МІСЦЕВЕ ОПОДАТКУВАННЯ - ВАЖЛИВИЙ ІНСТРУМЕНТ ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

МІСЦЕВЕ ОПОДАТКУВАННЯ - ВАЖЛИВИЙ ІНСТРУМЕНТ ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

12.03.2020 17:32

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Струк Наталія Петрівна, кандидат економічних наук, доцент, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу


Ефективне функціонування місцевого самоврядування та виконання покладених на нього функцій і завдань можливе лише у разі достатності фінансових ресурсів, які знаходяться в їхньому розпорядженні. Складовими фінансових ресурсів органів місцевого самоврядування (ОМС) є: місцеві бюджети; цільові фонди місцевих органів влади; місцеві запозичення; благодійні, спонсорські внески, пожертвування; фінансові ресурси комунальних підприємств. При цьому ресурси місцевих бюджетів становлять основу фінансових ресурсів ОМС, а пошук шляхів їх наповнення є актуальним для  дослідження. 

Сьогодні в Україні питання оптимізації формування доходів місцевих бюджетів та виявлення резервів їхнього зростання набули особливої актуальності. Склад доходів місцевих бюджетів та нормативи зарахування доходів до місцевих бюджетів визначаються статтями 64, 69 та 71 Бюджетного кодексу України [1]. В цьому контексті варто наголосити на тому, що власні доходи місцевих бюджетів мають стати основним джерелом надходжень до бюджету, а місцеві податки і збори повинні становити високу частку у власних доходах. Саме тому підвищення ролі місцевих податків та зборів і збільшення їх частки у складі доходів є головним напрямком зміцнення місцевих бюджетів та розширення фінансової автономії відповідних територій.

Нормами Податкового кодексу передбачено поділ податків і зборів на загальнодержавні та місцеві. При цьому до місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених Податковим кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов’язковими до сплати на території відповідних територіальних громад [2]. ОМС повинні у межах своїх повноважень прийняти рішення про встановлення місцевих податків та зборів. Місцеві ради обов’язково установлюють єдиний податок, податок на майно та встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів, туристичного збору.

На мою думку, важливим і прогресивним місцевим податком повинен стати податок на майно, який складається з: 1. податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; 2. транспортного податку; 3. плати за землю.

В Україні частка податку на нерухоме майно, тобто надходження від податку на нерухомість у місцевих бюджетах, становить незначну частку (приблизно 6 %) [3]. Тобто фактично такий податок є фіскально-незначущим на противагу оподаткуванню нерухомості в зарубіжних країнах. На нашу думку, доцільно посилити фіскальну значущість цього податку шляхом внесення певних змін у чинне законодавство. Насамперед варто переглянути систему наданих пільг (зменшення загальної пільги та закріплення пільги не за власниками (співвласниками) об’єктів оподаткування, а за самим об’єктом); зменшити неоподатковуваний мінімум (скасувавши його для другого типу об’єкту власності) та запровадити диференційовану шкалу ставок для оподаткування нерухомого майна, відмінного від земельної ділянки.

Література:

1. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17

2. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2755-17

3. Скільки місцеві бюджети отримали з власників нерухомості 2018 року? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://cost.ua/news/708-skilky-mistsevi-byudzhety-otrymaly-z-vlasnykiv-nerukhomosti-2018-roku/



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота