ТВОРЧИЙ ШЛЯХ В. БЕСФАМІЛЬНОВА. ВІД ВІРТУОЗА ДО ПЕДАГОГА БАЯННО-АКОРДЕОННОГО МИСТЕЦТВА - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ТВОРЧИЙ ШЛЯХ В. БЕСФАМІЛЬНОВА. ВІД ВІРТУОЗА ДО ПЕДАГОГА БАЯННО-АКОРДЕОННОГО МИСТЕЦТВА

20.12.2019 10:41

[Секція 1. Теорія та історія держави і права. Філософія права. Історія політичних і правових вчень]

Автор: Остапчук Надія Миколаївна, концертмейстер кафедри Музичного мистецтва Київського національного університету культури і мистецтв


Бесфамільнов Володимир Володимирович – український та російський баяніст епохи СРСР та сьогодення. Лауреат міжнародних конкурсів, доцент, а потім і професор кафедри народних інструментів Національної музичної академії України. Першим серед солістів баяністів отримав звання "Заслужений артист УРСР", а також удостоєний звання "Народний артист УРСР", нагороджений золотою медаллю. Почесний кавалер академії мистецтв Кампучії [2].

Витоками, що обумовили формування основних напрямів творчої діяльності В. Бесфамільнова, являється коріння його родини, що складала цілу династію музикантів-баяністів з декількох поколінь та мала міцні музично-виконавчі традиції. 

На формування творчої постаті В. Бесфамільнова в якості видатного митця вплинула робота його викладачів: зокрема, його батька, який дав йому початкову музичну освіту і вивів на концертну естраду ще в дитинстві. Викладач Саратовського музичного училища Ткачов, який підтримав талановитого хлопця у його рішенні перевестися до Київського музичного училища; викладач Київського музичного училища І.І. Журомський і, звичайно, професор Київської консерваторії М.І. Різоль, з яким В. Бесфамільнов підтримував найтісніший творчій зв’язок усе життя, мали безпосередній вплив на творчість баяніста, були його критиками та радниками практично весь його творчий шлях [6, с.274].

За 50 років своєї концертної діяльності музикант відвідав 25 країн світу (від Америки до Тихоокеанського регіону та Австралії) та більш ніж 500 міст по всіх республіках колишнього СРСР. Кожен його виступ – це феєрія! Кожен його концерт – це свято!

Серед особливостей виконавського стилю музиканта можна виділити:

– високий художній інтелект і нескінченну творчу фантазію;

– поглиблене розкриття образів твору, його психологічну сторону;

– зіставлення ярких контрастів – один з найулюбленіших художніх прийомів у виконавському арсеналі музиканта, залучення різних полюсів настроїв;

– ефективне використання зображувальних прийомів;

– натхненна передача настроїв, чіткість в обробці найтонших деталей;

– блискуча віртуозність, техніка гри;

– прекрасне відчуття звуку, дбайливе ставлення до нього;

– артистизм і академічність виконання.

В. Бесфамільнов – майстер мініатюри. Всю свою виконавську діяльність виступає пропагандистом жанру баянного інструментального концерту, перший виконавець творів багатьох вітчизняних композиторів (М. Різоль, К. Мясков, М. Сільванський. Я. Лапінський, І. Шамо, Ю. Шамо та ін.). Баян В. Бесфамільнова звучить у супроводі фортепіано, з симфонічними оркестрами та органом більше ніж чверть століття, що стає першим випадком в історії баянного виконавства. Акомпанує скрипалям, відомим співакам. 

Неодноразовий лауреат конкурсів, виступав:

• 1956 — республіканському в Києві, 1 місце,

• 1957 — всесоюзному у Москві, срібна медаль,

• 1957 — московському міжнародному, золота медаль,

• 1958 — в Брюсселі, бронзова медаль,

• 1959 — у Відні, золота медаль [2].

Здійснив велику кількість поїздок з гастролями по світу, виступав на телебаченні, для Українського радіо та фірми грамзапису «Мелодія» здійснив велику кількість аудіо записів.

В. Бесфамільнов здійснив рекордну кількість записів, що становлять своєрідну антологію баянного виконавського мистецтва, в якій 93 твори в сольному та 33 в камерно-ансамблевому виконавстві: з інструментальним ансамблем, камерним та симфонічним оркестрами, з ансамблем симфоджазу, з фортепіано, органом, в радіоспектаклі. Надзвичайно широка палітра музичних творів різних стилів, характерів і форм представлена теж в рекордній за кількістю дискографії митця, яка складається з 12 грамплатівок фірми «Мелодія», та 19 компакт-дисків. Крім того, багато творів записано в серії «З сімейного альбому В. Бесфамільнова» [4, 50].

Починаючи 1969 роком одночасно почав викладати гру на баяні.

У педагогічній сфері В. Бесфамільнов, також, досяг певного успіху, виховавши понад 60 учнів, які працюють сьогодні по всьому світу. Серед них 21 вибороли 52 лауреатські звання на міжнародних конкурсах. 

Педагогічні принципи В. Бесфамільнова можна зазначити у вигляді наступних тез:

– Точний підбір аплікатури, перевірка пасажів швидким темпом. Якщо аплікатура вірна, тобто зручна, то все виходить так, ніби давно вивчене.

– Міх, перш за все, як основа «дихання» баяна. Інструмент, як і людина, повинен вірно дихати. 

– Міх – це детальна робота над звуковидобуванням, закінченням фраз, перспективою звучання та інше. Процес формування навиків володіння міхом у Бесфамільнова тісно пов’язаний з механікою голосового апарату.

– Будь-який виступ у залі Київської філармонії його учні сприймали як уроки з тією різницею, що бачили і чули те, над чим працювали у класі, вже в завершеній, досконалій формі. 

– Знання, отримані в класі Бесфамільнова, з роками все більше проявляються, бо він не просто вчив грати, а вчив мислити [6, 266].

Ще одна особливість педагогіки В. Бесфамільнова – це колективізм. Так, готуючись до міжнародного конкурсу, В. Зубицький, який був студентом класу В. Бесфамільнова, займався одночасно у І.А. Яшкевича і М.І. Різоля. За відсутності Бесфамільнова його учні займалися у І. А. Яшкевича і М.І. Різоля. Це був «педагогічний союз» Різоль – Яшкевич – Бесфамільнов, який існував зі студентської лави останнього. З точки зору традиційної методики, такий принцип дещо шокує. Чи багато ми знаємо педагогів, які дозволили б своїм учням хоча б консультуватися ще в когось? Але практичне застосування цього принципу і головне – наявність результатів, заставляє подивитись на нього інакше.

Такий метод педагогічної кооперації можливий лише при повній довірі. Саме цим методом виховувався В. Зубицький, який став переможцем на міжнародному конкурсі. Сам В. Зубицький про своє навчання писав: «І Різоль, і Яшкевич, і, звичайно ж, Бесфамільнов, – всі вони зі мною працювали, особливо у період підготовки до конкурсу і під час гастролів Володимира Володимировича. За принципом: кум добре, а два – краще. Так, наприклад, музика композиторів-романтиків, а також народна музика ближче усього М.І. Різолю, І.А. Яшкевич – інтелектуал, спеціаліст з класики і «абстрактного мислення». В.В. Бесфамільнов – синтезує обох у своїх уроках. Тож, як кажуть, у кожного свої слабкості, схильності» [6, 271]. 

Впродовж років педагогіка В. Бесфамільнова продовжувала еволюціонувати, розвиватися, але при цьому залишалося незмінним одне – неприйняття схеми як догми, чогось закостенілого – раз і на завжди даного. 

Учні 60-70-х років ХХ й початку ХХІ століття – це різні покоління баяністів, різні рівні як педагогіки так і виконавства. Бесфамільнову – виконавцю, вихованому на класичній музиці, який увібрав в себе устої традиційної музики радянських композиторів, звичайно ж «конструктивну музику слухати дуже важко». Але ця музика, на думку В. Бесфамільнова, «виховує чудові якості володіння міхом, звуком, штрихами, пам’яттю і , звичайно, інструментом» [6, 297].

Учні В. Бесфамільнова можуть підтвердити і те, що заняття зі студентами проходять частіше без схеми. Схема – лише в особливостях програм для кожного індивіду. Секрет педагогічної методики В. Бесфамільнова полягає у тому, що він іде не від програми, а від людини. Він «приміряє» програми своїм студентам, вивчає їх сильні та слабкі сторони, їх нахили у житті та музиці, загальний рівень розвитку, відчуття гумору. Намагається спиратися на сильні сторони, зміцнюючи слабкі [6, 297].  

В роботі з іноземними студентами В. Бесфамільнов використовує метод «гри з рук». Так з китаянкою Лі Цзинлянь, перша згадка про яку датовано лютим 2003 року, він міг займатися саме так. «Вона грала на готовому акордеоні. Для того щоб швидше вивчити «виборку», я сідаю з баяном навпроти і граю гами, арпеджіо або партію лівої руки якогось твору. Вона все повторює за мною. Таким чином вона вже вивчила Прелюдію Й.С. Баха і сонату Скарлатті. Російською вона знає декілька слів. Максим (онук) мені допомагає. Говорить з нею англійською» [6, 298]. 

Протягом своєї педагогічної діяльності В.В. Бесфамільнов виховав понад 60 учнів, які знаходяться тепер по всьому світу. Серед них 21 вибороли 52 лауреатські звання на міжнародних конкурсах. Ось деякі з них: В. Зубицький (Італія), Ф. Геруе, М. Брюно (Франція), Т. Лукич (Австралія), С. Маркович (Чорногорія), Д. Модрушан і Н. Янков (Хорватія), Дан Дермот (Ірландія), С. Нешич (Германія), Й. Джорджевич (Австрія), Г. Тирнанич (Сербія), В. Хаврун (США), Є. Фролов  (Росія), О. Бесфамільнов, Л. Падій,    С. Чумак, О. Хрустевич, О. Голоднюк, Д. Царко, В. Барзіон, М. Шалигін (Україна) та багато інших. Крім того, в класі В.В. Бесфамільнова проходили курс консультацій К. Бернедет (Австралія), Лефре де Бург (Ірландія), Ярослав Левків (Польща), сестри Серотюки (Україна), які вибороли 19 лауреатських звань на міжнародних конкурсах [3, 50]. 

Завдяки виконавській та видавничій діяльності В. Бесфамільнова, баяністи відкрили для себе нові імена композиторів, авторів перекладень й обробок народної музики для баяна. Серед них: В. Власов, В. Довженко, А. Зноско-Боровський, В. Шумейко, О. Мунтян, А. Мордухович та інші.

Найбільш сильна сторона Бесфамільнова як педагога – це класика, точніше класична спадщина російських і радянських композиторів. Але навіть поверховий аналіз програм студентів його класу говорить про те, що їх діапазон доволі широкий. Доказом є афіші звітних концертів студентів класу, а також зміст аспірантських програм. Концерти класу Бесфамільнова стали для його учнів нормою. У програмі концерту, присвяченому 70-річчу Вчителя, були твори Й.С. Баха, На Юн Кіна, В. Чернікова, А. П’яццолли, П. Макконена, Є. Дербенко, К. Сен-Санса, К. Бома, В. Новікова, Р. Гальяно, та інші. Через рік, 22 травня, в Малій залі НМАУ відбувся черговий звітний Концерт класу професора, народного артиста України Бесфамільнова В.В. Це був концерт поліфонічної музики різних композиторів: Й.С. Баха, І. Вейрауха, Д. Скарлатті, І. Подпроцького, Д. Шостаковича, В.А. Моцарта, М. Чайкіна, І. Пахельбеля, Л. Фосса, П. Хіндеміта [1].

Суттєвою і невід’ємною частиною педагогічного спадку В. В. Бесфамільнова є багаторічна й плідна науково-методична та редакторсько-видавнича діяльність. Він є автором численних статей у періодичній пресі, методичних розробок, навчального посібника «Виховання баяніста. Питання теорії та практики» (співавтор А.А. Семешко), упорядником близько тридцяти репертуарних збірок для баяна.

Зараз В. Бесфамільнов – постійний член журі чисельних національних і міжнародних конкурсів, учасник методичних семінарів, Віце-президент Міжнародного конкурсу-фестивалю «AccoHoliday» [4, 17].

Кажуть, що кращий суддя – це час. Але вже зараз можна стверджувати, що ім’я В.В. Бесфамільнова увійшло в музичну історію України і є невід’ємною частиною світової баянно-акордеонної культури.

Список використаних джерел:

1. Андрийчук П. Владимир Бесфамильнов. Музыкант и Человек. К 70-летию со дня рождения // Народник. – 2001, № 2. 

2. Бесфамільнов Володимир Володимирович – Вікіпедія. Вільна електронна енциклопедія – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/87

3. Грінченко С. Роздуми про майстра // Українська музична газета. – 2002, № 1.

4. Давидов М.І. Історія виконавства на народних інструментах. Українська академічна школа – К.: НМАУ імені П.І. Чайковського, 2005. – С. 46

5. Семешко А. Баянно-акордеонне мистецтво України на зламі ХХ-ХІ століть: Довідник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009. – 244 с.

6. Ястребов Ю.Г. Владимир Бесфамильнов. – Тернополь: Богдан, 2006. – 528 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота