КОРЕКЦІЯ ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНИХ ЯКОСТЕЙ КУРСАНТІВ ЗАСОБАМИ СПЕЦІАЛЬНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

КОРЕКЦІЯ ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНИХ ЯКОСТЕЙ КУРСАНТІВ ЗАСОБАМИ СПЕЦІАЛЬНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ

28.11.2022 20:19

[16. Фізичне виховання та спорт]

Автор: Корчагін Микола Валерійович, кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент, Інститут підготовки юридичних кадрів для Служби безпеки України Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого


Актуальність. Враховуючи особливості участі підрозділів Збройних Сил України у реальних військових операціях та досвід ведення бойових дій, великого значення набуває фізична готовність військовослужбовців до виконання завдань за призначенням у формуванні якої основну роль відіграє спеціальна фізична підготовка [1, 5, 6]. Науковці стверджують, що завданням спеціальної (професійно-прикладної) фізичної підготовки є не лише забезпечення фізичної готовності, але й розвиток та удосконалення основних психофізологічних якостей відповідно до профілю майбутньої професійної діяльності [4].

 Автори вітчизняних наукових праць О. Кокун, Т. Ткачук, М. Корольчук, В. Крайнюк, А. Косенко стверджують, що в останні роки психофізіологічні показники української молоді мають чітко виражену тенденцію до погіршення [2, 3]. За їхніми даними зменшилась ефективність функціонування сенсорних та сенсомоторних систем, значно знизилися параметри пам’яті й уваги, погіршились показники мотивації до навчальної діяльності. 

Актуальність наукових досліджень в цьому напрямку зумовлюється необхідністю вирішення науково-прикладного завдання щодо можливості корекції психофізіологічних якостей курсантів засобами спеціальної фізичної підготовки.

Матеріал і методи дослідження. Дослідження проводилося у період з вересня 2020 року по жовтень 2021 року на базі Харківського національного університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба і було спрямовано на визначення динаміки показників психофізіологічних якостей курсантів. В експерименті було задіяно 26 курсантів експериментальної групи (ЕГ), які займалися за програмою спеціальної фізичної підготовки, що базувалася  на (пріоритетному використанні військово-прикладних фізичних вправ та фізичних вправ стандартів спеціальної фізичної підготовки) та 35 курсантів контрольної групи (КГ), які займалися за чинною системою фізичної підготовки курсантів. Середній вік військовослужбовців до початку експерименту складав 17,7 років. 

Для вирішення завдань дослідження було використано наступні методи дослідження: теоретичний аналіз, педагогічний експеримент, психодіагностичні (коректурна проба Бурбона-Анфімова) та методи математичної обробки отриманих результатів (одновимірний статистичний аналіз). Вірогідність розходжень оцінювалася за t  критерієм Стьюдента і вважалася статистично значущою при р<0,05.

Результати дослідження та їх обговорення.

В ході педагогічного експерименту визначався вплив засобів спеціальної фізичної підготовки на показники психофізіологічних якостей курсантів. За допомогою коректурної проби Бурдона-Анфімова досліджувались показники швидкості уваги, стійкості та концентрації уваги та коефіцієнту розумової працездатності. 

Аналіз показників представників двох груп до експерименту засвідчив відсутність достовірної різниці (табл. 1). 

Порівняльний аналіз результатів експерименту продемонструв покращення рівня розвитку психофізіологічних якостей представників ЕГ по відношенню до респондентів КГ (табл. 1):

швидкості уваги на 5,8 % (різниця є статистично достовірною);

стійкості концентрації уваги на 12,3 % (різниця є статистично достовірною);

коефіцієнту розумової продуктивності на 2,0 %  (різниця є статистично достовірною).

Таблиця  1

Результати дослідження 

показників психофізіологічних якостей курсантів (n=61)





Проведене дослідження підтверджує результати попередніх досліджень про позитивний вплив спеціальної фізичної підготовки на рівень розвитку професійно важливих психофізіологічних якостей курсантів вищих військових закладів [7].

Висновок. Результати проведеного засвідчують можливість покращення показників професійно важливих психофізіологічних якостей курсантів засобами спеціальної фізичної підготовки в навчальному процесі здобувачів вищої військової освіти.

Література:

1. Гусак О.Д., Романчук С.В., Роль фізичної підготовки у вирішенні завдань психологічної підготовки військовослужбовців. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2011. № 4. С. 61-64.

2. Кокун О. М., Ткачук Т. М. Психологічний супровід професійної діяльності вчителів. Гуманітарна освіта в профільних вищих навчальних закладах: проблеми і перспективи: Матер. VІ Всеукр. наук./практ. конф.— К.: НАУ, 2005.— С. 148.

3. Корольчук М. С.,  Крайнюк В. М., Косенко А. Ф. Психологічне забезпечення психічного і фізичного здоров’я: Монографія. За заг. ред. М. С. Корольчука.— К.: Інкос, 2002.— 272 с.

4. Корчагін М.В., Ольховий О.М., Курбакова С.В.. Залежність успішності професійної діяльності військовослужбовців-операторів від рівня психофізіологічних якостей. Спортивний вісник Придніпров'я. –Дніпро, 2017. -№ 3. -С. 65−68. 

5. Попович О.І., Федак С.С., Романчук С.В. Спеціальна фізична підготовка як засіб адаптації до стрес-факторів навчально-бойової і бойової діяльності військовослужбовців. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. № 11. 2010. С. 88-90.

6. Хомчак Р.Б., Бойко В.О. Педагогічні аспекти психологічної підготовки військовослужбовців в сучасних умовах. Історичні, соціальні та організаційні аспекти проблем дослідження воєнної науки і освіти. 2017.- 137-141с.

7. Klymovych V., Korchagin M., Olkhovoyi O., Oderov A., Romanchuk S. The Influence of the System of Physical Education of Higher Educational School on the Level of Psychophysiological Qualities of Young People.  Sport Mont 17 (2019) 2, 93-97.




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота