ДОСВІД СИСТЕМИ АДМІНІСТРУВАННЯ ПОДАТКІВ США У ВІТЧИЗНЯНІЙ ПРАКТИЦІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ДОСВІД СИСТЕМИ АДМІНІСТРУВАННЯ ПОДАТКІВ США У ВІТЧИЗНЯНІЙ ПРАКТИЦІ

23.11.2023 23:27

[1. Економічні науки]

Автор: Мазурок Олена Русланівна, здобувач вищої освіти другого (магістерського) рівня, Державний податковий університет


На сучасному етапі розвитку пріоритетним напрямом удосконалення та реформування податкової системи України є підвищення якості та ефективності справляння та адміністрування податків. Це питання є одним із основних, яке потребує невідкладного вирішення. Тому для вдосконалення діяльності українських податкових органів варто звернути увагу на закордонний досвід.

При дослідженні міжнародного досвіду системи адміністрування податків та оцінці його застосування у вітчизняній практиці можна використати систему адміністрування податків Сполучених Штатів Америки. США є федеративною державою, місцеві органи влади якої мають традиційно високий рівень автономії в управлінні місцевими податками. Україна в свою чергу унітарна держава, але вона проголосила курс на децентралізацію державного управління, розширення прав та повноважень регіональних органів у реалізації регіональної соціально-економічної політики. 

Податкова система США складається із трьох рівнів, що відповідають рівням державної влади [1]:

вищого (федеральний рівень) — встановлення та збір федеральних податків, адміністрування яких регулюється федеральними законами, надходження від цих податків зараховуються до федерального бюджету;

середнього (рівень штатів) — встановлення та збір місцевих податків, адміністрування яких регулюється законами штатів, надходження зараховуються до бюджетів штатів;

нижчого (нижчий рівень територіального управління — муніципалітети, округи тощо) — збір податків, що запроваджуються органами місцевого самоврядування, надходження зараховуються до місцевих бюджетів.

До основних федеральних податків США належать: федеральний прибутковий податок з населення; федеральний податок на прибуток корпорацій; податкові відрахування до фондів соціального страхування (вносять і роботодавці, і наймані працівники); федеральний податок на спадщину та дарування; федеральні акцизи; мито.

Фіскальний потенціал податкової системи реалізується через оподаткування індивідуальних доходів населення (у структурі податкових надходжень до 40 % займає частка податку на доходи фізичних осіб). Для переважної частини індивідуальних платників (фізичних осіб) ефективна податкова ставка становить близько 25 % [2].

На рівні штатів існують такі основні податки: податок з продажів, прибутковий податок з населення, податок на доходи корпорацій, податок на спадщину та дарування, акцизні податки, податок на корисні копалини, ліцензійні збори, податок на капітал, відрахування на виплату допомоги по безробіттю, податок на ділову активність та інші [3].

На підставі критичного узагальнення окремих наукових праць виокремимо основні особливості податкової системи США:

у цілому прогресивний характер оподаткування, що вважається одним із проявів справедливості податкової системи;

дискретність податкових відрахувань (кожну вищу ставку податку можна застосовувати лише до чітко визначеної частини бази оподаткування);

висока універсальність оподаткування — за умови рівності доходу застосовується єдина ставка оподаткування;

наявність неоподатковуваного мінімуму індивідуального доходу [3].

Регіональні та районні відділення СВД здійснюють переважно оперативний моніторинг поточної діяльності платників і контроль за правильністю розрахунку сум податкових платежів, вживають заходів для профілактики та мінімізації сум податкового боргу, ухвалюють рішення про накладення відповідальності на порушників податкового законодавства, а також про повернення надмірно сплачених сум [2].

З огляду на характер та напрями податкової реформи в Україні цікавим є досвід органів податкового адміністрування США в частині застосування норм пільгового оподаткування. На противагу Україні, де податкові пільги використовуються переважно з метою вирішення певних соціальних або вузькогалузевих питань, більшість податкових пільг у США має на меті підтримати довгострокове економічне зростання. Такий напрям реалізується через встановлення податкових пільг та винятків здебільшого для операцій юридичних осіб, що передбачають довгострокове фінансування інвестиційної та інноваційної діяльності [4].

Система пільгового оподаткування США спрямована на використання інвестиційного потенціалу податків та містить такі основні елементи:

 широке застосування норм прискореної податкової амортизації основних засобів корпорацій; це дає змогу збільшувати частку витрат та відповідно зменшувати обсяг прибутку, що оподатковується, стимулює інвесторів до здійснення витрат капітального характеру;

значні пільги, що передбачаються для інвесторів, які вкладають кошти у  науково-дослідні проекти, в тому числі повне звільнення від оподаткування на певний строк результатів таких проектів;

спеціальні податкові пільги за використання альтернативних видів енергії у виробничій діяльності.

У США платники податків також зобов’язані подавати органам податкового адміністрування усі відомості, що можуть бути використані при визначенні бази оподаткування, навіть якщо ці відомості містять інформацію не на користь платника. Органи податкового адміністрування США мають право отримувати інформацію про життя, доходи та витрати платника з будь-яких органів, установ та організацій,листування, в тому числі особисте, що не дозволяється жодній іншій державній службі [5].

За результатами дослідження зарубіжного досвіду адміністрування податків на прикладі Сполучених Штатів Америки приходимо до висновку, що у порівнянні з іншими країнами світу система податкового адміністрування України недосконала. Впровадження міжнародного досвіду в податкову систему України повинне сприяти швидшому переходу до нової та дієвої системи оподаткування. Взяття до уваги міжнародного досвіду у вітчизняну практику повинно відбуватися шляхом підвищення ефективності системи адміністрування податків, а також забезпечити всіх учасників податкових відносин повною інформацією про сплату податків. Це сприятиме досягненню ефективного результату та призведе до посилення соціальної складової системи оподаткування.

Література:

1. Ткаченко Н. М. Податкові системи країн світу та України. Облік і звітність: навч. К.: Алерта, 2021. 554 с.

2. Проскура К.П. Зарубіжний досвід організації податкового адміністрування. Економічний часопис.  ХХІ. 2021. № 7–8. С. 30–34.

3. Проскура К.П. Податкове адміністрування в Україні в посткризовий період: ефективність та напрями модернізації. К.: ТОВ «Емкон», 2020. 376 с.

4. Мельник В. М. До питання формування теоретичних засад адміністрування податків. Фінанси України. 2021. № 9. С. 3–9.

5. Карлін М. І. Фінанси зарубіжних країн: навч. Посіб. К.: Кондор, 2015. 384 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота