ДО ПИТАННЯ ПРО ВДОСКОНАЛЕННЯ ЗАКОНОДАВЧОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ГОСПОДАРСЬКИХ САНКЦІЙ ЗА АНТИКОНКУРЕНТНІ УЗГОДЖЕНІ ДІЇ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ДО ПИТАННЯ ПРО ВДОСКОНАЛЕННЯ ЗАКОНОДАВЧОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ГОСПОДАРСЬКИХ САНКЦІЙ ЗА АНТИКОНКУРЕНТНІ УЗГОДЖЕНІ ДІЇ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ

14.05.2014 15:21

[Секція 7. Господарське право. Господарське процесуальне право. Фінансове право. Банківське право]

Автор: Кузьменко Марина Валеріївна, аспірант кафедри господарського і процесуального права Київського університету права НАН України


За вчинення антиконкурентних узгоджених дій до суб’єктів господарювання може застосовуватися вичерпний перелік господарських санкцій, визначених статтею 217 Господарського кодексу України.

Деталізація зазначеного переліку закріплена положеннями Глави 28 цього Кодексу та Законом України «Про захист економічної конкуренції». У вказаних нормативних актах йдеться про три види господарських санкцій, а саме – відшкодування збитків (стаття 255 ГК України, у Законі України «Про захист економічної конкуренції» відповідної статті не передбачено), вилучення незаконно одержаного прибутку (доходу) (стаття 253 ГК України, у Законі України «Про захист економічної конкуренції» відповідної статті не передбачено) та штраф (стаття 251 ГК України, стаття 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції»).

Особливості правової природи санкції у вигляді відшкодування збитків визначають її характер як одного із головних інститутів цивільного права [1, c. 100]. Суть її застосування полягає у можливості отримання потерпілою стороною компенсації збитків, які були їй завдані порушенням. Таким чином, відшкодування збитків виступає санкцією приватноправового характеру за вчинення антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання.

Дві інші санкції за вказане порушення мають іншу правову природу та належать до адміністративно-господарських санкцій, які стали новелою Господарського кодексу України. Окрім особливого порядку застосування, їх характерною рисою є те, що вони спричиняють негативні економічні наслідки для правопорушника і мають явний державно-примусовий характер, незалежно від їх характеру і мети [2, c. 759 – 760]. Тому обидві санкції: і вилучення незаконно одержаного прибутку, і штрафу за антиконкурентні узгоджені дії суб’єктів господарювання мають на меті захист переважно публічних інтересів держави у сфері економічної конкуренції та реалізацію майнової відповідальності до таких суб’єктів.

Виходячи з практики застосування зазначених видів господарських санкцій за вчинення названого порушення, найбільш широко органами Антимонопольного комітету України застосовуються штрафи: у 2011 році на суб’єктів господарювання було накладено 17,5 млн. грн. штрафів, у 2012 році сума накладених штрафів зросла до 441,3 млн. грн., у 2013 році цей показник склав 382,5 млн. грн. [3]. Інформація щодо застосування відшкодування збитків та вилучення незаконно одержаного прибутку – відсутня, а виходячи з правозастосовчої практики, зазначені санкції не отримали фактичної реалізації.

У силу масштабності питання, вважаємо за доцільне уникнути обговорення причин такого явища та сконцентрувати увагу на теоретичній можливості застосування інших видів господарських санкцій за антиконкурентні узгоджені дії суб’єктів господарювання.

Зокрема, йдеться про застосування штрафних санкцій, передбачених статтею 230 ГК України. Зазначені санкції мають приватноправовий характер і, враховуючи нормативне визначення таких санкцій, запропоноване у частині першій цієї статті, контрагент суб’єкта господарювання, який вчинив антиконкурентні узгоджені дії, рішення про що буде прийняте органами Антимонопольного комітету України, матиме змогу отримати грошову суму (неустойку, штраф, пеню). Звісно, зазначена санкція не буде універсальною; її застосування буде можливим лише у випадках, коли між суб’єктами господарювання укладаються договори на довготривалій основі. При цьому, не буде втраченою можливість застосування відшкодування збитків, адже згідно з частиною першою статті 232 ГК України, у разі застосування штрафних санкцій за невиконання чи неналежне виконання зобов’язання передбачена можливість відшкодування збитків у частині, яка не покривається вказаними санкціями.

Закріплення на нормативному рівні штрафних санкцій за антиконкурентні узгоджені дії суб’єктів господарювання матиме декілька позитивних наслідків:

- розмір грошової суми (неустойки, штрафу, пені) передбачається у договорі, а отже не потребує додаткових калькуляцій та надання інших доказів контрагентом;

- штрафні санкції можуть розглядатися як «еквівалент» репутаційних ризиків, які несе контрагент у випадку оприлюднення інформації про те, що інший суб’єкт господарювання, з яким у нього укладений договір на довготривалій основі, порушив законодавство про захист економічної конкуренції, вчинивши антиконкурентні узгоджені дії;

- практика застосування штрафних санкцій є значною, що полегшуватиме розгляд господарських спорів у разі їх виникнення.

Таким чином, законодавче забезпечення господарських санкцій за антиконкурентні узгоджені дії суб’єктів господарювання може бути вдосконалене шляхом розширення переліку таких санкцій. Найбільш обґрунтованим, на нашу думку, буде закріплення на нормативному рівні можливості застосування штрафних санкцій як засобу, який забезпечить захист прав та інтересів у випадку вчинення одним з контрагентів антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання.




Література:

1. Покровский И. А. Основные проблемы гражданского права. – М.: Статут, 1998. – 353 с. 

2. Хозяйственный кодекс Украины : науч.-практ. коммент. / под. общ. ред. А. Г. Бобковой. — Харьков, 2008. – 1296 с.

3. Звіти Антимонопольного комітету України за 2011 – 2013 роки. : Сайт Антимонопольного комітету України. – [Електронний ресурс]: Режим доступу: www.amc.gov.ua – Заголовок з титул. екрану.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота