ПРОБЛЕМИ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ФОНДОВИХ БІРЖ В УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРОБЛЕМИ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ФОНДОВИХ БІРЖ В УКРАЇНІ

26.11.2019 14:22

[Секція 7. Господарське право. Господарське процесуальне право. Фінансове право. Банківське право]

Автор: Передерій Ольга Валеріївна, студентка 6 курсу, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана


Актуальність проблеми. Біржова торгівля є одним із основних видів оптової торгівлі та є важливою для економіки країни, тому без розвитку біржової торгівлі в Україні, неможливий розвиток ринкової економіки. Вона забезпечує переливання капіталу з однієї сфери до іншої, залучення вільних інвестицій. Масштаби вітчизняного фондового біржового ринку є незначними порівняно з країнами Європи та США, що вказує на його низьку ефективність. Тому дослідження питань правового регулювання діяльності фондових бірж, шляхів їх розвитку, а також аналіз сучасного стану бірж в Україні є актуальним, особливо для пошуку можливих шляхів вирішення проблем функціонування фондових бірж.

Виклад основного матеріалу. Рівень розвитку біржової торгівлі є важливим індикатором конкурентоспроможності економіки країни. Стабільна та ефективна діяльність фондових бірж сприяє покращенню інвестиційного клімату в країні, розвитку національного бізнесу та дозволяє здійснювати стратегічне планування розвитку економіки.

Відповідно до даних, оприлюднених на офіційному сайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, станом на 31.12.2018 в Україні діє 5 фондових бірж: ПрАТ "Фондова біржа "ПЕРСПЕКТИВА", ПАТ "Фондова біржа ПФТС", ПрАТ "Українська міжбанківська валютна біржа", АТ "Українська біржа", ПрАТ "Фондова біржа "ІННЕКС" [4].

Якщо звернутися до аналітичних даних розвитку фондового ринку, розміщених НКЦПФР, то можна простежити, що протягом 2018 року порівняно з 2017 роком обсяг біржових контрактів з цінними паперами на організаторах торгівлі збільшився на 26,7% (або на 55,1 млрд грн) (січень-грудень 2017 року – 205,8 млрд грн). А за результатами торгів на організованому ринку протягом січня-серпня 2019 року обсяг біржових контрактів з цінними паперами склав 205,75 млрд. грн, отже ,порівняно з даними аналогічного періоду 2018 року обсяг біржових контрактів з цінними паперами на організаторах торгівлі збільшився на 17,63% (січень-серпень 2018 року – 175 млрд. грн.) [4].

Також варто відмітити, що в Україні, для сприяння розвитку фондового ринку існують асоціації. Наприклад, Асоціація «Українські фондові торговці» - виконує функції об’єднання та саморегулівної організації професійних учасників фондового ринку, приймає участь у створенні та підготовці проектів законодавчих та нормативних актів, надає консультаційну підтримку своїм членам, а також компаніям, які збираються отримати ліцензію на здійснення торгівлі цінними паперами [5]. 

Щодо позитивних зрушень у роботі НКЦПФР, то 15.02.2018, було схвалено нову редакцію двох нормативно-правових актів, які регламентують торгівлю цінними паперами на фондових біржах – Положення про функціонування фондових бірж та Положення про порядок реєстрації змін до правил фондової біржі. Всі ці зміни сприятимуть підвищенню прозорості біржової торгівлі, відповідальності фондових бірж, покращенні якості розкриття інформації емітентами та, відповідно, більшій поінформованості інвесторів.

Кількість бірж в Україні більше, ніж у країнах із розвинутою ринковою економікою, але пряма залежність (чим більше бірж, тим високо ефективнішим є ринок цінних паперів в країні) не працює [6, c. 172]. Чисельність неефективних бірж і є однією з проблем біржової діяльності України, оскільки їх кількість не означає, що кожна з них здійснює діяльність та приносить прибуток. 

Ряд науковців пропонує для уникнення надмірного втручання в роботу бірж застосувати принцип самоврядування, а функцію контролю зазначити в положеннях Антимонопольного комітету, для того щоб забезпечити належний рівень конкуренції при проведенні біржових торгів [7, с. 7]. 

Основними законами, що регулюють біржову діяльність в Україні є закони: «Про товарну біржу» і «Про цінні папери та фондовий ринок». Прийнято цілий ряд змін до законів, але не врегульованим лишається ряд питань, наприклад, щодо біржових угод (їх видів, особливостей). Однак важливо не лише прийняти закони і врахувати в них всі потреби сучасного ринку, а й створити механізм реалізації та контроль за їх дотриманням і належним функціонуванням.

Гострою проблемою біржового ринку є нерозуміння суб'єктами господарської діяльності переваг біржової торгівлі, відсутність необхідних знань та недостатня поінформованість щодо технології та переваг біржової діяльності. Доцільним є популяризація біржі та ознайомлення суб’єктів господарювання з перевагами та особливостями їх діяльності. 

Також актуальною проблемою залишаються застарілі технології, що використовуються у біржовій торгівлі, адже запровадження новітніх технологій, дозволить запобігти основним ризикам та уникнути можливості збою систем чи зупинки опрацювання інформації, необхідної для безперешкодного провадження торгівельного процесу.

Висновки. Фондові біржі є важливим елементом в інфраструктурі сучасної ринкової економіки. За допомогою фінансових інструментів, а саме: цінних паперів біржа забезпечує роботу ринку та дозволяє простежувати сучасний стан ділової активності в окремих галузях та економіці країни в цілому, складати економічні прогнози, обраховуються показники динаміки курсових цін, індексів активності, ринкової капіталізації та ринкової вартості підприємств. 

Отже, біржова діяльність має важливу роль в фінансово-економічній системі країни, але для того щоб ця галузь мала змогу ефективно функціонувати, необхідно розробити нові нормативні та удосконалити чинні законодавчі акти, які врегульовують діяльність фондових бірж, потрібна суттєва технічної модернізації, застосування сучасних біржових технологій.

Проаналізувавши сучасний стан фондового ринку, можна простежити позитивні зрушення у розвитку вітчизняного біржового ринку, але стан біржової діяльності в Україні значно відрізняється від загальноприйнятих у світі стандартів і правил. 

Список використаних джерел:

1. Вавдійчик І. М. Сучасний стан та тенденції розвитку біржової торгівлі в Україні. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017, № 15. С. 182-185.

2. Закон України «Про товарну біржу» № 1957-XII від 10.12.1991 (зі змінами)

3. Закон України "Про цінні папери та фондовий ринок" від 23.02.06 №3480-IV.

4. Національна Комісія з цінних паперів та фондового ринку [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.nssmc.gov.ua/

5. Офіційний сайт Асоціації «Українські фондові торгрвці» [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://aust.com.ua/CiliDiyal.aspx

6. Резнік Н. П. Особливості функціонування та перспективи розвитку біржової діяльності в Україні. Науковий вісник НУБІП №247, 2016. С. 265-277.

7. Танклевська Н. С., Руснак А. В., Карнаушенко А. С. Перспективи державного регулювання розвитку біржового ринку в Україні. Агросвіт. 2018 № 7. С. 3-7.

________________

Науковий керівник: Кулага Еліна Вікторівна, доцент, кандидат юридичних наук, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота