МОВЛЕННЄВА ОЦІНКА ТА КОМУНІКАТИВНА НОРМА - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

МОВЛЕННЄВА ОЦІНКА ТА КОМУНІКАТИВНА НОРМА

27.10.2022 13:54

[8. Філологічні науки]

Автор: Черняк Оксана Павлівна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри іноземних мов та перекладу Волинського національного університету імені Лесі Українки


Кожен процес мислення містить аксіологічне судження, яке реалізує себе за допомогою мовлення. Оцінне висловлення – це суб’єктивний умовивід мовця, що відображає його ціннісне ставлення до предмета мовлення. Когнітивно-комунікативні особливості оцінного судження полягають у сприйнятті мовцем навколишньої дійсності, його ставленні до конкретної комунікативної ситуації, предмета мовлення та співрозмовника. Оцінне судження – це думка мовця про якість чи характер оцінюваного предмета (явища). 

Оцінка пов’язана з поняттям комунікативної норми. Норма одночасно виступає і власне лінгвістичною, і соціально-історичною категорією. Мовна норма входить до ряду норм і звичаїв, характерних для суспільства. Оскільки стандарт не викликає ні інтересу, ні емоцій, норми мають слабкий вихід у лексику й актуалізуються, передусім тоді, коли виникає вибір між тією чи іншою поведінковою стратегією. 

У лінгвістиці шкала оцінки містить зони позитивного та негативного, між якими міститься зона нейтрального. Вважається, що “нуль” – значимий оцінний знак, що становить норму. Норма – центральна й найважливіша точка відліку. Норма аксіологічних понять ґрунтується на суспільній нормі. Як зазначає Т.А.Мирончук, у суспільстві вчинки оцінюються в реальному світі за принципом апроксимації, тобто найбільшого наближення або допустимого відхилення від установленого взірця, тому на оцінній шкалі норма заповнює навколоосьову площину [1, с. 43]. 

Моральна норма дає можливість людині оцінювати свої та чужі вчинки, співвідносити їх з еталоном, спрямовувати й регулювати відносини з іншими людьми [3, с. 401]. Потреба моральних норм обумовлена тим, що в них стверджуються ідеали хорошого, справедливого і стабільного життя, які відповідають інтересам та потребам переважної кількості людей. Проте норма, як і оцінка, – це суб’єктивне явище. Оцінка людини як хорошої чи поганої значною мірою залежить від різних постійних та змінних характеристик самого мовця (від його етичної системи тощо). Тому поряд із нормою мовця слід розглядати й норму адресата, яка ґрунтується на прагматичному постулаті ввічливості. 

Більшість учених вважає, що норма знаходиться не посередині шкали, а наближається до її позитивного краю, оскільки людина, як мовна особистість, завжди прагне до того, що заслуговує схвалення [2, с. 33]. Проте ідентифікація позитивного з нормою здійснюється не відносно дійсного, а відносно ідеального стану світу. Отже, оцінка “добре” може означати як відповідність нормі, так і відхилення від неї в позитивний бік, у той час як оцінка “погано” завжди означає відхилення від норми в негативному напрямку. 

Отже, дослідження цінностей і норм соціуму можливе лише на базі аналізу мовних структур, які містять оцінку. Цінність реалізується, проявляється в оцінці та нормі, тобто цінність проявляється за допомогою оцінних суджень та норм. Мовленнєва оцінка дає змогу судити про цінності й норми соціуму, інтерпретувати дії його представників. 

Література:

1. Мирончук Т. А. Аксіологічна оцінка висловлень виправдання на шкалі соціальної норми.  Наукові записки : Серія філологічна. Острог : Вид-во НаУ “Остроз. акад.”, 2004. 128 с. 

2. Приходько А. И. Семантика и прагматика оценки в современном английском языке . Запорожье : Изд-во Запорож. гос. ун-та, 2004. 321 с.

3. Філософський словник / За ред. В. І. Шинкарука. 2-ге вид., перероб. і доп. К. : Голов. ред. УРЕ, 1986. 800 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота