БЮДЖЕТНИЙ ДЕФІЦИТ: ПРИЧИНИ І СПОСОБИ ПОДОЛАННЯ В ВОЄННИЙ ЧАС - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

БЮДЖЕТНИЙ ДЕФІЦИТ: ПРИЧИНИ І СПОСОБИ ПОДОЛАННЯ В ВОЄННИЙ ЧАС

14.11.2023 13:16

[1. Економічні науки]

Автор: Нечаюк Ірина Борисівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів, банківської справи та страхування, Київський кооперативний інститут бізнесу і права



Важливе місце у фінансовій системі будь-якої економічно розвиненої країни посідає державний бюджет. 

Державний бюджет країни – це централізований масштабний грошовий фонд, який використовується урядом для фінансування діяльності усієї країни. Якщо річні витрати бюджету перевищують річний дохід бюджету, то це називається дефіцитом бюджету, що вказує на фінансове нездоров'я країни, яке може бути зменшене шляхом вжиття різних заходів[3]. 

Так, з початком повномасштабної війни на території нашої держави, ситуація з бюджетним дефіцитом ще більше ускладнилась. Державний бюджет 2023 року ‒ це, у першу чергу, бюджет воюючої країни, саме тому найбільшого фінансування зазнає сектор безпеки та оборони на рівні 17,8% ВВП, що втричі більше, ніж було закладено у держбюджеті 2022р. Незважаючи на складні умови воєнного стану, у проекті бюджету збережено рівень соціальних стандартів: фінансові ресурси на пенсійне забезпечення та соціальний захист будуть спрямовані у розмірі 835 млрд грн. 

Також за прогнозом уряду України та за словами Дениса Шмигаля, відомі такі деталі щодо основних показників, на підставі яких розраховується кошторис країни: реальне зростання ВВП – 4,6%; інфляція – близько 30%; середня зарплата – 18,5 тис грн.; курс валют – близько 42 грн за дол. [1]. 

Повертаючись до проекту закону України «Про державний бюджет», варто зазначити, що загальна сума доходів держбюджету прогнозується у розмірі 1 279,1 млрд грн (загальний фонд – 1146,6 млрд грн; спеціальний – 132,5 млрд грн). Видатки Державного бюджету та надання кредитів плануються в обсязі 2 573,4 млрд грн (загальний фонд – 2  268,5 млрд  грн, спеціальний – 304,9 млрд  гривень). 

Таким чином, дефіцит бюджету передбачено на рівні 20% ВВП або 1,29 трлн гривень за рік, перекриття якого заплановано за рахунок державних запозичень в обсязі 1 686,8 млрд грн з них 415,0 млрд гривень для погашення державного боргу [2, с. 12]. 

Для кращого розуміння системності проблеми дефіциту, варто проаналізувати статистику дефіциту бюджету України, представлену Міністерством фінансів України починаючи з 2018 року та до 2022 року. Протягом усього часу функціонування бюджетної системи, Україна зазнавала перевищення доходів над видатками.

 За останні 5 років бюджет коливався від -47849,6 до -217096,1. Дефіцит державного бюджету у 2018 р. склав 59,2 млрд. грн., що становить 83,8% граничного обсягу встановленого Законом про Державний бюджет України на 2018 рік. Порівняно з 2017 роком дефіцит державного бюджету збільшився на 11398,3 млн. грн. У 2019 році за оперативними даними ДКСУ, загальний дефіцит був меншим за плановий і становив 72,4 млрд грн (що за оцінкою становить близько 1,8% ВВП). У 2020 році дефіцит державного бюджету становив -217096,1 млн. грн. у зв’язку з боротьбою та гострою пандемією COVID-19. За січень-вересень 2021 року державний бюджет виконано з дефіцитом у сумі -197937,4 млн. грн. 

Дефіцит державного бюджету в січні-лютому 2023р. становив 249 млрд грн (без урахування грантового фінансування). У річному вимірі за 12 останніх плинних місяців дефіцит бюджету становить близько 33% ВВП.

За перші три місяці 2023 року державний бюджет виконано з дефіцитом у сумі 220,3 млрд грн, у тому числі загальний фонд – у сумі 244,7 млрд грн, проти запланованого розписом загального фонду на січень-березень 2023 року дефіциту у сумі 467,9 млрд гривень.

Так, за січень-березень державний бюджет було зведено з дефіцитом у 220,3 млрд грн, або близько $6 млрд, повідомляє пресслужба Міністерства фінансів з посиланням на оперативні дані Державної казначейської служби.

Щодо статистики в березні, до загального фонду бюджету надійшло 152,2 млрд грн. Найбільше з цієї суми становлять сплачений ввізний податок на додану вартість (ПДВ)- 29,3 млрд грн та податок на прибуток -26,3 млрд грн.

Ще понад 14 млрд грн бюджет отримав  від сплати ПДВ з вироблених в Україні товарів (з урахуванням відшкодування), понад 13 млрд грн- податку на доходи фізичних осіб та військового збору, 9,8 млрд грн акцизного податку та 7,7 млрд грн рентної плати за користуванням надрами. 

Надходження єдиного соцвнеску до Пенсійного фонду та фондів соціального страхування у березні становили 36,2 млрд грн.

Крім того, за березень до загального фонду бюджету надійшло 45,8 млрд грн міжнародної допомоги (грантів)

Видатків бюджету за три місяці року становили 747,4 млрд грн, зокрема загального фонду-635,5 млрд грн, або 88,7%.

В цей період державний бюджет виконано з дефіцитом у сумі 220,3 млрд грн. Зокрема, загальний фонд- з дефіцитом у 244,7 млрд грн проти запланованого дефіциту у 467,9 млрд грн.

Фактичні  державні запозичення до загального фонду державного бюджету за три  місяці становили 403,5 млрд грн, або 83,7% від запланованих на цей період. Від розміщення ОВДП залучено 137,7 млрд грн, зокрема в іноземній валюті-32,1 млрд грн. Шляхом випуску військових ОВДП залучено 42,2 млрд грн. 

Із зовнішніх джерел залучено 265,9 млрд грн. Найбільше -€4,5 млрд макрофінансової допомоги від ЄС та 2,4 млрд канадських доларів позики від Канади. 

Водночас платежі з погашення державного боргу за січень-березень становили 96,7 млрд грн (88,6% плану), платежі з обслуговування-24,2 млрд грн (88,2% плану).

Як писали раніше Investory News, на покриття нагальних потреб України цього року необхідно $14 млрд.

Для фінансування дефіциту Уряду залучив 88 млрд грн грантів, 143 млрд грн зовнішніх позик та 50 млрд грн позик з внутрішнього позик. Надлишок отриманого Уряду, які порівняно з початком року збільшилися понад 20 млрд грн. 

НБУ в 2023 році не здійснював емісійного фінансування дефіциту, залишок ОВДП в його портфелі скоротився на 8 млрд. грн. Нерезиденти також поступово виходять з ОВДП, їх інвестиції знизилися на 1 млрд грн з початку року. 

Вважаємо, що дефіцит державного бюджету є негативним явищем, адже значно дестабілізує бюджетну систему країни. Сучасна державна політика у бюджетній сфері потребує значного реформування через вплив дисбалансів, які призводять до кризи у фінансовій сфері та погіршення соціально-економічного стану 

суспільства в цілому. Надзвичайно важливим є правильне визначення напрямків подолання дефіциту бюджету, що будуть актуальними саме з огляду на поточну ситуацію в країні. 

Найбільш ефективними заходами, які може здійснити держава для мінімізації наслідків дефіциту бюджету у 2022 та 2023 роках є: пошук реальних резервів збільшення дохідної частини державного бюджету, відмова від концепції дефіцитного фінансування, протидія відмиванню «брудних» грошей, боротьба з корупцією, тіньовою економікою та монополією на виробництво, запровадження жорсткого режиму економії бюджетних коштів, залучення іноземної допомоги та програм для відбудови пошкодженої інфраструктури у зв’язку з війною росії проти України, пошук джерел додаткових доходів, зберігання фінансування лише найважливіших соціальних програм, мораторій на прийняття нових соціальних програм, що потребують значного бюджетного фінансування. Станом на сьогодні Україна переживає найважчі часи в своїй незалежній історії, безпрецедентний розмір дефіциту бюджету, що передбачається у 2023 році , є ще одним підтвердженням тих загроз, які стоять перед фінансовою та бюджетною системою нашої держави.

Література:

1. Проект Закону про Державний Бюджет на 2023 рік.URL:https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/40472.

2. Федосов В. М. Управління державним боргом у контексті ризик менеджменту. В.М. Федосов, О.А. Колот . Фінанси України. 2008. № 3. С. 3–33.

3. Вінокуров Я. 50 % бюджету – на війну. За що житиме Україна у 2023 році? Економічна правда: інтернет-стаття.URL:https://www.epravda.com.ua/publications/2022/09/15/691490.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота