СПОСОБИ ВИРАЖЕННЯ ЕКСПРЕСИВНОСТІ В ДІЛОВОМУ МОВЛЕННІ (НА МАТЕРІАЛІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ) - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

СПОСОБИ ВИРАЖЕННЯ ЕКСПРЕСИВНОСТІ В ДІЛОВОМУ МОВЛЕННІ (НА МАТЕРІАЛІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ)

30.10.2022 15:39

[8. Філологічні науки]

Автор: Харкевич Галина Іліодорівна, кандидат філологічних наук, доцент, кафедри іноземних мов та перекладу, Волинський національний університет імені Лесі Українки


Офіційно-діловий стиль слугує для спілкування у державному, політичному, громадському й економічному житті, законодавстві, у сфері управління адміністративно-господарською діяльністю. Основне призначення офіційно-ділового стилю – регулювати офіційні ділові відносини в зазначених сферах та обслуговувати громадські потреби людей у типових ситуаціях [1, с. 23], тобто він передбачає комунікацію у різних сферах бізнесу.

Ділове мовлення характеризується консерватизмом і жорстким дотриманням норм, при цьому спостерігається прагнення до максимальної відповідності мовленнєвого твору раніше створеним зразкам [2, с. 28]. Точність та ясність повинні поєднуватися з лаконічністю, стислістю й послідовністю викладу фактів. Основною стильовою рисою ділового мовлення є його стереотипність. 

В офіційно-діловому стилі сформувалися такі мовні засоби та способи викладу змісту, які дозволяють найефективніше фіксувати управлінську інформацію й відповідати всім вимогам, що до неї висуваються, а саме: 

1) широке використання суспільно-політичної та адміністративно-канцелярської термінології; 

2) відсутність будь-якої авторської мовної індивідуальності та емоційно-експресивної лексики; 

3) синонімія має бути зведена до мінімуму й не викликати двозначності сприйняття [1, с. 24]; 

4) наявність безособових і наказових форм дієслів у формі теперішнього часу із зазначенням послідовності; 

5) чітко регламентоване розміщення та будова тексту; обсяг основних частин, наявність обов’язкових стандартних стійких висловів, певних кліше. Наприклад: “Our original offer still stands”, “We are ready to accept your …”, “We’d like to clarify some points with you …”. 

Експресивність – це підсилена виразність, психологічно й соціально мотивована властивість мовного знака, що деавтоматизує його сприйняття, підтримує загострену увагу, активізуючи мислення людини тощо. Експресивність буває мовленнєвою і мовною. Мовленнєва виразність пов’язана з планом цілеспрямованого вживання, а мовна – із закріпленою конотативною ознакою [3].

Як відомо, експресивність живого мовлення реалізується за допомогою таких просодичних засобів, як ритм, темп, тон, паузи тощо, а також порядку слів. Будь-який вислів є експресивним, навіть звичайне, монотонне мовлення є експресивним завдяки нейтральності та монотонності. Дієвий ефект проявляється у діалогічній взаємодії, тому в мові бізнес спілкування широко представлене діалогічне мовлення. У діалозі відбувається швидка зміна інтонацій, чергування різних форм мелодійного руху мовлення, представлений розгорнутий ланцюг мімічних та жестикуляційних сигналів, безпосередній переклад у звучанні соціально звичних мовленнєвих формул [2, с. 29]. Монологічне мовлення також присутнє у цьому реєстрі, наприклад, у вигляді презентацій.

Діалог у бізнесі – це офіційний діалог. Умови функціонування надають такому діалогу характерну композиційну структуру, оскільки різноманіття цілей офіційного діалогу зводиться до обміну інформацією, або ж її запиту.

Ділове мовлення є емоційно мало забарвленим або нейтральним. Проте, в англійському діловому мовленні є експресивні прислівники. Наприклад: really, finally, certainly, luckily. При відповідному просодичному оформленні висловлювання, що містить такі прислівники, набуває експресивності. Наприклад:

They are absolutely right. It’s an extremely difficult task.

Наявність прислівників-підсилювачів у діловому мовленні пояснюється тим, що їх уведення у текст є єдиним способом надати мовленню експресивності. Доречне використання прислівників забезпечує чіткість і логічність викладу матеріалу, полегшуючи процес сприйняття інформації. Ефективність комунікації у значній мірі залежить від уміння акцентувати важливу інформацію у висловлюванні.

Таким чином, хоча мові бізнес спілкування характерна лаконічність, раціональність і логічність, вона є у певній мірі експресивною. Експресивність у діловому мовленні досягається завдяки вживанню експресивних прислівників.

Література:

1. Рак Н. В., Харкевич Г. І. Переклад та редагування текстів різних стилів : навч. посіб. Луцьк, 2010. 273 с.

2. Бахнева Л. В. Способы выражения экспрессивности в деловой речи. Сучасні проблеми та перспективи дослідження романських і германських мов і літератур : матеріали II міжвузівської конф. молодих учених, 12–13 лют. 2004 р. Донецьк : ДонНУ, 2004. С. 28–30.

3. Сім’ячко А. Засоби експресії у сучасному медійному тексті жанру репортажу. URL: https://osvitaua.com/2018/09/66065/ (дата звернення: 25.10.2022).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота