ПИТАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ УЧИТЕЛЯ-ДЕФЕКТОЛОГА В УМОВАХ СУЧАСНИХ ОСВІТНІХ ІНТЕНЦІЙ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ПИТАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ УЧИТЕЛЯ-ДЕФЕКТОЛОГА В УМОВАХ СУЧАСНИХ ОСВІТНІХ ІНТЕНЦІЙ

18.07.2023 00:25

[4. Pedagogical sciences]

Author: Сергеєва Валентина Федорівна, кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра спеціальної та інклюзивної освіти, Волинський національний університет імені Лесі Українки



Важливе місце в аспекті модернізації освітньої системи України посідає проблематика здобуття життєвих компетентностей особами (дітьми), що потребують додаткової освітньої підтримки. Пріоритетним напрямом у навчанні дітей з особливими потребами є інтеграція інклюзивної освіти, яка вважається основною освітньою інновацією кінця XX-го – початку XXI-го століття. Проте, не втрачає своєї важливості і діяльність спеціальних закладів освіти, яка видозмінюється і трансформується з огляду на сучасні суспільні запити і виклики.

Провідна роль у реалізації сучасних інтенцій (спрямувань) у освіті дітей з особливими потребами (гуманізація й модернізація освітньо-корекційного середовища; активне інтегрування дітей в загальноосвітній навчальний простір; особистісно орієнтоване навчання, обумовлене індивідуальними потребами учня (вихованця); широке впровадження інновацій у галузі спеціальної та інклюзивної освіти тощо) належить учителю-дефектологу, оскільки «саме фахівець з корекційної педагогіки (вчитель-дефектолог) … достатньою мірою обізнаний із закономірностями психофізичного розвитку та особливостями організації навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами» [1]. 

Питанням сутності професійної діяльності учителя-дефектолога було присвячено наукові пошуки таких вітчизняних учених, як В. Бондарь, Т. Дегтяренко, І. Дмитрієва, Н. Засенко, І. Колесник, А. Колупаєва, О. Мартинчук, С. Миронова, В. Синьов, С. Федоренко, О. Хохліна, А. Шевцов, М. Шеремет та ін.  

Професійне зростання учителя-дефектолога залежить в першу чергу від того, наскільки вправно, якісно, сумлінно, відповідально і найголовніше кваліфіковано він виконує ті завдання, що стоять перед ним у педагогічній діяльності, адже завдання ці є доволі розгалужені і складні, потребують широкої загальної ерудиції, сформованої світоглядної позиції, значного арсеналу фахових компетентностей, належного розвитку особистісних якостей. Зокрема, учитель-дефектолог планує і здійснює навчальну, виховну, корекційну, компенсаційну, реабілітаційну, соціально-захисну, здоров’язбережувальну, психотерапевтичну, діагностичну, дослідницьку роботу з дітьми, що мають порушення розвитку; забезпечує умови для засвоєння ними відповідних навчальних та компенсаційно-корекційних програм з урахуванням порушень, вікових індивідуальних особливостей дітей, сприяє їхній соціальній реабілітації та адаптації, профорієнтації. 

Суспільна значущість, відповідальність, багатоаспектність роботи учителів-дефектологів, важливість високого рівня їхньої професійної підготовки окреслюються у державних нормативних документах, зокрема у Законі України «Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання» (№ 1324-VII, 2014 р.) [2]. 

В цілому професію учителя-дефектолога можна охарактеризувати як специфічний поліфункціональний вид суспільної діяльності, що синтезує, зокрема, педагогічну, медичну, психологічну, фізіологічну, етичну, соціологічну, правову та інші складові [3]. 

Професія дефектолога користується попитом на ринку праці. Надалі передбачається високий постійний попит на фахівців даного профілю.

Перспективами професійного зростання учителя-дефектолога є наукова, організаційно-методична робота; готовність до роботи з різними категоріями осіб з порушеннями психофізичного розвитку, зокрема людьми старшого і зрілого віку; здатність модифікування сталих моделей корекційно-реабілітаційної допомоги особам з інвалідністю та навчання й виховання дітей з особливими освітніми потребами; готовність до управлінської діяльності й адміністративного просування у означеній галузі; творча професійна спрямованість; систематичне дослідження передового педагогічного досвіду у галузі спеціальної та інклюзивної освіти; опанування й запровадження інноваційних форм і технологій (найперше – інклюзивної форми навчання); неперервне підвищення рівня своєї педагогічної майстерності; прагнення до саморозвитку, самореалізації, самовдосконалення; розкриття й удосконалення власних здібностей, пізнавальних можливостей тощо.

Дефектологи-практики мають долучитись до розробки і впровадження принципів диференційованого та індивідуального підходів у освітньо-корекційній роботі; опрацювання й видання нового дидактичного забезпечення процесу навчання осіб (дітей) з порушеннями психофізичного розвитку; науково-педагогічного супроводу системи раннього втручання та соціальної реабілітації дітей з інвалідністю; усебічного застосування сучасних інформаційно-телекомунікаційних технологій і як засобу спеціальної та інклюзивної освіти, і як інструменту наукових досліджень у цій галузі тощо, що сприятиме їхньому професійному удосконаленню.

Отже, у освітньому процесі дітей з особливими потребами вчитель-дефектолог відіграє головну роль. З огляду на сучасні освітні інтенції професійна діяльність учителя-дефектолога ускладнюється. Вона полягає у доволі широкому спектрі різноманітних функцій, видів, форм, напрямів, завдань тощо. І від того, наскільки кваліфіковано й творчо учитель-дефектолог буде виконувати покладені на нього обов’язки, залежить його професійне зростання. 

Література:

1. Гаяш, О. В. Основні аспекти діяльності вчителя-дефектолога (олігофренопедагога) в сучасних умовах. URL : file:///C:/Users/valen/OneDrive/downloads/

2. Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання. Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2014. № 30. C.1011. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1324-18#Text

3. Титаренко, В. (2015). Поліфункцональність професійної діяльності вчителя технологічної освіти. Витоки педагогічної майстерності. Випуск 15. Полтава : Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г Короленка, 295–299.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота