організаційне забезпечення діяльності ВККС здійснює секретаріат, а також служба інспекторів ВККС, які діють виключно за дорученням члена ВККС відповідно до актів, що регулюють діяльність ВККС. 

Секретаріат ВККС здійснює організаційне, правове, аналітичне, кадрове, документальне, інформаційне, матеріально-технічне, фінансово-економічне, господарське та інше забезпечення діяльності ВККС. Для здійснення членами ВККС своїх повноважень діє служба інспекторів у кількості сорока двох інспекторів. Інспектори ВККС призначаються на посади та звільняються з посад Головою ВККС за пропозицією відповідного члена ВККС. З метою сприяння ВККС у встановленні відповідності судді (кандидата на посаду судді) критеріям професійної етики та доброчесності для цілей кваліфікаційного оцінювання, діє  Громадська рада доброчесності. 

Для захисту професійних інтересів суддів та вирішення питань внутрішньої діяльності судів в Україні діє суддівське самоврядування –  самостійне колективне вирішення зазначених питань суддями. Організаційними формами суддівського самоврядування є збори суддів, Рада суддів України, з’їзд суддів України. Найвищим органом суддівського самоврядування є з’їзд суддів України. 

Кожен із вказаних  суб’єктів наділений різноманітними повноваженнями, тому, варто погодитися із думкою О. П. Світличного, який пише: «При характеристиці суб’єкта адміністративно-правових відносин, слід врахувати статус  суб’єктів таких відносин,  правоздатність та дієздатність особи визнану законом, галузеву належність, оскільки  комплекс прав і обов’язків суб’єкта адміністративних правовідносин у різних галузях управління  наділені різними за змістом і обсягом адміністративними повноваженнями [3, с. 207].

Таким чином, до числа суб’єктів, які мають вплив на функціонування і діяльність господарських судів і в цілому судової системи України, слід віднести: 

           1. Вищу раду правосуддя:  секретаріат Вищої ради правосуддя; служба інспекторів Вищої ради правосуддя;  (допоміжні органи, що сприяють організації та функціонуванню Вищої ради правосуддя).

           2. Вища кваліфікаційна комісія суддів України:  секретаріат ВККС; служба інспекторів ВККС; (допоміжні органи, що сприяють організації та функціонуванню ВККС); Національна школа суддів України;  Громадська рада доброчесності. 

            3. Державна судова адміністрація України: служба судових розпорядників; служба судової охорони; апарат   суду;  ( допоміжні    органи,     що      сприяють     організації,  функціонуванню та діяльності судів України).

            4. Суддівське самоврядування ( діє для захисту професійних інтересів суддів та вирішення питань внутрішньої діяльності судів в Україні):

1)  збори суддів; 2)  Рада суддів України; 3)  з’їзд суддів України.

Незважаючи на наявність різноманітних  суб’єктів судової системи, що характеризуються  своїми специфічними ознаками, в силу своєї специфіки, діяльність указаних суб’єктів публічної адміністрації, які наділені різноманітними повноваженнями – неможлива поза механізмом діяльності судів (суду). 

На основі проведеного дослідження суб’єктів судової системи, слід зробити висновок, що вказані суб’єкти забезпечують функціонування та діяльність господарських судів – це не механічне поєднання окремих суб’єктів публічної адміністрації судової системи, а регламентована і санкціонована державою організаційна і впорядкована цілісна система суб’єктів, які мають вирішальний вплив на функціонування діяльності господарських судів. 

Основними ознаками, які вказують специфічну діяльність суб’єктів судової системи, є те, що вони: здійснюють публічне управління відповідно до встановлених нормативно-правових актів; здійснюють свою діяльність  у специфічній сфері суспільних відносин; наділені  повноваженнями державно-владного характеру. Вказані суб’єкт судової системи, які відрізняються між собою функційними повноваженнями, відображають правовий статус кожного, які крім того, доповнюються й власними рисами, покликані державою  забезпечити  основну функцію господарського суду – здійснення правосуддя.

Література:

1. Про Вищу раду правосуддя: Закон України від 21. 12. 2016 р. №1798-VIII.  Відомості Верховної Ради. 2017. № 7–8. Ст. 5.

2. Про судоустрій і статус суддів: Закон України від 02.06. 2016 р. № 1402-VIII. Відомості Верховної Ради. 2016. № 31. Ст. 545.

3. Світличний О. П. Суб’єкти публічної адміністрації: сучасний вимір. Службове право: витоки, сучасність та перспективи розвитку: колективна монографія / За заг. ред. Т.О. Коломоєць, В. К. Колпакова. Запоріжжя: Видавничий дім «Гельветика», 2017. C. 205–217.

_______________________

Науковий керівник: Світличний Олександр Петрович, доктор юридичних наук, професор, Національний університет біоресурсів і природокористування України



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота