НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ В МУЗИЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ В МУЗИЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

23.04.2024 14:43

[7. Мистецтвознавство]

Автор: Дудник Євген Ілліч, доцент кафедри музики Луганського національного університету імені Т. Г. Шевченка, викладач, директор Полтавської дитячої музичної школи № 1 ім. П. І. Майбороди


Війна між Росією та Україною виявила низький рівень патріотизму в нашій державі. 

Сьогодні, в часи російсько-української війни, особливої актуальності набувають питання національно-патріотичного виховання дітей та молоді, пріоритетними стають проблеми збереження української ідентичності, формування національно свідомої особистості, формування ціннісних орієнтацій особистості, виховання громадянина-патріота [1, с. 29].

Мистецтво є невід’ємною частиною розвитку української спільноти, воно стає каталізатором патріотично загострених мистецьких ідей, завжди відгукується на політичні події в країні, наповнює вільний час вихованців соціально цінним змістом, задовольняє їхні потреби й інтереси. 

Саме тому на кожному освітньому рівні, в кожному освітньому закладі слід приділяти велику увагу патріотичному вихованню учнів.

Музика завжди була важливим засобом виховання патріотизму, надавала віри у перемогу. Музичне виховання – це спеціально організований процес, що передбачає формування особистісних якостей учня та розвиток його здібностей засобами музичного мистецтва [3, с. 7].

Музичне виховання відіграє важливу роль у духовному становленні особистості людини. Видатний український педагог В. Сухомлинський писав: «Без музики важко переконати людину, яка вступає в світ, у тому, що людина прекрасна, а це переконання, по суті, є основою емоційної, естетичної, моральної культури».

Згідно з Концепцією національно-патріотичного виховання в системі освіти України «національно-патріотичне виховання дітей та молоді – це комплексна системна і цілеспрямована діяльність органів державної влади, освітніх закладів, громадських організацій, сім’ї та інших соціальних інститутів щодо формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави. Найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації» [2].

Таким чином, національно-патріотичне виховання в музичних навчальних закладах – це комплексна системна і цілеспрямована діяльність щодо формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави.

Цінність позашкільної освіти в умовах війни набуває нових сенсів. Водночас улюблене заняття допомагає долати негативний вплив.

За даними соціологічного дослідження  «Підлітки та їхнє життя під час війни», проведеного у березні 2023 року благодійним фондом «Клуб добродіїв» 10% підлітків зазначали,  що заняття музикою допомагає їм відволікатися від хвилювання, поганих новин, тривоги у складні часи війни [4].

З початку російсько-української війни музичні навчальні заклади змогли швидко пристосуватись до нових умов: викладачі підтримували зв'язок з учнями на початку вторгнення, перевели уроки в онлайн формат, зуміли збудувати освітній процес навіть з учнями, які були вимушені переїхати в інші країни. Це дозволило дітям зберегти почуття належності до українського народу, а вчителя змогли продовжити національно-патріотичне виховання учнів навіть в умовах широкомасштабної агресії Росії на терени нашої держави.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII дозволяє навчальним закладам використовувати типову, затверджену Міністерством культури України, або працювати за розробленими самостійно освітніми програмами. 

Дослідження типових освітніх програм музичних навчальних закладів свідчить про необхідність їх оптимізації згідно з умовами військового часу.

Враховуючи військовий стан в нашій державі, а також наслідки цієї війни, необхідність відродження України після нашої перемоги, рекомендується запровадити в музичних школах Рекомендований перелік творів для кожної навчальної дисципліни. Цей Рекомендований перелік буде містити приблизно 20-30% творів патріотичної спрямованості від загальної кількості творів у переліку.

Також рекомендується здійснити групування запропонованих творів відповідно до образно-тематичного критерію, а саме: 

1) героїко-патріотичні, що формують готовність захищати свою Батьківщину, надихають на подвиг;

2) лірико-патріотичні, які виховують почуття любові до рідної землі, сім’ї, природи;

3) національно-культурні, що спонукають до гордості та відповідальності за духовну культуру свого народу, формують почуття національної гідності [5, с. 18].

Рекомендований перелік творів спрямований на реалізацію таких виховних завдань (Згідно з Концепцією національно-патріотичного виховання в системі освіти України):

– утвердження в свідомості і почуттях особистості патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України;

– виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки;

– підвищення престижу військової служби;

– спонукання зростаючої особистості до активної протидії українофобству, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму.

Таким чином, в рамках реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України, враховуючи військовий стан в нашій державі, а також наслідки цієї війни, необхідність відродження України після нашої перемоги, рекомендується запровадити в музичних школах Рекомендований перелік творів для кожної навчальної дисципліни, що буде сприяти національно-патріотичному вихованню учнів.

Література:

1. Дорошенко Т. В. Інноваційна та дослідно-експериментальна діяльність у сфері освіти і мистецтва в умовах воєнного стану. Мистецтво та освіта: новації і перспективи. 2022. № 1, С. 29-32. 

2. Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України : затв. наказом МОН від 06.06.2022 р. № 527 «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641». URL: https://drive.google.com/file/d/1B-dJsxlljilNxfuy3jjq5n4ZVPeo4gZ8/view (дата звернення: 19.04.2024)

3. Олексюк О. М. Музична педагогіка : навч. посіб. Київ : КНУКіМ, 2006. 188 с. 

4. Підлітки та їхнє життя під час війни. URL: https://auyc.org.ua/youth-policy/pidlitky-ta-ikhnie-zhyttia-pid-chas-viyny/ (дата звернення: 19.04.2024)

5. Тупікова Г. А. Підготовка майбутніх учителів до патріотичного виховання школярів засобами українського музичного мистецтва : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Суми, 2018. 23 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота