СТУДЕНТСЬКА ГІДНІСТЬ ТА МОРАЛЬНІСТЬ: ЯК ЗБЕРЕГТИ ВІРУ В СЕБЕ В ЧАСИ КРИЗИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

СТУДЕНТСЬКА ГІДНІСТЬ ТА МОРАЛЬНІСТЬ: ЯК ЗБЕРЕГТИ ВІРУ В СЕБЕ В ЧАСИ КРИЗИ

21.02.2023 13:51

[15. Психологічні науки]

Автор: Кондренко Тетяна Сергіївна, бакалавр, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського; Сошенко Світлана Михайлівна, кандидат педагогічних наук, доцент, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського


ORCID: 0000-0002-6718-7733 Svitlana Soshenko

Актуальність. Студентство є активним періодом формування особистості і розвитку себе, як частини культурно-освітнього простору. Фактори зовнішнього середовища можуть беззаперечно впливати на формування важливих особистісних якостей, особливо в умовах кризи, коли віра у себе може зазнати рішучих змін. Війна – одна з найскладніших ситуацій, з якими може зіштовхнутися людина, вона суттєво впливає на всі сфери життя, включаючи становлення студентської гідності. 

Студентська гідність у часи війни вимагає сміливості, наполегливості та здатності адаптуватися до складних умов. Важливим фактором збереження віри у себе є знаходження способів саморозвитку та самовдосконалення. Розвиток власної гідності є важливим аспектом життя кожної людини, а особливо для студентів у період формування особистості та самовизначення. Умови війни можуть впливати на студентську гідність, зокрема через виклики, які вона ставить перед молодими людьми. 

Актуальність розвитку власної гідності студентами у ситуації кризи полягає у збереженні цінностей та практик, які є важливими для формування здорової та цілісної особистості. В умовах війни студентам потрібно зберігати своє прагнення до знань, розвитку і самовдосконалення, а також проявляти високі стандарти моральності, гідності та чесності.

Виклад основного матеріалу. Розвиток гідності студентів є важливою темою в сучасному освітньому середовищі, оскільки забезпечує формування цілісної, морально відповідальної та громадянської особистості. Гідність є складною категорією, що визначається як сукупність етичних, моральних та культурних цінностей, які визнають людські права та достоїнство. У процесі розвитку гідності студентів відбувається формування певних якостей, таких як самовизначеність, самостійність, уміння приймати відповідальність, духовність та толерантність. Для досягнення цих цілей необхідно забезпечити відповідну освіту, яка включатиме в себе формування моральних цінностей, розвиток критичного мислення та самооцінки, а також виховання громадянської свідомості та культури. 

Розвиток гідності студентів має велике значення для подальшого життєвого шляху молодих людей, формуючи їхнє ставлення до себе, оточуючого світу та громадянського суспільства загалом. 

Психологічний словник розглядає гідність як етичне і психологічне поняття, в якому фіксується уявлення про цінність людини як особистості. Гідність виступає як категорія соціальної психології, що означає ставлення людини до самої себе (на основі адекватної самооцінки) і ставлення до неї інших людей. У психологічній науці гідність є формою вияву самосвідомості і самоконтролю, на яких базується вимогливість людини до самої себе.

В. Рибалка одним із перших почав вивчати дані феномени в українському суспільстві, зокрема, в системі вищої освіти [1, 3], розглядаючи поняття честі та гідності з позицій культурологічного підходу. Психологічний зміст понять честі та гідності включає усвідомлення, тобто мотивування, інформування, цілепокладання, продукування та емоційно-почуттєвє переживання суб’єктом своєї соціально-психологічної та індивідуально-психологічної цінності. Автор пропонує п’ять складових понять честі та гідності відповідно до розробленого уявлення про тривимірну, поетапно конкретизовану психологічну структуру особистості. Він виділяє п’ять компонентно-діяльнісних проявів честі та гідності особистості: потребово-мотиваційний, інформаційно-пізнавальний, цілеутворювальний, операційно-результативний, емоційно-почуттєвий. 

У структурі самосвідомості студента особистісна гідність є її специфічним феноменом. Гідність особистості на основі визнання власної ціннісної автентичності, прагнення узгодити внутрішні суперечності і взаємини із зовнішнім простором згідно уявлень про гідність, властивих особистості, здійснює моральну саморегуляцію особистості. Механізми авторегуляції, селф-регуляції та саморегуляції забезпечують баланс психіки у індивідуальних параметрах сили, стійкості, лабільності для збереження динамічної цілісності структури особистості і її розвитку в процесі адаптації.

Поняття гідності використовується для підкреслення цінності, доброчесності, власної переваги; це складне інтегративне особистісне утворення, що забезпечує стійкий розвиток людини і послідовне досягнення нею значущих результатів у соціальній, пізнавальній сфері, а також зоні особистісного і духовного розвитку. 

Поняття «гідність» традиційно постає як невід’ємна характеристика людини та передбачає безумовне прийняття себе, постійну внутрішню взаємодію із собою, усвідомлення власної цінності і призначення. Гідність фіксує цінність конкретної особистості, значущість, але водночас перекликається із гідністю «іншого», спільноти, покоління, нації, країни, народу та ін. Тобто, гідність має значення, як  колективного й індивідуального проявів кожного індивіда. 

Дослідження С. Хілла, Т. Толлеруда показують, що сформоване відчуття власної гідності студентів може сприяти кращому навчанню, підвищенню самооцінки та розвитку здібностей. Відчуття власної гідності студентів допомагає адекватно реагувати на помилки, недоліки у своїй діяльності, дозволяє знаходити оптимальний варіант рішення складних ситуацій, переносити кризові стани [2, 4]. 

Л. Макаден, Р. Кайл зазначають: особиста гідність може сприяти розвитку здатності приймати виважені рішення, навички самоконтролю, підвищує внутрішню мотивацію та впевненість у собі, або навпаки, відсутність почуття власної гідності може призводити до невпевненості, почуття провини та сорому, фрустрації, стресу та занепокоєння, бути деморалізуючою та демотивуючою при зниженні самооцінки та самоповаги [3, 5]. Тема гідності особистості порівняно мало досліджена у вітчизняній психології, зокрема, аспект її становлення різних вікових груп у соціально-психологічних умовах, тому потребує конкретизації та поглиблення.

Висновки. Таким чином, розвиток гідності студентів може бути досягнутий шляхом збагачення моральних та духовних цінностей, участі у культурно-освітніх ініціативах, благодійних та волонтерських організаціях, демонстрації власних талантів та навичок. Під час кризових подій розвиток гідності студентів є особливо важливим, оскільки допомагає зберегти духовні цінності та зміцнити моральну стійкість в умовах складних випробувань. 

Література

1. Робінсон К. Школа майбутнього. Львів: Літопис, 2016. 258 с.

2. Ткачишина О. Р. Психологічні основи підготовки майбутніх фахівців. Професійна підготовка практичного психолога: Зб. наук. праць. К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010. С. 63-72.

3. Швець О. М. Культурно-історичні витоки уявлень про гідність особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2017. №5. С. 131-136.

4. Hill S., Tollerud T. Restoring dignity in at-risk students. Sch Couns. 1996. Vol. 2, no. 44. P. 122-132.

5. Munoz S-A., Macaden L., Kyle R., et al. Revealing student nurses’ perceptions of human dignity through curriculum co-design. Soc Sci Med. 2017; no. 174. P.  1-8.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота