МІСЦЕВІ ПОДАТКИ І ЗБОРИ ТА ЇХ РОЛЬ У НАПОВНЕННІ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

МІСЦЕВІ ПОДАТКИ І ЗБОРИ ТА ЇХ РОЛЬ У НАПОВНЕННІ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ

30.10.2022 16:16

[2. Юридичні науки]

Автор: Шульженко Олександр Олександрович, студент, Навчально-науковий інститут права Державного податкового університету; Більський Віктор Анатолійович, студент, Навчально-науковий інститут права Державного податкового університету


Устрій грошового забезпечення діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування має постійно вдосконалюватися щоб адаптовуватись до змін що передумовлені економічним та соціальним розвитком. Системна трансформація, що триває в Україні, призвела до затяжної фінансово-економічної кризи, яка проявилася в нестабільності економічного розвитку. Наполегливий пошук шляхів виходу з цієї ситуації призвів до усвідомлення необхідності реформування фінансової системи. Одним із таких шляхів є проголошення децентралізованого управління фінансовими ресурсами країни. Тому фінансування соціальних потреб значної частини населення покладено на місцеві бюджети. Оголошене органом місцевого самоврядування самоврядування має відповідне право справляти на своїй території податки і збори, достатні для задоволення потреб місцевого розвитку. Метою даної роботи є дослідження змін, що відбулися у складі місцевих податків, аналіз їх ефективності та надання рекомендацій щодо підвищення їх ролі у власних доходах місцевих бюджетів. Для досягнення поставленої мети дослідження в роботі було визначено та вирішено ряд завдань: - окреслення теоретичних аспектів визначення ролі податків і зборів у власних доходах місцевого бюджету - аналіз поточного стану власних доходів місцевого бюджету за рахунок до податків і зборів;- запропонувати шляхи підвищення ролі податків і зборів у власних доходах місцевого бюджету.

Право встановлювати місцеві податки та збори закріплено ст. 143 Конституції України за органами місцевого самоврядування. Так, відповідно до п. 24 ч. 1 ст. 26 Закону «Про місцеве самоврядування» ці питання вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради. Конкретний перелік податків та зборів, які входять до складу доходів загального фонду бюджетів ОТГ, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, визначені ст.64 та 691 Бюджетного кодексу України [1]. 

Весь спектр відносин, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регламентовано Податковим кодексом України. Нормами ПКУ передбачено поділ податків і зборів на загальнодержавні та місцеві. При цьому до місцевих належать податки та збори, які є обов’язковими до сплати на території відповідних територіальних громад. Вони встановлюються відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених ПКУ [1]. 

Зважаючи на особливості місцевого оподаткування, усі місцеві податки та збори, які сплачують юридичні та фізичні особи, надходять до місцевого бюджету. Тому, щоб оцінити їх фіскальну роль, ми будемо використовувати звітні дані, надані Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів України на офіційному сайті. Зауважимо, що за останні роки бюджетна класифікація доходів неодноразово змінювалася на основі змін у законодавстві. Йдеться про окремі види податків, які відносяться до різних груп доходів бюджету, та власні назви цих груп доходів. Для того, щоб органи місцевого самоврядування в Україні грали таку ж роль, як в західних країнах, інститут місцевих податків і зборів повинен розвиватися. Специфічна особливість бюджетів міст - переважання в їх витратах асигнувань рутинного характеру на утримання об'єктів соціального призначення. Тому велике значення має стабільність їх дохідних джерел. Для місцевих податків краща немобільні податкова база, в максимальному ступені стійка до коливань ділової активності [2]. 

Стабільність і надійність місцевої податкової системи визначає міцність і достатність місцевих бюджетів і зрештою добробут територіальних громад. Інструментом стимулювання підприємницької діяльності, планування та прогнозування економічного розвитку має бути податкова система, яка складає місцевий бюджет. Місцева податкова система має бути реальним інструментом впливу місцевих адміністрацій та органів місцевого самоврядування на економічну діяльність та якість життя населення. При створенні ефективної системи місцевого оподаткування в Україні необхідно запозичити досвід розвинених країн світу та теоретично продемонструвати методи розробки проектів податкової реформи на більш поглибленому законодавчому рівні.

Список використаних джерел:

1. Податковий кодекс України: Закон України від 02.12.2010 р. №2755-VI [Електронний ресурс] // Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2010 – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text   (дата звернення: 28.10.2022).

2.  Вісник студентського наукового товариства «ВАТРА» Вінницького торговельно-економічного інституту КНТЕУ. Вінниця: Редакційно-видавничий відділ ВТЕІ КНТЕУ, 2021. Вип.121. 264 С.

___________________


Науковий керівник: Діденко Людмила Вікторівна, кандидат економічних наук, доцент  кафедри фінансових ринків та технологій, Навчально-науковий інститут права Державного податкового університету




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота