БЮДЖЕТНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИДАТКІВ НА ОХОРОНУ ЗДОРОВ’Я - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

БЮДЖЕТНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИДАТКІВ НА ОХОРОНУ ЗДОРОВ’Я

21.12.2022 21:47

[1. Економічні науки]

Автор: Ромадіна Поліна Альбертівна, студентка, Львівський національний університет імені Івана Франка


Головною метою системи охорони здоров’я є покращення показників рівня населення та якості життя, збереження здоров’я кожного громадянина країни. Для досягнення поставлених цілей держава має забезпечити заклади охорони здоров'я відповідними фінансовими ресурсами на відповідних рівнях. Відсутність необхідного обсягу фінансування цієї галузі в Україні означає, що держава не використовує свої важелі для підвищення якості та ефективності медичної допомоги та підтримки громадян у разі їх хвороби. Це не тільки порушує конституційне право людини на доступну, якісну медичну допомогу, але й призводить до зниження тривалості життя українців.

Основними недоліками, які потребують вирішення у підтримці медицини та охорони здоров’я, є: незахищеність економіки громадян, низька якість надання медичних послуг та низька ефективність використання бюджетних коштів. Унаслідок регулярних проблем з фінансуванням закладів охорони здоров’я Міністерство фінансів України ініціювало запровадження нової моделі фінансування, яка передбачає:

- Чіткі та прозорі державні гарантії щодо обсягів безоплатної медичної допомоги;

- Фінансовий захист громадян під час хвороби, ефективний і справедливий розподіл державних коштів і зменшення неофіційних платежів; 

- Створення стимулів для покращення якості медичної допомоги, що надається населенню державними та комунальними закладами охорони здоров’я. 





Проєкт Державного бюджету на 2022 рік, передбачає видатки на охорону здоров’я (державний бюджет з трансфертами) в обсязі 196,8 млрд грн з урахуванням продовження реалізації заходів реформи фінансування системи охорони здоров’я (рис.1).

Рис.1. Видатки державного бюджету на охорону здоров’я

у 2022 році, млрд. грн.*

*Джерело: складено за даними [4]

Передбачено додаткові кошти на реалізацію програми медичних гарантій та враховані видатки в обсязі 157,5 млрд грн, які будуть спрямовані на збільшення заробітної плати лікарів та середніх медичних працівників. 

Вперше в проєкті бюджету Уряд запроваджує показник мінімальної заробітної плати – середні медичні працівники мають отримувати від 13,5 тис. грн, а лікарі від 20 тис. грн [4].

Також передбачено видатки на закупівлю вакцин для захисту населення від COVID-19, на продовження пілотного проєкту з проведення трансплантацій в Україні  (на 288,5 млн більше, ніж в бюджеті поточного року), на розвиток нещодавно створеного Державного підприємства «Біокластер», яке забезпечує організацію, координацію та здійснення контролю за процесом розроблення та виконання проектів біокластера.

Щодо виконання Державного бюджету України, можемо сказати, що видатки загального фонду державного бюджету разом з трансфертами за 6 місяців здійснено в обсязі 82,2 млрд грн (85,8% до плану на січень ‒ червень, або 43% до річного плану), зокрема у червні – 13,9 млрд гривень [1].

Станом на 01.06.2022 обсяг видатків на охорону здоров’я за загальним та спеціальним фондом становить у цілому за зведеним бюджетом 225 млрд грн (4,8 % до ВВП) [1].

Важливим напрямом залишається реалізація програми медичних гарантій, на яку передбачено 157,3 млрд гривень. За шість місяців видатки за цією програмою здійснено в обсязі 74,4 млрд грн (95,5 % до плану на січень ‒ червень, або 47,3 % до річного плану), зокрема у червні 12,2 млрд гривень [1].

У межах програми медичних гарантій, незважаючи на воєнний стан і військові дії, продовжує діяти програма реімбурсації (відшкодування державою вартості ліків).

Якщо взяти до уваги проект Державного бюджету України на 2023 рік, то спостерігаємо скорочення видатків на охорону здоров’я до 176,9 млрд. грн., що пов’язано зі збільшенням видатків на фінансування сектору безпеки та оборони (табл.1).

Таблиця 1

Видатки для Міністерства охорони здоров’я України, передбачені Державним бюджетом України на 2022р. та 2023р.*






*Джерело: складено за даними [3]

Можна сказати, що реалізація реформи фінансування охорони здоров’я принесла суттєву трансформацію фіскального механізму управління охороною здоров’я в країні. Перехід до підходу, орієнтованого на результати, до фінансування охорони здоров’я в рамках Програми медичних гарантій сприяв зусиллям Національної системи здоров’я України спрямовувати фінансування відповідно до потреб.

Подальшої ефективності також можна досягти за рахунок удосконалення збору та аналізу даних і впровадження елементів, орієнтованих на результат, у контракти з постачальниками.

Протягом останніх років відбувалося збільшення суми видатків цієї галузі, запуск нових проєктів та статей фінансування, про те пандемія COVID-19 та воєнний стан негативно вплинули на галузь охорони здоров’я, як і на всю економіку країни.

Хоча медицина залишається одним з основних пріоритетів державної політики, особливо в умовах воєнного стану, необхідно раціонально використовувати надані ресурси.  Це має стати основою політики в галузі охорони здоров’я.

Література:

1. Видатки державного бюджету України на охорону здоров’я за 6 місяців 2022 року. URL: [https://www.kmu.gov.ua/news/minfin-za-6-misiatsiv-vydatky-derzhavnoho-biudzhetu-na-okhoronu-zdorovia-zdiisneno-v-obsiazi-822-mlrd-hryven] (дата звернення: 17.12.2022р.)

2. Видатки на охорону здоров’я. URL: [https://mof.gov.ua/uk/the-reform-of-medicine] (дата звернення: 17.12.2022р.)

3. Державний Бюджет 2023: видатки на охорону здоров’я в бюджеті воєнного часу. URL: [https://www.apteka.ua/article/651969] (дата звернення: 17.12.2022р.)

4. Державний бюджет України 2022 рік. (галузь охорони здоров’я) URL: [https://mof.gov.ua/uk/budget_2022-538] (дата звернення: 17.12.2022р.)

_____________________

Науковий керівник: Ватаманюк-Зелінська У. З., доктор економічних наук, професор, Львівський національний університет імені Івана Франка




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота