ДО ПИТАННЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ РИНКУ ЦИФРОВИХ ПОСЛУГ В ЄС - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ДО ПИТАННЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ РИНКУ ЦИФРОВИХ ПОСЛУГ В ЄС

23.12.2022 10:19

[2. Юридичні науки]

Автор: Водорєзова Сусанна Робертівна, молодший науковий співробітник Науково-дослідного інституту правового забезпечення інноваційного розвитку НАПрН України


ORCID: 0000-0001-5044-7167

Цифрові послуги відіграють все більш важливу роль в економіці, зокрема на внутрішньому ринку, дозволяючи підприємствам охоплювати все більше користувачів, сприяючи транскордонній торгівлі та відкриваючи абсолютно нові бізнес-можливості для великої кількості компаній. Як і будь-які новації, такі процеси потребують вирішення відповідних правових викликів.

5 липня 2022 року Парламент ЄС ухвалив два закони для регуляції ринку цифрових послуг: Закон про цифрові послуги (DSA) та Закон про цифрові ринки (DМA), які було запропоновано Європейською комісією в 2020 році [1]. Цей пакет Закону про цифрові послуги кардинально змінює те, як компанії пропонують і використовують цифрові послуги в ЄС, запроваджує єдиний набір правил для створення відкритого та безпечного цифрового простору. Основною метою DSA та DMA є створення безпечного цифрового простору, у якому захищені основні права всіх користувачів цифрових послуг, та створення рівних умов для стимулювання інновацій, зростання рівня конкурентоспроможності як на Європейському єдиному ринку, так і в усьому світі [2].

Закон про цифрові послуги (DSA) встановлює чіткі зобов’язання для постачальників цифрових послуг, таких як соціальні медіа чи ринки, щодо боротьби з поширенням незаконного контенту, дезінформації в Інтернеті та інших суспільних ризиків. Ці вимоги пропорційні розміру та ризикам, які платформи становлять для суспільства [1].

Нові зобов'язання включають:

- заходи протидії незаконному контенту в Інтернеті та зобов’язання платформ швидко реагувати, дотримуючись основних прав, включаючи свободу вираження поглядів і захист даних, посилену відстежуваність і перевірку трейдерів на онлайн-ринках, щоб гарантувати безпечність продуктів і послуг, включно з проведенням випадкових перевірок щодо повторної появи незаконного вмісту; 

- підвищенну прозорість та підзвітність платформ, наприклад, шляхом надання чіткої інформації про модерацію контенту або використання алгоритмів для рекомендації контенту (так звані системи рекомендацій), користувачі зможуть оскаржувати рішення модерації контенту;

- заборону на введення в оману та певні типи цільової реклами, як-от ті, що націлені на дітей, і реклама на основі конфіденційних даних. Так звані «темні шаблони» та оманливі методи, спрямовані на маніпулювання вибором користувачів, також заборонені [1].

Для онлайн-платформ та пошукових систем, у яких 45 і більше мільйонів користувачів на місяць, встановлюються більш суворі вимоги. Вони включають запобігання системним ризикам (таким як розповсюдження незаконного контенту, негативний вплив на основні права, на виборчі процеси та гендерне насильство чи психічне здоров’я) і підлягають незалежному аудиту. Ці платформи також повинні будуть надавати користувачам вибір не отримувати рекомендації на основі профілювання. Вони також повинні будуть полегшити доступ до своїх даних і алгоритмів органам влади та перевіреним дослідникам [1].

В свою чергу, Закон про цифрові ринки (DМA) має на меті покласти край недобросовісним практикам компаній, які діють як так звані цифрові «привратники» (gatekeepers). Він встановлює зобовʼязання для великих онлайн-платформ, таких як Google, Amazon, Apple, Meta та Microsoft. Прискорення цифровізації суспільства та економіки створило ситуацію, коли кілька великих платформ контролюють важливі екосистеми у цифровій економіці. 

Згідно з новими правилами, великим платформам забороняється ранжувати свої власні продукти або послуги більш вигідно порівняно з продуктами чи послугами третіх сторін, забороняється відстежувати дії споживачів у мережі для цільової реклами без явної згоди. Правила також забороняють нав’язування попередньо встановленого програмного забезпечення на комп’ютерах або телефонах, наприклад браузерів або музичних програм.

Замість цього гейткіпери повинні дозволити третім сторонам взаємодіяти з їхніми власними службами, тобто менші платформи зможуть запитувати дозвіл у домінуючих платформ на обмін повідомленнями з своїми користувачами, надсилати голосові повідомлення або файли через програми обміну повідомленнями. Це дасть користувачам більший вибір і дозволить уникнути так званого ефекту «блокування», коли вони обмежені однією програмою або платформою, дозволити бізнес-користувачам отримувати доступ до даних, які вони генерують на платформі гейткіпера, просувати власні пропозиції та укладати контракти зі своїми клієнтами за межами платформ гейткіпера [2]. За допомогою таких нововведень відбувається стимулювання стартапів, та зʼявляється можливість конкурувати з Big Tech.

Література:

1. Digital Services: landmark rules adopted for a safer, open online environment. URL: https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20220701IPR34364/digital-services-landmark-rules-adopted-for-a-safer-open-online-environment 

2. The Digital Services Act. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/digital-services-act-package

3. EU’s Digital Markets Act comes into force: What is it, and what does it mean for Big Tech? URL: https://www.euronews.com/next/2022/11/02/eus-digital-markets-act-comes-into-force-what-is-it-and-what-does-it-mean-for-big-tech



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота