КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВА ОХОРОНА ДЕРЖАВНОЇ ТАЄМНИЦІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВА ОХОРОНА ДЕРЖАВНОЇ ТАЄМНИЦІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

24.11.2023 14:45

[2. Юридичні науки]

Автор: Шульженко Надія Володимирівна, кандидат юридичних наук, доцентка, старша наукова дослідниця відділу дослідження проблем кримінального права Науково-дослідного інституту вивчення проблем злочинності імені академіка В.В. Сташиса Національної академії правових наук України


На сучасному етапі міжнародної активної співпраці в інформаційній сфері однією із основних реальних та потенційних загроз національній безпеці України є розголошення інформації, яка становить державну таємницю, чи втрата матеріальних носіїв секретної інформації, спрямованої на забезпечення державних потреб та національних інтересів. Тому в умовах підвищення рівня розвідувальної діяльності іноземних спецслужб досить гостро постає питання удосконалення напрямів забезпечення інформаційної безпеки як однієї з найважливіших функцій держави, зокрема, щодо забезпечення охорони державної таємниці, що є комплексом організаційно-правових, інженерно-технічних, криптографічних та оперативно-розшукових заходів, спрямованих на запобігання розголошенню секретної інформації та втратам її матеріальних носіїв [1, c. 8]. У зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 р. було введено воєнний стан в Україні, який відповідно діє і зараз [2]. Безумовно введення цього правового режиму вплинуло і на функціонування державної таємниці як інформації з обмеженим доступом. 

Зазначимо, що дослідження цього питання є актуальним особливо зараз. Оскільки відповідно до ст. 7 Закону України «Про основи національної безпеки України» від 19.06.2003 р. № 964-IV вказано, що на сучасному етапі основними реальними та потенційними загрозами національній безпеці України, стабільності в суспільстві є: розголошення інформації, яка становить державну таємницю, або іншої інформації з обмеженим доступом, спрямованої на задоволення потреб і забезпечення захисту національних інтересів суспільства і держави[3]. Тобто тим самим підкреслюється важливість державної таємниці для національної безпеки України. 

У ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 р. № 389-VIII вказується щодо заходів правового режиму воєнного стану. Так, в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: п. 22) вживати додаткових заходів щодо посилення охорони державної таємниці [4]. Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України «Питання запровадження та забезпечення здійснення заходів правового режиму воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 р. № 181-р, у плані запровадження та забезпечення заходів здійснення правового режиму воєнного стану в Україні у п. 16 вказується про вжиття додаткових заходів з посилення охорони державної таємниці [5]. Можемо зробити висновок, що особливості охорони державної таємниці є важливим для забезпечення національної безпеки, тому нормативно-правові акти встановлюють особливості її забезпечення. 

Розпочинаючи дослідження цього питання, варто зазначити, що особливості захисту державної таємниці встановлено Законом України «Про державну таємницю» № 3855-XII від 21.01.1994 р. Відповідно до ст. 1 державна таємниця (далі також – секретна інформація) – вид таємної інформації, що охоплює відомості у сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, державної безпеки та охорони правопорядку, розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці України та які визнані у порядку, встановленому цим Законом, державною таємницею і підлягають охороні державою [6]. 

Додатково цей Законом України встановлює особливості державної таємниці саме в умовах воєнного стану. Зокрема, у ч.1 ст. 8 встановлюється порядок віднесення інформації у сфері оборони про дислокацію, характеристики пунктів управління, зміст заходів загальнодержавного та регіонального, у разі необхідності міського і районного рівня, щодо приведення у готовність єдиної державної системи цивільного захисту населення і територій до виконання завдань в особливий період та про організацію системи зв'язку (оповіщення) в особливий період, можливості населених пунктів, регіонів і окремих об'єктів щодо евакуації, розосередження населення і забезпечення його життєдіяльності; забезпечення виробничої діяльності об'єктів національної економіки у воєнний час [5]. Статтею 20 встановлюється дозвільний порядок провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, та режим секретності У разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці України, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення правового режиму воєнного стану надання спеціального дозволу на провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею, органам військового управління, військовим частинам, установам і організаціям Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, що відмобілізовуються, доукомплектовуються, заново формуються, здійснюється у десятиденний термін [6]. Як бачимо законом чітко встановлюється дія державної таємниці під час воєнного стану, проте лише фактично у сфері оборони. 

Щодо кримінально-правової охорони державної таємниці. То державна таємниця є предметом кримінальних правопорушень, передбачених ст. 114, 328, 329 та 422 КК України. 

Розглянемо статистику про зареєстровані кримінальні правопорушення та результати їх досудового розслідування Офісу Генерального прокурора, так за січень-грудень 2022 р. за ст. 114 КК України – 34, ст. 328 КК України– 9, ст. 329 КК України – 4, ст. 422 КК України –16, за січень-жовтень 2023 р. 114 КК України – 34, ст. 328 КК України– 7 , ст. 329 КК України – 0, ст.  422 КК України – 23 [7].

Як висновок, дослідження цієї теми враховуючи статистику, свідчить про її актуальність. У тезах розглянуто особливості нормативно-правового закріплення охорони державної таємниці. Додатково розкрито особливості її регламентації в умовах воєнного стану. 

Список використаної літератури:

1. Оцінювання шкоди національній безпеці України у разі витоку державної таємниці : Монографія / О.Г. Корченко, О.Є. Архипов, Ю.О. Дрейс. – К.: наук.-вид. центр НА СБ України, 2014. – 332 с. 

2. Указ Президент України «Про введення воєнного стану в Україні»№ 64/2022 від 24 лютого 2022 р. URL: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397

3. Закон України «Про основи національної безпеки України» від 19.06.2003 р. № 964-IV URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/964-15#Text

4. Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 р. № 389-VIII URL: https://ips.ligazakon.net/document/T150389?an=1

5. Законом України «Про державну таємницю» № 3855-XII від 21.01.1994 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3855-12#Text

6. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Питання запровадження та забезпечення здійснення заходів правового режиму воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 р. № 181-р 

У плані запровадження та забезпечення заходів здійснення правового режиму воєнного стану в Україні. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/504353___753980

7. Статистика про зареєстровані кримінальні правопорушення та результати їх досудового розслідування Офісу Генерального прокурора. URL: https://gp.gov.ua/ua/posts/pro-zareyestrovani-kriminalni-pravoporushennya-ta-rezultati-yih-dosudovogo-rozsliduvannya-2



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота