ПРО ДЕЯКІ ПИТАННЯ ЩОДО ПОНЯТТЯ ІНСТИТУТУ ПРИСЯЖНИХ У КРИМІНАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ПРО ДЕЯКІ ПИТАННЯ ЩОДО ПОНЯТТЯ ІНСТИТУТУ ПРИСЯЖНИХ У КРИМІНАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

26.02.2018 14:42

[Section 4. Criminal law. Criminal judicial law. Criminalistics. Criminology. Criminal executive law. Court organisation. Law enforcement agencies, public prosecutor’s and public defender’s offices]

Author: Щерба Вікторія Миколаївна, кандидат юридичних наук, асистент кафедри загальноправових дисциплін, Інститут управління і права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого

Суттєві зміни, які відбулися в різних сферах діяльності нашого суспільства, обумовили необхідність проведення судової реформи, одним із важливих напрямків якої є впровадження в Україні суду присяжних.

Реформування української судово-правової системи, наголошує О.Г. Яновська, має за мету забезпечити реалізацію конституційного права громадян на судовий захист їх прав та собод. Справжній захист прав людини може здійснити лише незалежний, вільний від корисливих інтересів, політичних симпатій та ідеологічних упередженностей суд, який є гарантом законності та справедливості. І саме таким судом може і повинен стати суд присяжних [1, с.70].

За кількістю поданих скарг до Європейського суду з прав людини Україна посідає п’яте місце. Проти України у 2012 році на розгляді знаходилось близько 10 тисяч 400 скарг, що становить 7,5 % від загальної кількості скарг, поданих до Європейського суду [2]. Тому саме вимога побудувати справедливий суд є однією із головних вимог Ради Європи до України, яка взяла на себе зобов’язання зробити це при входженні в систему цієї впливової міжнародної структури. Судово-правова реформа в Україні характеризується непослідовністю, потребує виваженого і кардинального реформування, а забезпечення захисту особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, а також охорона прав, свобод та законних інтересів громадян в сфері кримінального судочинства має покладатися на неупереджений, справедливий суд за участю присяжних [3, с. 64].

Основними напрямами реформування кримінального судочинства, відповідно до нового КПК України, є створення рівних можливостей для кожної із сторін у кримінальному процесі та реальне впровадження у кримінальне судочинство принципу змагальності, за якого результат розгляду судом конкретного випадку притягнення особи до кримінальної відповідальності залежатиме виключно від обґрунтованості позиції сторін.

Перспективи введення такого правового інституту, суд присяжних, в кримінальне судочинство нашої держави є одним із тих найцікавіших та найважливіших питань, які виникають у процесі вивчення кримінального процесуального права. Однак, сьогодні в Україні відсутні цілісні теоретико-прикладні дослідження проблем організації та діяльності суду присяжних. Недостатня теоретична розробленість цієї проблематики негативно впливає на розвиток законодавчої бази в цій сфері, а отже, й на захист прав і основних свобод людини. Тому дослідження правової природи, процедур організації і діяльності судів за участю представників народу є дуже актуальними.

Ми вважаємо, що суд присяжних – це юридичний інститут, покликаний сприяти гуманізації судової системи, дотриманню принципу верховенства права та реалізації конституційних засад судочинства (змагальності судового процесу, його демократичності, гласності тощо), а також забезпеченню прав, свобод та законних інтересів людини. 

Окрім цього, запровадження цього інституту має такі переваги: посилення ролі захисника (адвоката) в процесі, підвищення професійного рівня сторін під час розгляду справи в суді. Суд присяжних позитивно впливатиме на якість досудового розслідування (слідчі розумітимуть, що всі недоліки слідства викриватимуться в ході змагального процесу і суд не візьме на себе роль слідчого, тому вони вживатимуть заходів до виявлення всіх обставин — як тих, що викривають, так і тих, які виправдовують особу, притягнуту до відповідальності); на покращення роботи прокурорів, які в судових засіданнях повинні вміти проводити допити підсудних, потерпілих, свідків, аналізувати докази, виступати в дебатах. 

Отже, виходячи з вищезазначеного, суд присяжних необхідно вводити у криміналь¬не судочинство України з урахуванням особливос¬тей національної правової системи. При створенні такого інституту слід урахувати досягнення вітчизняної науки в галузі процесуального права, організаційні та фінансові можливості держави. Са¬ме тому, на наш погляд, законодавець, закладаючи цей інститут у Конституцію України, передбачав можливість створення суду присяжних у час, коли економічно-політичні відносини в державі не про¬сто стабілізуються, а перейдуть на вищий щабель розвитку.

Список використаних джерел:

1.Яновська О.Г. Окремі аспекти запровадження суду присяжних / О.Г. Яновська // Право України. – 2007. – № 8. – С. 69-73.

2.Впровадження норм європейського права. 7,5 % скарг, поданих до Європейського суду – з України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // www.prostopravo.com.ua.

3.Щерба В. М. Суд присяжних в Україні: окремі питання становлення і розвитку [Електронний ресурс] / Щерба В. М. // Порівняльно-аналітичне право. – 2013. – № 4. – С. 62–65. – Режим доступу до журн.: http://www.pap.in.ua/index.php/arhiv-vidannja/20.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота