ЗАСТОСУВАННЯ ЛОГІЧНИХ БЛОКІВ ДЬЄНЕША ДЛЯ РОЗВИТКУ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ЗАСТОСУВАННЯ ЛОГІЧНИХ БЛОКІВ ДЬЄНЕША ДЛЯ РОЗВИТКУ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

21.12.2022 21:55

[4. Педагогічні науки]

Автор: Сірант Неля Петрівна, кандидат педагогічних наук, Львівський національний університет імені Івана Франка


Одним   з найголовніших  пріоритетів виховання здобувачів початкової освіти - розвиток її розуму, формування розумових умінь та здібностей, котрі дозволять вільно освоїти нове. На рішення даного доручення мають бути спрямовані зміст і методи підготовки мислення здобувачів до шкільного навчання. 

Одними із різновидів розвитку логіко-математичної творчості є логічні блоки, які  запровадив у вивчення математики угорський математик і психолог Золтан Дьєнеш.  Такі ігрові з блоками Дьєнеша доступні, на наочній основі ознайомлюють дітей з формами, кольорами і розмірами об'єктів, з математичними уявленнями та елементарними знаннями з інформатики.

На основі блоків Дьєнеша розвивається у дітей логічне та аналітичне мислення, творчі здібності, а також сприйняття, пам'ять, увагу і уяву.

Працюючи з блоками Дьєнеша, здобувач початкової освіти, виконує певні наочні дії (групує за ознакою, подає ряди по даному плану). Їх можна використовувати із дітьми  від двох років [2].

Блоки Дьєнеша - містять набір з 48 геометричних фігур:

• чотири форми: кола, трикутники, квадрати, прямокутники;

• три кольори: червоні, сині і жовті фігури;

• два розміри: великі та маленькі фігури;

• дві товщини: товсті й витончені фігури.

За замислом Дьєнеша в наборі блоків немає повторів фігур. Відповідна геометрична фігура відповідає чотирьом особливостям: форма, колір, розмір та товщина.

За методикою спочатку потрібно ознайомити дитину з блоками. Наприклад, викласти перед дитиною набір та дати йому змогу вивчити фігури, помацати, перебрати, потримати в ручках і погратися з ними [1, c.12].

Головні цілі ігор з дидактичними матеріалами - навчити здобувача впорядкувати предмети. Для цього він вчиться:

- порівняння  елементів

- розташування  їх по порядку

- знаходження «зайвих» та «відсутніх» блоків в групі.

На основі кольорових брусочків придумують різноманітні ігри - креативні та творчі. Бо дитині  не подобається навчання без емоцій. Від так вчитель майстерно «вмонтовує» завдання в казкову або реальну історію. Трохи пізніше можна запропонувати наступні завдання:

Логічні вправи з блоками Дьєнеша

1.  Дитині подають кілька фігур, котрі потрібно запам'ятати, а згодом одна з фігур щезає  або замінюється на іншу, або обидві фігури змінюються місцями. Дитина має побачити переміни.


2. По яких камінцях буде іти ведмедик  (по круглій), а по яких камінцях рухається  поросятко (по      Рис 1.                                      квадратних, рис.1.).




3. Фігурки складають у мішечок. Учень отримує фігурку з мішечка та охарактеризує її по певних властивостях. Або ж називає форму, розмір чи товщину, не витягуючи з мішечка.

4. Ставимо три фігури. Дитина трактує яка з них зайва  і чому: колір, форма, розмір чи товщина .

5. Викладаю фігури одна за одною так, щоб кожна наступна відрізнялася від попередньої всього однією ознакою : кольором, формою, розміром, товщиною. Пропонується дитині зробити так само.

6. Гра  «Змагання». Діти загадують один одному фігуру, яку потрібно знайти, придумують свою кодову схему. У гру з блоками включається елемент змагання. Виграє той, хто жодного разу не помилиться як при  Рис 2. Гра Змагання.            кодуванні, так і при пошуку закодованої фігури. (Рис.2.)






7. Палички цікаві тим, що гратися та навчатися можуть діти різного віку, від так у європейських сім’ях лідерами серед розвиваючих іграшок  стали блоки-палички Дьєнеша [3].

Математика посідає перше місце в системі початкової освіти. Вона підгострює розум дитини, удосконалює гнучкість мислення, вчить логічно думати. Адже математичний розвиток дитини не зводиться до того, щоб навчити дитину лічити, міряти і розв’язувати математичні завдання, а й сприяє розвитку здатностей побачити, відкривши для себе  у навколишньому світі відзнаки, відносини, взаємозалежності, уміння «конструювати» т.д.

Література  :

1. Білан О. І., Возна Л. М., &Максименко О. Л., & Овчаренко Л. Р. Програма розвитку дитини дошкільного віку. Українське дошкілля. Тернопіль: Мандрівець, 2013. С. 12.

2. Ігри з блоками З.Дьєнеша. URL: https://kesha.com.ua/ua/razvivajushhie/metodiki/bloki-denesha/  (дата звернення 18.12.2022).

3. Використання логічних блоків Дьєнеша в роботі з дітьми.  URL : https://www.youtube.com/watch?v=W65SXOuAt-E 




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота