НЕВИЗНАЧЕНІСТЬ МОЛОДІЖНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА У ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

НЕВИЗНАЧЕНІСТЬ МОЛОДІЖНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА У ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ

26.10.2023 13:42

[12. Державне управління]

Автор: Лопатін Данило Андрійович, студент, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна


Розширення підприємницької активності молоді є важливим інструментом для підтримки економічного розвитку. Залучення молодих людей до підприємницької сфери грає ключову роль у підтримці і розвитку сектору малого бізнесу, що в свою чергу сприяє зміцненню цього сектору та створенню реальних передумов для економічного зростання [4].

Молодіжне підприємництво є вкрай складним сектором, що має мати особливий фокус уваги зі сторони державних установ [5]. Отож, актуальність теми визначається необхідністю аналізу та виокремлення проблемних аспектів державної підтримки молодіжного підприємництва. 

Президент України 12 березня 2021 року видав Указ, яким схвалив Національну молодіжну стратегію на період до 2030 року (далі – Стратегія) [3]. Цей документ призначений для координації заходів державних органів влади, органів місцевого самоврядування та громадських організацій з метою сприяння найліпшому розвитку молоді в Україні [2].

Одним із ключових завдань державної молодіжної політики є створення умов для всебічного розвитку молоді. Це включає в себе також розвиток підприємницьких навичок і компетенцій. Програма передбачає ряд заходів, які сприятимуть цьому, зокрема: розробка і реалізація державних програм і проектів у сфері молодіжної політики, які будуть спрямовані на розвиток підприємницьких навичок і компетенцій молоді; створення мережі молодіжних центрів і закладів освіти, які будуть надавати молоді доступ до інформації та освітніх ресурсів; залучення молоді до волонтерства та інших форм суспільної діяльності, які можуть сприяти розвитку підприємницького духу [2].

Реалізація цих заходів може допомогти молоді розвинути підприємницькі навички і компетенції, що, в свою чергу, може сприяти створенню молодіжної підприємницької екосистеми в Україні.

Звернувшись до інших нормативно-правових актів держави щодо робти з молоддю та підприємництвом, зокрема ЗУ «Про Підприємництво», «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді», «Про підтримку малого підприємництва», бачимо, що наразі у законодавстві України не сформульовані поняття «молодіжне підприємництво», «суб’єкт молодіжного підприємництва», «молодіжна підприємницька діяльність». Отож, закони які мають регулювати молодіжне підприємництва прямо його не стосуються. Тобто, молода людина, яка бажає започаткувати власний бізнес, є незахищеною у правовому та економічному полі, не має чіткого розуміння діяльності молодіжного підприємництва.

Спираючись на зарубіжний досвід відмітимо, що Європейський Союз всебічно підтримує молодь у розвитку молодіжного підприємництва [1]. Його програми та стратегії розвитку молодіжної політики виокремлюють цю сферу від інших. Так, Європейська комісія у своїх нормативних актах визначає молодіжне підприємництво як підприємницьку діяльність, що здійснюється молодими людьми віком від 15 до 34 років [7]. Сербська Національна молодіжна стретегія на 2015-2025 роки розуміє молодіжне підприємництво як підприємницьку діяльність молодих людей віком від 15 до 24 років [8]. 

Так, прийнята 2021 року Стратегія має кореляцію з програмами підтримки молоді в ЄС та все одно не чітко формулює заходи для розвитку молодіжного підприємництва та його правової підтримки. У цілому, можна зробити висновок, що Національна молодіжна стратегія до 2030 року є прогресивним документом, який спрямований на розвиток молоді в Україні, у тому числі і в сфері підприємництва хоча і має певну невизначеність щодо розвитку самозайнятості молоді, зокрема у таких важливих моментах, як сприяння працевлаштування молоді, розвиток їхніх підприємницьких навичок та забезпечення нормативно-правової регуляції молодого підприємництва.

За даними соціологічного опитування «Становище молоді України – 2021» 39,9% респондентів відзначили, що підприємництво є надзвичайно привабливою професією для молоді в Україні.  Відмітимо, що 30,9% респондентів вважають, що сприяння зайнятості та самозайнятості молоді є найбільш актуальним напрямом розвитку державної молодіжної політики. Також важливим є те, що 27,7% респондентів виразили бажання отримати більше знань з підприємництва [6].

Результати опитування свідчать про важливість всебічної підтримки підприємницької активності серед молоді та розвитку програм, спрямованих на підтримку зайнятості та підприємництва серед молодих людей України. 

Молодіжне підприємництво має великий потенціал для розвитку економіки України, і відсутність законодавчого визначення цього поняття ускладнює його підтримку з боку держави.

Для розвитку молодіжного підприємництва в Україні необхідні системні заходи, включаючи зміни до законодавства, створення сприятливих умов та підтримки для молодих підприємців.

Законодавче забезпечення щодо молодіжного підприємництва в Україні, зокрема після повномасштабного вторгнення є важливим, оскільки воно сприяє стимулюванню та підтримці молодих підприємців, їх правовому захисту на українському підприємницькому ринку, сприяє їхньому активному включенню в економічний розвиток країни, європейську реінтеграцію та дає можливість створити нові робочі місця для молоді.

Вищевикладений матеріал допоможе науковцям надалі аналізувати проблематику невизначеності нормативно-правового регулювання діяльності молодіжного підприємництва в Україні та може спонукати державу внести зміни до законодавства, щоб офіційно визначити поняття «молодіжне підприємництво» і забезпечити його правову підтримку.

Література:

1. Лопатін Д. Особливості підтримки молодіжного підприємництва у Європейському Союзі. Світ наукових досліджень : Міжнар. мультидисциплінарна наук. конф. 2023. URL: https://www.economy-confer.com.ua/full-article/4878/ (дата звернення: 23.10.2023).

2. Про затвердження Державної цільової соціальної програми “Молодь України” на 2021-2025 роки та внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України : Розпорядж. Каб. Міністрів України від 02.06.2021 р. № 579 : станом на 8 берез. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/579-2021-п#Text (дата звернення: 23.10.2023).

3. Про Національну молодіжну стратегію до 2030 року : Указ Президента України від 12.03.2021 р. № 94/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/94/2021#Text (дата звернення: 23.10.2023).

4. Сірий Є. В. Сучасне становище молодіжного підприємництва: статистичний та соціологічний вимір. Демографія та соціальна економіка. 2020. № 1 (39). С. 63–78.

5. Сірий Є.В. Основні проблеми розвитку молодіжного підприємництва та самозайнятості в Україні. Особливості розвитку молодіжного підприємництва та самозайнятості молоді в Україні : Монографія. Київ, 2021. С. 7.

6. Становище молоді України 2021. Київ : М-во молоді та спорту України, 2022. 42 с.

7. Eurofound (2015), Youth entrepreneurship in Europe: Values, attitudes, policies, Publications Office of the European Union, Luxembourg

8. National Youth Strategy of Republic of Serbia 2015-2025 : Strategy.

_______________________

Науковий керівник: Самофалова Тетяна Олександрівна, кандидат наук з державного управління, доцент, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота