ПРАВОВІ ЗАСАДИ СКЛАДАННЯ ЗВІТНОСТІ В БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВАХ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРАВОВІ ЗАСАДИ СКЛАДАННЯ ЗВІТНОСТІ В БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВАХ

29.06.2022 14:13

[1. Економічні науки]

Автор: Дундук Олена Олександрівна, студентка, Одеський національний економічний університет; Артюх Оксана Валентинівна, доктор економічних наук, професор кафедри бухгалтерського обліку та аудиту, Одеський національний економічний університет


Контроль за виконанням бюджетів бюджетних установ, перевірка доцільності витрачання бюджетних коштів відповідно до кошторисних передбачень, аналіз повноти і доцільності використання майна, своєчасності та повноти платежів, стану розрахунків здійснюється на підставі бухгалтерської звітності, яка є досить різноманітною, регламентованою за формою і змістом. 

Дослідження правових аспектів складання звітності в бюджетних установах є метою даної публікації.

При формуванні показників звітності бюджетних установ необхідно керуватися законодавчими та нормативними документами, які регламентують методологічні засади звітної інформації. До основних з них належить Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999р. за № 996-ІV, статтею 11 якого визначено, що форми фінансової звітності бюджетних установ та фінансової звітності про виконання бюджетів установлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики [1]. 

Бюджетні установи та організації складають і подають значно більшу кількість форм звітності ніж комерційні підприємства. Це пояснюється необхідністю контролю держави за витрачанням бюджетних коштів їх розпорядниками та контролю за збереженням державного майна.

Бюджетна звітність суб'єктів бухгалтерського обліку в державному секторі призначена для контролю за виконанням кошторису установ. Її кількість та форми затверджені наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку складання фінансової, бюджетної та іншої звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів» № 44 від 24.01.2012 р. [2]. Бюджетна звітність розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевих бюджетів подається розпорядникам вищого рівня з відміткою органів Держказначейства про її відповідність даним обліку про виконання бюджетів.

Пенсійний фонд України, Фонд соціального страхування, Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття крім законодавчо визначених форм фінансової звітності, додають до форм річного звіту «Звіт про виконання кошторису Фонду». До того ж головні розпорядники коштів державного або місцевих бюджетів можуть установлювати для підвідомчих установ додаткові довідки до пояснювальної записки та отримувати від них додаткову звітну інформацію, не передбачену Порядком складання звітності.

Звітним періодом для складання річної бюджетної звітності є бюджетний період, який становить один календарний рік, якщо не визначено інший період. Звітним періодом для установ, які створені протягом звітного року, є період від створення установи до кінця року. Звітним періодом установ, що ліквідуються, є період з початку року до часу ліквідації установи.

Форми бюджетної звітності заповнюються за всіма передбаченими позиціями, графами, рядками. За відсутності даних незаповнені статті прокреслюються або заповнюються нулями. Додаткові статті та показники у форми фінансової звітності вводити забороняється. Не допускається також проставлення додаткових кодів економічної класифікації видатків, які не включені до відповідних форм бюджетної звітності. 

Фінансова звітність – це бухгалтерська звітність, що містить інформацію про фінансовий стан, результати діяльності та рух грошових коштів господарюючого суб’єкта (у тому числі страхової компанії) за звітний період [3]. Складання та подання фінансової звітності є обов’язковим для усіх установ (організацій) незалежно від форми власності. Не виключенням є й бюджетні установи, фінансова звітність яких характеризує фінансовий і майновий стан, а також відображає результати їх діяльності. 

Мета, склад, зміст та принципи підготовки фінансової звітності бюджетних установ регулюються Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку в державному секторі (НП(С)БОДС) 101 «Подання фінансової звітності», затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2009 р. №1541. Механізм розкриття інформації за статтями фінансової звітності регулюється Порядком заповнення форм фінансової звітності в державному секторі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28.02.2017 р. №307. 

Основним завданням фінансової звітності бюджетних установ є відображення стану майна та результатів діяльності під час виконання кошторису. Іншими словами, фінансова звітність бюджетних установ відображає результати розпорядження коштами та майном держави уповноваженими на це суб’єктами відносин у сфері господарювання.

Крім того, органи виконавчої влади та міністерства у межах своєї компетенції відповідно до галузевих особливостей розробляють на базі НП(С)БОДС різні внутрішні регламенти щодо складання фінансової звітності. 

Так, міністерства і відомства, що мають в управлінні різні підприємства, організації, установи загальнодержавної та комунальної власності, розробляють на єдиних методологічних засадах галузеві положення, вказівки й рекомендації щодо окремих специфічних ділянок бухгалтерського обліку та звітності, затверджують галузеві форми первинних документів та облікових регістрів. 

Наприклад, Виконавчою дирекцією Фонду соціального страхування України з метою дотримання єдиних принципів, методів, процедур при відображенні операцій в обліку та звітності Фонду соціального страхування України розробляється Положення про облікову політику Фонду соціального страхування України, яким керуються робочі органи Фонду (управління та відділення) при веденні бюджетного обліку та складанні звітності.

Також слід відмітити, що важливим напрямом законодавчої діяльності в регулюванні бюджетного обліку та складання звітності є остаточне нормативно-правове закріплення правил формування облікової політики. Грамотна організація процесів складання та подання бухгалтерської фінансової звітності є запорукою ефективності діяльності установ та організацій, що отримують кошти державного бюджету. 

Підсумовуючи вищевикладене, варто зазначити, що огляд законодавчих та інших нормативно-правових актів дозволив узагальнити існуючі вимоги до складання звітності в бюджетних установах та уможливити подальші дослідження у напрямку вдосконалення методичних засад фінансової звітності.

Література

1. Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні: Закон України від 16.07.1999р. № 996-ІV. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/996-14#Text.

2. Про затвердження Порядку складання фінансової та бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів: Наказ Міністерства фінансів України від 24.01.2012 р. № 44. URL : http://zakon4.rada. gov.ua/laws/show/z0196–12.

3. Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 «Подання фінансової звітності»: Наказ Міністерства фінансів України від 28.12.2009 р. № 1541. URL : http://zakon4.rada.gov.ua/ laws/show/z0336-13.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота