ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ У ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ: ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ У ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ: ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ

29.01.2024 22:18

[4. Pedagogical sciences]

Author: Латик Назарій Петрович, аспірант, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, м. Дрогобич, Україна


Вступ. Актуальні проблеми підготовки викладачів у сучасних умовах охоплюють різноманітні аспекти вищої освіти та виклики, що виникають у процесі формування педагогічних кадрів. Освітні процеси, направлені на адаптацію до реальних умов життя, мають суттєвий вплив на включення країни в європейське і світове співтовариство. У контексті освіти акцент робиться на розвитку інтелектуального, духовного потенціалу та економічних можливостей суспільства. Розвиток вищої освіти розглядається як неперервний процес, що враховує об'єктивні вимоги і суб'єктивні потреби особистості у гармонійному задоволенні пізнавальних інтересів.

Сучасні уявлення щодо формування фахівців визначають акцент на розвитку творчих здібностей, активній позиції та мотивації до прийняття та реалізації рішень. Освіта найефективніша, коли спрямована на формування творчо налаштованих особистостей для універсального, технологічного та інформаційного суспільства XXI століття, здатних до постійного розвитку та навчання протягом усього життя [1]. Володіння інформацією та технологіями, інтенсивний саморозвиток допомагають фахівцям залишатися затребуваними та конкурентоспроможними в змінюваному ринку праці. 

Мета статті – висвітлити проблеми підготовки викладачів у педагогічних університетах крізь призму сучасних викликів. 

Матеріали та методи. Використано методи аналізу наукових джерел, синтезу, узагальнення, систематизації та контент-аналізу для досягнення мети дослідження.

Результати та обговорення. Професійні компетентності викладача включають широкий спектр навичок, знань та властивостей, необхідних для ефективного виконання педагогічних обов'язків. До основних професійних компетентностей викладача можна віднести: предметну, методичну, соціальну, комунікативну та ін. Викладач повинен глибоко розуміти та володіти предметною галуззю, яку викладає, включаючи останні наукові та професійні розробки, ефективно використовувати різноманітні педагогічні методи та стратегії для досягнення педагогічних цілей та задач. встановлювати позитивні відносини з учасниками освітнього процесу, враховувати соціально-емоційні аспекти навчання,  адаптувати власний підхід до різних стилів навчання та індивідуальних потреб, використовувати комунікаційні засоби для передачі інформації.  Ці компетентності допомагають викладачам успішно впроваджувати навчальні програми, створювати позитивне навчальне середовище та ефективно взаємодіяти з учнями та іншими учасниками навчального процесу.

Серед ключових навичок сучасної освіченої особистості слід визначити творчість, інтенсивну працездатність та вміння використовувати творчі здібності в нестандартних ситуаціях, що дозволяє легко адаптуватися до різноманітних викликів життя. Аналізуючи проблему формування творчої особистості у процесі підготовки фахівця, слід визначити, що найповніше інформацією може володіти лише інноваційно вмотивована, самодостатня особистість із власною адекватною системою цінностей. Важливо враховувати необхідність формування в суспільстві систем особистісних цінностей на всіх рівнях освіти та за допомогою всіх суспільних інституцій [2]. Знання, фахова кваліфікація та професійна підготовка повинні не лише відповідати поточним умовам або вимогам, а й бути орієнтованими на випередження їх.

Успіх української освіти пов'язується із загальним підходом, пов'язаним з компетентностями, який спрямований на формування у студентів сучасних і практично важливих компетенцій, що сприяють успішній адаптації у сфері професійної діяльності. Компетенції охоплюють не лише професійні знання, але й підходи та навички, такі як співробітництво, здатність до роботи в команді, комунікативні навички, ініціативність та здатність до постійного самовдосконалення. Компетенція розглядається як сфера відносин, яка об'єднує знання та практику, накопичені під час професійного росту та людської праці. Сучасний підхід до засвоєння знань суттєво підкреслює практичну спрямованість і створення умов для практичної корисності навчання. Сучасний викладач повинен постійно підвищувати свою кваліфікацію, вивчаючи нові методики, технології та педагогічні тенденції.

Питання освіти непосредньо пов'язані з характеристиками сучасних вимог до результатів праці та процесу підготовки та прийняття рішень [4]. Визначення та оновлення вимог до підготовки бакалаврів і магістрів вищої школи базуються на розумінні проблем практичної діяльності. Зміна ситуації можлива лише за умови трансформації та модернізації освітнього процесу відповідно до принципів компетентнісного підходу. Планування та впровадження відповідних заходів сприяють підняттю рівня освіти та закладають фундамент для формування України як соціально орієнтованої та ринкової держави.

Технології навчання фахівців соціальних навичок націлені на просування освітнього процесу шляхом досягнень та розвитку інтенсивності і відповідальності студента за оцінені результати нової діяльності. Ці технології спрямовані на вивчення різних методів і підходів до формування рекомендацій, ідей, управління новаціями та передачі знань між поколіннями. Професіоналізм розглядається як кінцева мета раціонального освітнього процесу, що залежить від ефективної підтримки інституційної структури, яка створює фундамент для сучасної освіти. Освіта розглядається як добросовісна праця, в яку внесено конкретну функцію на рівні практичних вимог сучасності [3].

Викладачам потрібно адаптуватися до використання сучасних технологій в навчанні, щоб забезпечити ефективний процес вивчення та розвиток цифрових навичок, модернізувати педагогічні методи та стратегії для забезпечення відповідності потребам різних груп, активно працювати над створенням позитивної та сприятливої соціально-емоційної атмосфери, ефективно управляти групою та вміння вирішувати конфліктні ситуації, які можуть мати місце у педагогічній діяльності. Ці проблеми стають все більш актуальними в умовах постійних змін у суспільстві.

Висновок. Основні виклики на проблеми підготовки викладачів у сучасних умовах включають в себе необхідність адаптації до цифрової трансформації, постійний розвиток педагогічних методик, формування професійних компетентностей, забезпечення мотивації та психологічної готовності викладачів,  активна підтримка соціально-емоційного розвитку молоді, а також ефективне управління класом та розв'язання конфліктів. Вирішення цих проблем вимагає комплексного та системного підходу до підготовки викладацьких кадрів у контексті вимог сьогодення.

Список літератури

1. Закон України “Про вищу освіту”. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/ed20150529..

2. Пріоритетні напрями модернізації освіти: досвід, реалії, перспективи : зб. наук. праць Всеукр. Наук.-практ. конф. (Дрогобич, 7–8 квітня 2022 року) / за ред. М. Чепіль, А. Федорович. Дрогобич: РВВ ДДПУ імені Івана Франка, 2022. 186 с.

3. Сидорова С. Творчість і технології у наукових дослідженнях неперервної професійної освіти. Теорія і практика управління соціальними системами. Харків : НТУ «ХПІ», 2020. № 2. С. 79–86.

4. Шевчук Т., Сідельник О. Практична підготовка студентів вищих навчальних закладів як невід'ємна детермінанта формування їхніх професійних компетенцій. Науковий вісник НЛТУ України. Серія економічна. 2017. Вип. 27(2). С. 189–193.

____________________

Науковий керівник: Чепіль Марія Миронівна, доктор педагогічних наук, професор, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, м. Дрогобич, Україна



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота