НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ВІДНОСИН УЧАСНИКІВ ПРИ НАДАННІ ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИТОРСЬКИХ ПОСЛУГ: ЕКОНОМІЧНИЙ АСПЕКТ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ВІДНОСИН УЧАСНИКІВ ПРИ НАДАННІ ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИТОРСЬКИХ ПОСЛУГ: ЕКОНОМІЧНИЙ АСПЕКТ

21.02.2023 19:21

[1. Економічні науки]

Автор: Кійко Антон Ігорович, здобувач третього (освітньо-наукового) рівня ОНП "Облік і оподаткування", Львівський торговельно-економічний університет


В національній економіці значна кількість суб’єктів господарювання  здійснюють підприємницьку діяльність через посередництво, де важливу нішу займає транспортно-експедиторська діяльність. У сучасній теорії та практиці існує багато дискусійних аспектів обліку надання транспортно-експедиційних послуг з метою формування належного інформаційного забезпечення для потреб управління. 

Транспортно-експедиторська діяльність визначена, як підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів [1].

За договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов'язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов'язаних із перевезенням вантажу. Тобто, між перевізником та власником вантажу виникає посередник, який професійно організує сам процес перевезення. Хоча в результаті замовник отримує у результаті саме перевезення.

Учасниками транспортно-експедиторської діяльності – є клієнти, перевізники, експедитори, транспортні агенти, порти, залізничні станції, об’єднання та спеціалізовані підприємства залізничного, авіаційного, автомобільного, річкового та морського транспорту, митні брокери та інші особи, що виконують роботи (надають послуги) при перевезенні вантажів. Зважаючи на коло учасників такої діяльності, слід дійти висновку про те, що вона є значно ширшою аніж просто перевезення.

Суть експедиторської діяльності полягає не у перевезенні, хоча клієнта цікавить саме це, а у організації такого перевезення. Експедитори для виконання доручень клієнтів можуть укладати договори з перевізниками, портами, авіапідприємствами, судноплавними компаніями тощо, які є резидентами або нерезидентами України. При цьому згідно із ст.1 Закону №1955 клієнтами експедитора є споживачі послуг експедитора (юридичні або фізичні особи), як за договором транспортного експедирування самостійно або через представника що діє від їх імені, доручають експедитору виконати чи організувати або забезпечити виконання визначених договором транспортного експедирування послуг та оплачують їх, включаючи плату експедитору.

За договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) за дорученням зобов'язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов'язаних з перевезенням вантажу. Особливістю даних договорів є те, що вони містять у собі елементи декількох видів договорів: доручення, комісії, підряду, зберігання, перевезення тощо [2]. Якщо транспортно-експедиторські послуги експедитором клієнтові налаються на регулярній основі, тобто систематично, сторони вправі укласти довгостроковий договір транспортного експедирування.

Оскільки експедитор при наданні послуг виступає як посередник, то у разі залучення ним до виконання зобов’язань іншої особи у відносинах з такою експедитор може виступати як від свого імені (подібно до комісіонера) або від імені клієнта (як повірений). Така альтернатива має бути врегульована у договорі між експедитором і клієнтом.

Експедитор, який має великий обсяг замовлень може організувати перевезення за одним товарно-транспортним документом вантажів кількох різних клієнтів, які прямують з одного пункту відправлення та/чи в один пункт призначення, за умови, що експедитор виступає від імені усіх цих клієнтів як вантажовідправник та/чи вантажоодержувач. 

Важливим аспектом при визначенні доходів є місце постачання послуг. Місцем постачання транспортно-експедиторських послуг відповідно до Податкового кодексу України вважається місце, в якому отримувач послуг зареєстрований як суб'єкт господарювання або – у разі відсутності такого місця – місце постійного чи переважного його проживання [4].

Таким чином, договір транспортного експедирування за своєю правовою суттю є посередницьким договором, за яким експедитор може надавати лише послуги з організації перевезень, або ці ж послуги у поєднанні з послугами перевезення. У другому випадку експедитор повинен отримати ліцензію на здійснення перевезень. Здійснюючи перевезення власними силами, експедитор несе відповідальність за збереження вантажу. У разі укладення експедитором договору на здійснення перевезення з перевізником, останній несе відповідальність за збереження вантажу, а пред'явити йому вимогу на відшкодування збитків у разі пошкодження чи втрати вантажу може клієнт, а не експедитор.

Література:

1. Про транспортно-експедиторську діяльність: Закон України від 01.07.2004 р. №1955 зі змінами та доповненнями : [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1955-15

2. Транспортно-експедиторські послуги в Україні / Вісник. Офіційно про податки: http://www.visnuk.com.ua/ua/pubs/id/6738

3. Марценюк Р. Облік і оподаткування транспортно-експедиторської діяльності: теоретико-методичні аспекти / П. Куцик, Р. Марценюк // Інститут бухгалтерського обліку, контроль та аналіз в умовах глобалізації. Міжнародний науковий журнал – 2020. – Випуск 2. – С. 49.

4. Податковий кодекс України : від 2 грудня 2010 р. № 2755-VI зі змінами та доповненнями : [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота