ФОРМУВАННЯ ФАСИЛІТАТИВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ФОРМУВАННЯ ФАСИЛІТАТИВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ

14.03.2023 01:42

[4. Педагогічні науки]

Автор: Щербакова Марина Анатоліївна, викладач вищої категорії, старший викладач, Балаклійський педагогічний фаховий коледж Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, м. Балаклія, Харківська обл.,Україна; Коробка Інна Анатоліївна, викладач І категорії, Балаклійський педагогічний фаховий коледж Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, м. Балаклія, Харківська обл.,Україна


У концепції «Нова українська школа» зазначено, що нова місія школи – це різнобічний розвиток і виховання особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до самовдосконалення й навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, є інноватором, здатним змінювати навколишній світ. Активна трансформація суспільства та нові орієнтири в освіті стимулюють розвиток нових напрямів освітнього процесу та змісту підготовки майбутнього вчителя, зокрема, в межах фасилітаційної педагогіки . 

У широкому сенсі у вітчизняній науці педагогічна фасилітація розглядається як взаємодія між педагогом і учням, що ґрунтується на принципах гуманізму, полісуб'єктності, толерантності, що дозволяє встановити зв'язок між загальнолюдськими ціннісними ідеалами вітчизняної та зарубіжної педагогічної думки та сучасним станом педагогічної науки та практик гуманізації освітнього процесу [4]. Педагогічна фасилітація – це умова ефективного навчання або виховання й розвитку суб’єктів педагогічного процесу шляхом певного стилю спілкування та відкритої позиції педагога, це така взаємодія, за якої акцентується індивідуальний досвід учасників, взаємообмін індивідуальних контекстів розуміння навчальної інформації та відбувається становлення суб’єктності як відмінної характеристики  освітньої діяльності.

Виходячи з вищевикладеного, одним із завдань реалізації професійної підготовки майбутніх педагогів у закладах фахової передвищої освіти  є формування здатності випускника до здійснення педагогічної фасилітації; інакше кажучи - формування фасилітативної компетентності [2].

 Під фасилітативною компетентністю розуміється інтегративне особистісне утворення педагога, що відображає рівень його здатності й готовності до стимулювання розвитку особистісного потенціалу учнів як суб’єктів когнітивної діяльності щляхом особливого стилю їх взаємодії. Своєрідність ролі педагога-фасилітатора полягає в тому, що педагог від початку упевнений у здатностях учня розвиватися, долати перепони; він стимулює і підтримує їх, керується ресурсними можливостями учня, допомагає виявити їх у собі кожному учню, без винятку. Фасилітативна спрямованість педагога  виявляється: у позитивному ставленні до учня, до себе, до діяльності, у створенні умов для продуктивної освіти й безпечного розвитку всіх суб'єктів професійно-освітнього процесу за рахунок особистісно орієнтованого стилю спілкування й діяльності [3, 1]. Ефективність формування фасилітативної спрямованості у студентів пов'язана з формуванням усіх її складових.

На основі теоретичних праць нами було визначено такі компоненти фасилітативної компетентності педагога:

-комунікативні та організаційні здібності;

- емпатія;

- здатність до самоврядування;

- прагнення до особистісного розвитку;

- автономність;

- впевненість в собі;

- тенденції до співробітництва;

- самоефективність;

- толерантність;

- здатність до комунікативного контролю

Формування фасилітативної компетентності майбутніх педагогів передбачає розвиток низки якостей і умінь, необхідних для  реалізації подальшої професійної діяльності . На основі аналізу теоретичних джерел до переліку даних умінь віднесемо такі:

- налагоджувати доступну та плідну комунікацію серед суб'єктів освітнього процесу;

- уважно слухати, спостерігати і запам'ятовувати  перебіг подій і стиль поведінки учнів;

- аналізувати та коригувати дії вихованців;

- діагностувати та заохочувати ефективну поведінку та коригувати неефективну поведінку учнів;

- сприяти створенню моделі ефективної поведінки вихованців;

- забезпечувати зворотний зв'язок між суб'єктами освітнього процесу;

- розробляти та активізувати конструктивні моделі поведінки у контексті внутрішньо групової взаємодії;

- активізувати дані моделі у груповій роботі вихованців;

- викликати довіру вихованців;

-виявляти терпіння до поведінкових відхилень учнів;

- демонструвати справедливість;

- вибирати нейтральну позицію при оцінці діяльності та успіхів учнів [3].

Таким чином, можемо зробити висновок, що у гуманістичній парадигмі освіти трансформується позиція педагога (суб'єкт-суб'єктні відносини), а також розширюється спектр його функціональних обов'язків. Сучасний педагог гуманістичної спрямованості  − це не  транслятор знань, а фасилітатор особистісного зростання учнів. Врахування сучасних вимог до діяльності педагога обґрунтовує потребу реалізації систематичної підготовки майбутніх фахівців у вищій школі до реалізації педагогічної фасилітації. Тобто одним із завдань сучасної професійної педагогічної освіти є формування фасилітативної компетентності майбутніх спеціалістів освітньої галузі.

Література:

1. Березка, С. В. (2019). Педагогічна фасилітація у ЗВО: теоретичні аспекти підготовки особистості викладача. Педагогічна  та вікова психологія. Том 2. URL : http://www.tpspjournal.kpu.zp.ua/archive/4_2019/part_2/3.pdf  

(Дата звернення:10.02.23)

2. Волкова, Н. П., Степанова, А. А. . Фасилітатор як важлива рольова позиція сучасного викладача вишу. Вісник  університету імені  Альфреда  Нобеля Педагогіка і психологія». Педагогічні науки, №1, 2018. 228-234 с.

3. Волошко, Г. В. Фасилятивний підхід у діяльності викладача як сучасний напрям реформування вищої освіти. Педагогічні  науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016 . 96-106 с. 

4. Фокша О.М. Педагогічні умови формування фасилітаційної компетентності майбутніх вчителів гуманітарних спеціальностей у професійній підготовці [Текст] : автореф. дис. канд. пед. Наук. Держ. закл. «Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К.Д. Ушинського». Одеса, 2019. 21 с.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота