ЩОДО ОСОБЛИВОСТЕЙ ЗДІЙСНЕННЯ ПУБЛІЧНОЇ ФІНАНСОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ЩОДО ОСОБЛИВОСТЕЙ ЗДІЙСНЕННЯ ПУБЛІЧНОЇ ФІНАНСОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

22.12.2022 00:04

[2. Юридичні науки]

Автор: Чобітько Вікторія Валеріївна, студентка, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого


Фінансова система та стан економіки України за останні роки стикнулася з важкими викликами. Спочатку ми зіткнулися зі світовою пандемією, яка внесла корективи у всі сфери життя та стала наслідком появи фінансових складнощей в Україні. Але ще зовсім не оговтавшись від пандемії коронавірусу, держава стикається з новим випробуванням – початок широкомасштабної військової агресії РФ проти України. З урахуванням реалій сьогодення, фінансова система України потребувала деяких змін, що відбулися у зв’язку із введенням воєнного стану на території держави. Пропоную розглянути такі зміни та економічні наслідки, що відбулися в Україні через широкомасштабне вторгнення РФ до нашої держави. 

Перш за все, з перших днів воєнних дій війська РФ завдали великого удару по інфраструктурним та виробничим об’єктам, логічних ланцюгах, тощо. На 10 областей, де йдуть бойові дії, територіально знаходиться і переважаюча кількість підприємств та припадає половина ВВП. Найважливіші окуповані ділянки за кількістю підприємств, які не мають можливості здійснювати діяльність є у таких областях, як Київська (121572), Запорізька (15368), Херсонська (8116) та Донецька (9473) [1]. Складним до того ж є питання особливо щодо окупованих територій, на яких знаходяться важливі для економіки України об’єкти. Наприклад, як ми знаємо в Донецькій та Луганській областях була розташована вугільна, металургійна, машинобудівна промисловість, яка наразі не може нормально функціонувати через наслідки бойових ситуацій, непостійність ресурсного забезпечення. На окупованій Запорізькій області існує не менш важливий об’єкт – атомна електронна станція, що є найбільшою у Європі і зараз на жаль знаходиться під контролем окупантів. Проблемним також є питання бізнесу на окупованих територіях, який примушується до колоборації, стикається з фізичним та економічним тиском.

Стикнувшись із важкими наслідками, влада прийняла низку важливих рішень та внесла деякі зміни до законодавства.  Серед  таких  змін  є:  зміни  до  місцевих бюджетів;  перерозподіл  видатків  бюджету  і надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами; встановлена пріоритетність здійснення видатків Казначейством та органами Казначейства (постанова КМУ від 9 червня 2021 р. No 590 «Про затвердження Порядку виконання  повноважень  Державною  казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану»); скасування обмежень  щодо  максимального  розміру  резервного фонду; не застосовується дотримання термінів подання звітності про виконання місцевих бюджетів та річного звіту; скасована норма щодо складання Бюджетної декларації та прогнозів; кошти державного дорожнього фонду спрямовуються на розвиток та утримання  автомобільних  доріг;  випуск  облігацій внутрішньої державної позики; передачу коштів між бюджетами здійснюється без укладення договорів; перерахування коштів з місцевого бюджету до державного бюджету для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації та з метою відсічі збройної агресії Російської Федерації [2].

Щодо змін у місцевих бюджетах варто наголосити на тому, що певні повноваження органів місцевого самоврядування у бюджетній сфері переходять до повноважень військових державних адміністрацій у випадку якщо останні були утворені (п.1 Постанови КМУ «Про деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану») [3].

Стосовно функціонування валютного ринку України під час воєнного стану варто сказати, що були прийняті деякі обмеження щодо здійснення валютних операцій задля уникнення відтоку та накопичення іноземної валюти в країні. Відтак, у постанові НБУ № 18 від 24.02.22 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» передбачені випадки, коли дозволено здійснювати торгівлю валютними цінностями. У п. 17 постанови передбачені обмеження на здійснення будь-яких валютних операцій з використанням російських або білоруських рублів; щодо учасника який має місцезнаходження в РФ або Республіки Білорусь; з метою виконання зобов’язань перед особами, що мають місцезнаходження в РФ або Республіки Білорусь [4]. З початку війни НБУ ввів заборону грошових переказів за кордон з гривневих карток на іноземні, яка згодом була скасована у квітні. Проте така заборона повернулась і знову діє з 5 жовтня. Метою таких обмежень є захист міжнародних резервів України під час війни. Проте така заборона має свої винятки, серед яких є оплата за навчання, лікування, виплата аліментів, тощо. 

Для формування додаткових доходів бюджету на покриття видатків на обороноздатність та підтримку  ЗСУ було запроваджено інститут державних облігацій та цінних паперів. Такі облігації є цінними паперами, емітентом яких є держава і які мають особливе цільове призначення. Облігації діють так – спочатку держава отримує кошти від фізичних або юридичних осіб та направляє їх на потреби ЗСУ та держави у воєнний час. Такі кошти повертаються через певний час з отриманням річних відсотків. Запровадження військових облігацій є дуже важливим та необхідним механізмом для фінансової підтримки ЗСУ та держави під час воєнного стану.

Отже, фінансова система України під час введення воєнного стану зазнала досить важливих змін. Перед країною постало завдання привести до ладу фінансову систему, запровадити деякі законодавчі зміни та запровадити механізми щодо залучення громадян і юридичних осіб для фінансової підтримки. Треба зауважити, що держава здійснила низку заходів щодо підтримання рівня доходу населення та підтримки бізнесу у такий важкий час. Головним завданням для держави наразі залишається забезпечення стійкості економіки та її розвиток у подальшому.

Список використаних джерел:

1. Наслідки будуть колосальними: Марченко розповів, як війна вплине на економіку України [Електронний ресурс] / – Режим доступу до ресурсу: https://www.slovoidilo.ua/2022/03/14/novyna/ekonomika/naslidky-budut-kolosalnymy-marchenko-rozpoviv-yak-vijna-vplyne-ekonomiku-ukrayiny. 

2. Маршук Л. ОСОБЛИВОСТІ ФІНАНСОВОЇ СИСТЕМИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ / Л. Маршук, Д. Мовчан, О. Покойовий. // Економіка та суспільство. – 2022. – №37.

3. Про деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану: Постанова КМУ від 11 березня 2022 р. № 252  [Електронний ресурс].– Режим доступу до ресурсу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/252-2022-%D0%BF#Text. 

4. Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану: Постанова НБУ від 24 лютого 2022 р. № 18/ Електронний ресурс: режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0018500-22#Text

_________________


Науковий керівник: Кобильнік Дмитро Анатолійович, доктор юридичних наук, доцент, Національний юридичний  університет імені Ярослава Мудрого





Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота