ЗАЛУЧЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙ ШЛЯХОМ ВПРОВАДЖЕННЯ КОНЦЕСІЇ В МОРСЬКИХ ПОРТАХ УКРАЇНИ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ЗАЛУЧЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙ ШЛЯХОМ ВПРОВАДЖЕННЯ КОНЦЕСІЇ В МОРСЬКИХ ПОРТАХ УКРАЇНИ

01.12.2018 10:24

[Section 1. Economy, organization and administration of enterprises, branches and complexes]

Author: Магденко Валентина Русланівна, студентка, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка; Абрамова Галина В'ячеславівна, начальник відділу аналізу та тарифоутворення ХФ ДП «Адміністрація морських портів України»


На сьогодні для України є особливо важливою співпраця з іноземними партнерами та міжнародна діяльність, яка характеризує будь-яку державу як високорозвинену, конкурентоздатну, успішну, а також має значний вплив на її статус серед інших. Залучення іноземних інвестицій – один з найефективніших шляхів розвитку економіки країни, що дасть поштовх для подальшого зростання й вдосконалення більшості галузей. Однією з таких пріоритетних для інвестування галузей є морська транспортна інфраструктура України, адже 90% українського експорту йде за кордон, саме, через ці об’єкти інфраструктури. 

На сьогодні морські порти України перебувають у ситуації неповного і неефективного використання їх потенціалу. Так при потенціалі перевалки 232 млн. тонн на рік, вантажообіг у 2017 році склав 133 млн. тонн. Також, має місце нерівномірне навантаження на існуючі порти, їх недостатню спеціалізацію та фактичний знос обладнання, що в окремих випадках складає близько 90%. 

Усі 13 морських портів України - це державні стивідори, діяльність яких жорстко регламентована законодавством на відміну від приватних компаній, які працюють у морській галузі і мають перевагу у гнучкості та маневреності ведення господарської діяльності. Також державні морські порти включені до переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації[1].

Вирішити проблеми морської транспортної інфраструктури та необхідності залучення недержавних коштів може державно-приватне партнерство (ДПП), яке в усьому світі виступає одним з головних інструментів державної інвестиційної політики, створення сучасної інфраструктури і нових робочих місць. Найбільш популярним видом державно-приватного партнерства у світі на сьогодні виступає концесія.

Концесія - це надання з метою задоволення громадських потреб уповноваженим органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування на підставі концесійного договору на платній та строковій основі юридичній або фізичній особі права на створення (будівництво) та (або) управління об'єкта концесії (строкове платне володіння), за умови взяття суб'єктом підприємницької діяльності на себе зобов'язань по створенню та (або) управлінню об'єктом концесії, майнової відповідальності та можливого підприємницького ризику [1].

Концесійні угоди встановлюють довгострокові, взаємовигідні, стабільні умови для концесійної діяльності. Укладання таких угод є альтернативою приватизації, оскільки держава передає концесіонеру тільки право володіння і користування об’єктом концесії, а також здійснює контроль за якістю обслуговування, екологічною безпекою, встановлює тарифи.

Концесія використовується в усьому світі. Тільки в портовій галузі майже 83% державно-приватних партнерств — це концесія. За даними Світового банку, у країнах, що розвиваються, на частку концесій нині припадає до 70% контрактів, які держава укладає у сфері транспортної інфраструктури (залізничні й автомобільні дороги, морські та аеропорти, вокзали). На сьогодні концесійні договори укладаються в чотирьох десятках країн.

У вітчизняному законодавстві поняття концесії з’явилося ще в 1999 р. з прийняттям Закону України «Про концесії» [2]. За всі роки незалежності в управління у формі концесії перейшли близько 150 українських підприємств. Жоден інфраструктурний проект в Україні не було реалізовано на умовах концесії. Серед основних причин — діюче законодавство у сфері державно-приватного партнерства та концесії  є застарілим та недосконалим, а саме складна процедура відбору концесіонерів та погодження умов концесії, проблеми з визначенням концесійних платежів та наданням земельних ділянок, надто жорстке регулювання концесії, що не враховує міжнародні стандарти реалізації таких проектів.

Новий законопроект «Про концесію» [3], який був прийнятий у першому читанні ще навесні 2018 року, надає додаткові гарантії для інвесторів та кредиторів, а також спрощує процедури виділення земельних ділянок для реалізації проектів державно-приватного партнерства. Але на теперішній час залишається невизначеність у прийняті рішень щодо концесійних проектів, які на сьогодні готуються у морській галузі. А саме, відбувається активний процес підготовки  передачі у концесію  ДП «Херсонський морський торговельний порту» та ДП «СК» Олівія». Реалізація концесійних проектів вищезазначених підприємств сприятиме залученню інвестицій у розмірі близько 1,37 млрд грн та 17,3 млрд грн відповідно. Передбачається збільшення надходжень до бюджетів різних рівнів до 58 млрд грн по проекту в «Ольвії» та до 14,3 млрд грн за весь період дії договору концесії у Херсоні. 

З проведеного дослідження випливає, що концесії можна успішно використовувати для модернізації і розвитку підприємств, які знаходяться у власності держави, без відволікання державних коштів та зі збереженням активів. Також, на відміну від приватизації, концесія забезпечує постійні надходження до бюджету від концесійних платежів та більше інструментів для контролю над активами, збереженням профілю діяльності, робочих місць тощо.

Україні варто розвивати такий вид співробітництво з іноземними компаніями та приватними інвесторами для удосконалення морської галузі в цілому та інтеграції до світового фінансового простору.

Література: 

1. «Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації» Закон України від 07.07.1999 № 847-XIV [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/847-14 

2. «Про концесії» Закон України від 16.07.1999 № 997-XIV [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/997-14 

3. «Про концесії» Проект Закону 8125 від 15.03.2018 [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ =8125&skl=9  



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота