СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ: ОСНОВНІ АСПЕКТИ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ: ОСНОВНІ АСПЕКТИ

23.09.2019 17:01

[Section 7. Economic law. Economic judicial law. Financial law. Banking law]

Author: Лущик Анастасія Михайлівна, студент 2-го курсу магістратури факультету екології і права, спеціальність «Правознавство», Житомирський національний агроекологічний університет, м. Житомир, Україна; Куліковський Владислав Олегович, студент 2-го курсу магістратури факультету екології і права, спеціальність «Правознавство», Житомирський національний агроекологічний університет, м. Житомир, Україна


Актуальність проблеми. В умовах посиленого впливу внутрішніх та зовнішніх факторів у фінансово-економічному середовищі держави зростає значення системи управління державними фінансами як фундаментальної складової для розвитку інших сфер реалізації державної політики.

У найбільш узагальненому вигляді управління – це діяльність суб'єкта, що проявляється у цілеспрямованому, організуючому впливі на об'єкт управління, з метою приведення останнього у бажаний для суб'єкта стан. Управлінська система – являє собою сукупність взаємозалежних і взаємопов'язаних елементів, які утворюють впорядковану системність, єдність. 

Побудова ефективної та справедливої системи державних фінансів є важливим стимулом для динамічного розвитку економіки України [1, 608 с]. У цьому зв’язку збалансованість і раціональність використання фінансових ресурсів держави сприятиме формуванню сприятливого макроекономічного середовища для розвитку підприємницької діяльності та зростанню інвестицій, а також забезпечить гарантовану стабільність у системі соціального захисту населення.

Сьогодні в Україні сформувався вакуум у сфері стратегічного планування цілей реформування державних фінансів. Тому виникає необхідність розроблення нового плану дій, який враховував би фактичний стан системи державних фінансів і містив адекватні заходи для досягнення кінцевої мети – зростання економіки та добробуту населення [2, 343 с].

Усі управлінські дії, управлінські рішення у сфері державних фінансів мають відповідати основним принципам управління: об'єктивність, реальність, наукова обґрунтованість, демократизм, правова впорядкованість, публічність, контрольованість, узгодженість, поєднання централізації та децентралізації. При цьому мають використовуватися такі основні методи управління, фінансове прогнозування, фінансове планування, фінансове регулювання, фінансовий контроль тощо.

Особливої уваги набула проблема прозорості та контролю за витрачанням бюджетних коштів. Чинна система контролю є системою додаткових бюджетних обтяжень, оскільки перетворилася зі сфери реального державно-національного протекціонізму у сфері державних фінансів на систему моніторингу приватних інтересів тієї політичної сили, яка в конкретний проміжок часу набуває повноважень керувати діяльністю цього владного інституту. В умовах сьогодення він виконує номінальну управлінську функцію, чим зумовлює здорожчання вартості суспільного продукту, проте не сприяє ані зростанню суспільного споживання, ані скороченню бюджетних видатків, ані їх ефективності, тим більше не контролює справедливість розподілу [3, 432 с.]. У зв’язку з цим, необхідно запроваджувати та розвивати інститут незалежного фінансового контролю, який спирався би на досвід провідних країн світу, як приклад – принципи закону Сарбейнса-Окслі.

Послідовність управлінських дій у сфері державних фінансів повина слідувати такому алгоритму:

• виявлення проблем у сфері державних фінансів, що потребують розв'язання;

• аналіз та оцінка наявної ситуації;

• прогнозування та моделювання розвитку ситуацій у майбутньому;

• розробка та прийняття правових актів, рішень про необхідні організаційні заходи для розв'язання проблем;

• організація та виконання прийнятих управлінських рішень;

• оперативне управління з урахуванням можливих поточних коригувань;

• організація контролю за виконання управлінських рішень;

Залучення всіх складових системи управління державними фінансами сприятиме підвищенню якості та обґрунтованості прийняття управлінських рішень при реалізації єдиної державної фінансової політики (а саме бюджетної, боргової, податкової, митної, політики у сфері державного внутрішнього контролю тощо) та забезпеченню позитивного іміджу суб'єктів управління, що сприятиме впровадженню інноваційного підходу в управлінні державними фінансами та забезпечить реалізації стратегії економічного зростання країни [4, 22–33 с].

Розвиток системи управління державними фінансами, забезпечення подальшого підвищення ефективності її функціонування передбачає оптимізацію структури, функцій, поглиблення координації діяльності органів державної влади та управління, що провадять державну фінансову політику; також вдосконалення нормативно-правового регулювання комплексу її складових; реформування відносин між центром та регіонами з направленістю на децентралізацію владних повноважень, бюджетних ресурсів.

Список використанної літератури:

1. Василик О.Д. Державні фінанси України : підруч. для студ. екон. спец. вищ. навч. закл. / О.Д. Василик, К.В. Павлюк ; Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. – К. : НІОС, 2002. – 608 с.

2. Державне управління : навч. посіб. / А.Ф. Мельник, О.Ю. Оболенський, А.Ю. Васіна, Л.Ю. Гордієнко ; за ред. А.Ф. Мельник. – К. : Знання-Прес, 2003. – 343 с.

3. Луніна І.О. Державні фінанси та реформування міжбюджетних відносин : монографія / І.О. Луніна. – К. : Наукова думка, 2006. – 432 с.

4. Кириленко О.П. Державні фінанси в умовах формування демократичного суспільства / О.П. Кириленко // Світ фінансів. – 2004. – № 1. – С. 22–33.

_____________________________

Науковий керівник: Бучинська Анна Йосипівна, доцент кафедри правознавства, Житомирський національний агроекологічний університет, м. Житомир, Україна



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота