ВЛАДИСЛАВ ГОРОДЕЦЬКИЙ –«КИЇВСЬКИЙ ГАУДІ», АРХІТЕКТОР СТИЛЮ «МОДЕРН», «ПСЕВДОГОТИКИ» ХІХ – ПОЧ. ХХ СТОЛІТТЯ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ВЛАДИСЛАВ ГОРОДЕЦЬКИЙ –«КИЇВСЬКИЙ ГАУДІ», АРХІТЕКТОР СТИЛЮ «МОДЕРН», «ПСЕВДОГОТИКИ» ХІХ – ПОЧ. ХХ СТОЛІТТЯ

23.12.2022 11:36

[5. Historical sciences]

Author: Кінд-Войтюк Наталія Василівна, кандидат історичних наук, доцент кафедри історії України та археології Волинського національного університету імені Лесі Українки


ORCID: 0000-0002-7746-2807

Владислав Городецький народився 23 травня (4 червня) 1863 р. у селі Шолудьки Подільської губернії.  До 16 років хлопець здобував освіту вдома. У 1879 р. вирушив до Одеси, де став  учнем реального училища. Через два роки випускник Городецький нагороджений педрадою училища похвальною грамотою за "успіхи з малювання". Він вирішує подавати документи до Академії мистецтв у Петербурзі.

Оригінальність проектів талановитого архітектора привертає увагу нових замовників. Так з'явилися будинок Бендерського, будинок Страхового товариства на Хрещатик та ін. Тим часом Городецький перебуває на порозі створення одного з найдивніших своїх творінь. Навесні 1901 р. за столиком одного з ресторанів зустрілися троє знаменитих київських архітекторів — Владислав Городецький, Олександр Кобелєв і Володимир Леонтович. Городецький поділився новиною, мовляв, недавно придбав ділянку землі на крутому схилі по вул. Банковій, 10. "Навіщо? — здивувався Кобелєв. — Там же й будувати неможливо". "Як це неможливо?" — спалахнув Городецький і розповів про свій задум спорудити великий житловий будинок. У результаті Городецький і Кобелєв побилися об заклад. Свідком узяли Леонтовича. Рівно через два роки у визначені за умовами парі день і годину Городецький показував украй здивованим колегам свій шедевр, згодом названий "Будинок із химерами".

Він схожий на таємничий замок. "Призматична маса його чотирьох поверхів густо оздоблена скульптурою з бетону, — описував приміщення мистецтвознавець С. Гіляров. — Із кутів даху спускають свої вуса-шупальця потворні дельфіни, їхні хвости, переплітаючись, чітко профілюються на тлі неба. На спинах дельфінів сидять жіночі фігури з тризубцями в руках; уздовж карнизів розмістилися величезні жаби; по стовбурах колон, обабіч парадного входу, вилазять бадьорі ящірки; в орнамент капітелей уплетені морди носорогів, а лиштви вікон зображують слонячі голови". Ще пишніше вирішені внутрішні інтер'єри. Парадні сходи обрамлені з двох боків казковими птахами, які хапають гострими пазурами білі мармурові сходинки. Над усім цим здіймається скульптурна композиція із двох величезних фантастичних риб'ячих фігур, гвинтоподібно закручених і оповитих водоростями. Зверху водорості увінчані квітами, в які вмонтовані лампочки в білих матових кулях. Стіни вздовж сходів покриті ліпкою — гірляндами дичини, оленячими рогами та іншими мисливськими трофеями.

Сам господар оселивсь у квартирі № 3, а інші шість здавав в оренду. Помешкання були екстра-класу: варто сказати, що тут квартирував Всеволод Голубович — прем'єр-міністр Української Народної Республіки.

Схоже, Городецький збирався вибудувати поруч із "химерним" ще один будинок. Він придбав сусідню ділянку землі на такому ж крутому схилі (зараз на цьому місці сходи, які ведуть до площі Івана Франка). На цій ділянці, як і на попередній, можна було спорудити тільки щось зовсім небачене, бо з погляду звичайних правил вона не надавалася до будівництва. На жаль, архітектор так нічого й не побудував. Восени 1911 р. він вирушив полювати до Африки. Занадто великі витрати на сафарі поставили його в скрутне матеріальне становище. Влітку 1912 р. Городецький змушений був закласти належну йому нерухомість — "Будинок із химерами". Викупити будинок йому так і не вдалося: 1913 р. знаменита споруда перейшла у власність Данила Балаховського — французького консульського агента в Києві.

Список використаних джерел:

1. Городецький В. Виклик будівничого. К. : Грані-Т, 2008.  176 с.

2. Ерофалов-Пилипчак Б. Л. Архитектура имперского Киева. К.: А.С.С., 2000. - 192 с.

3. Єрмаков В. Д. Київ вчора, сьогодні, завтра.  К. : Мистецтво, 1982.  243 с.

4. Ільченко О. Місто з химерами К. : Грані-Т, 2009. - 160 с.

5. Історія українського мистецтва. У 6 т.  Т. 4: Мистецтво другої половини ХІХ-ХХ століття. К.: Голов. ред. УРЕ, 1970.  443 с.

6. Ковтанюк Н. Скарбниця історичної пам'яті України. Національному музею історії України -100 років. Київcька старовина. 1999.  № 4. С. 64-65.

7. Кузьмук В. Київська «симфонія» архітектора Городецького. Культура і життя.  1994.  24 грудня. С. 6.

8. Малаков Д. День. 2013 17-18 травня.

9. Сироткіна А. Дивовижний Городецький. Голос України. 2013. 1 червня.

10. Малаков Д. Архітектор Городецький. К.: Кий, 1999.  240 с.

11. Малаков Д. Тринадцять київських зустрічей з Городецьким.  К.: Грані-Т, 2011. 64 с.

12. Мельничук Г. 1000 незабутніх імен України. К. : Школа, 2005.  288 с.

13. Никонорова О. Останній притулок Владислава Городецького. Урядовий кур'єр.  1998. 21 липня. 

14. Омельченко В. Архітектурні казки Владислава Городецького. Українська газета.  1998. 21 травня. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота