ДІЯЛЬНІСТЬ ОБСЄ В УКРАЇНІ В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ДІЯЛЬНІСТЬ ОБСЄ В УКРАЇНІ В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ

24.01.2024 17:53

[9. Соціальні комунікації]

Автор: Войтюк Олена Степанівна, доктор філософії з історії та археології, Державний університет «Житомирська політехніка», м. Житомир



Сучасна система міжнародних відносин передбачає функціонування і взаємодію низки міжнародних організацій, які відіграють важливу роль у процесах забезпечення глобальної та регіональної стабільності, безпеки і миру. З 1992 р. Україна є учасницею ОБСЄ (Організація з безпеки і співробітництва в Європі) – міжнародної регіональної організації, яка об’єднує 57 держав Європи, Центральної Азії та Північної Америки [1]. ОБСЄ була створена з метою сприяння забезпеченню безпеки і співробітництва серед її учасників. Вона визначає стандарти і принципи міжнародних відносин і має широкий спектр завдань стосовно вирішення конфліктів, захисту прав людини, розвитку економічного та екологічного співробітництва тощо [2].

Оцінка ефективності діяльності ОБСЄ в Україні на тлі російсько-української війни може бути предметом різних точок зору і може залежати від конкретного контексту чи завдань, які ставилися перед цією організацією. До того ж важливі рішення приймаються консенсусом усіх країн-учасниць на засадах політичної згоди. Якщо учасники конфліктів не дотримуються узгоджених рішень або не сприяють місіям ОБСЄ, це може ускладнити досягнення позитивних результатів.

У 2014 р. РФ незаконно анексувала окуповані території України. Відтоді ОБСЄ стала медіатором з врегулювання збройного російсько-українського конфлікту. Зважаючи на порушення РФ своїх міжнародних зобов’язань стосовно гарантування територіальної цілісності та суверенітету України, 21 березня 2014 р. держави-учасниці ОБСЄ прийняли рішення про направлення в Україну Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ (СММ) [1]. Ключовими завданнями СММ були: збір інформації; неупереджене та об’єктивне спостереження; звітування про ситуацію з безпекою в Україні, дотриманням прав людини та основних свобод; сприяння діалогу між сторонами конфлікту з метою зменшення напруженості та нормалізації ситуації.

Широкомасштабне вторгнення РФ в Україну 24 лютого 2022 р. призвело до змін роботи ОБСЄ в Україні. Відтоді діяльність СММ в Україні була призупинена. Через деструктивну позицію РФ було заблоковано мандати 2 польових операцій ОБСЄ в Україні. Мандат СММ був заблокований у березні 2022 р., мандат координатора проєктів ОБСЄ в Україні   у червні 2022 р. Таким чином РФ продемонструвала усьому світові свій вибір на користь подальшого ведення агресивної війни проти України, нехтуючи підтримкою міжнародних мирних зусиль. Однак, упродовж 2022 2023 рр. фахівці МЗС України продовжували працювати з міжнародними партнерами в ОБСЄ, з політичним і виконавчим керівництвом організації. Українська дипломатія змогла відновити проєктну діяльність ОБСЄ в Україні, зокрема у контексті розмінування територій, реагування на радіологічні та хімічні загрози, адаптації кримінального правосуддя України до потреб і викликів воєнного часу, наданню допомоги жертвам гендерного насильства під час війни тощо [3].

Бюро демократичних інститутів і прав людини, яке є ключовою інституцією ОБСЄ у сфері людського виміру, тричі оприлюднювало звіти незалежних місій експертів цієї організації [2]. Вони були застосовані за ініціативи України та ще 45 держав-членів ОБСЄ. Очікується, що обґрунтовані висновки цих звітів щодо значної кількості порушень і зловживань міжнародним гуманітарним правом, міжнародним правом у сфері прав людини, воєнних злочинів і злочинів проти людяності, які були вчинені РФ в України, сприятимуть міжнародним зусиллям у розробці механізмів із забезпечення справедливості, а також притягнення до відповідальності замовників і виконавців цих жахливих злочинів.

Слід зазначити, що 1 грудня 2023 р. в м. Скоп’є завершилося засідання Ради міністрів закордонних справ ОБСЄ, куди вперше від лютого 2022 р. організатори вирішили запросити очільника російського МЗС. З огляду на те, що РФ грубо порушила всі принципи Гельсінського заключного акту та розв’язала наймасштабнішу з часів завершення Другої світової війни збройну агресію в Європі, близько половини міністрів відмовилися від участі у цій зустрічі. Це викликало додаткову кризу в ОБСЄ. Також під час цього засідання держави-члени ЄС та ще дев’ять країн закликали Росію негайно припинити свою агресивну війну проти України та повністю і беззастережно вивести всі свої війська та військову техніку з усієї території України в межах її міжнародно визнаних кордонів [4]. Завдяки спільним зусиллям української та світової дипломатії наприкінці 2023 р. відбулися зміни у виборчих органах ММО (Міжнародна морська організація) та ОЗХЗ (Організація із заборони хімічної зброї), до яких не увійшли представники РФ. Також РФ не обрали до складу Міжнародного суду ООН.

Таким чином, деструктивна політика РФ сприяла послабленню ефективності діяльності ОБСЄ в Україні у контексті забезпечення миру і стабільності в Європейському регіоні та поза його межами. Сподіваємося, що ця ситуація може змінитися на краще після виключення РФ зі складу ОБСЄ.

Література:

1. Офіційний сайт МЗС України. URL: https://mfa.gov.ua/mizhnarodni-vidnosini/organizaciya-z-bezpeki-i-spivrobitnictva-v-yevropi.

2. Офіційний сайт OSCE (Organization for Security and Cooperation in Europe). URL: https://www.osce.org/whatistheosce.

3. Литвин В. Не існує механізму виключення росії з ОБСЄ, але робота триває. URL: https://armyinform.com.ua/2023/01/19/ne-isnuye-mehanizmu-vyklyuchennya-rosiyi-z-obsye-ale-robota-tryvaye-vitalij-lytvyn/.

4. На Раді міністрів ОБСЄ 36 країн закликали Росію негайно вивести війська з України. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/3793929-na-radi-ministriv-obse-36-krain-zaklikali-rosiu-negajno-vivesti-vijska-z-ukraini.html.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота